۴ آبان ۱۴۰۳، ۸:۲۹

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان:

رشد در صنعت چاپ به شرطی که نگاه به این صنعت سنتی نباشد

رشد در صنعت چاپ به شرطی که نگاه به این صنعت سنتی نباشد

همدان _ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: صنعت چاپ همچنان جایگاه بالایی دارد به شرط اینکه نگاه ما سنتی نباشد.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه روز پنجشنبه بیست و دومین جشنواره صنعت چاپ همدان با حضور مسئولان و تلاشگران این عرصه در مجتمع شهید آوینی شهر همدان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این مراسم اظهار کرد: این برنامه بهانه‌ای است که قدردان زحمات شبانه‌روزی تلاشگران عرصه صنعت چاپ باشیم و خداقوتی به این جمع بگوییم.

دکتر مسعود ویژه با اشاره به اینکه اگر بگوییم استان همدان در زمینه صنعت چاپ پیشرو است، بیهوده نگفته‌ایم گفت: اگر مبنای چاپ را حک کردن قرار دهیم، بزرگترین سند آن در استان کتیبه‌های گنجنامه است که وجود این آثار تاریخی نشان می‌دهد، مردم همدان هزاران سال قبل برای ثبت وقایع از ابزارهای چاپ استفاده می‌کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه در عصر حاضر نیز وجود موزه صنعت چاپ حاکی از پیشرو بودن همدان در این حوزه است افزود: این موزه با همت تلاشگران صنعت چاپ ایجاد شده که در کشور بی‌نظیر است.

وی به ورود اولین دستگاه چاپ به همدان اشاره کرد و افزود: ۱۲۸ سال پیش اولین دستگاه چاپ مربوط به دوره قاجار وارد همدان شد.

ویژه با اشاره به صحبت‌های مارشال مک لوهان، از صاحبنظران و نظریه‌پردازان عرصه ارتباطات و رسانه در غرب افزود: ایشان تاریخ تحول بشریت را به سه دوره عصر شفاهی، کتابت و تکنولوژی نوین تقسیم می‌کند و اشاره دارد که آغاز پیشرفت علم به معنای امروز، با صنعت چاپ بوده و از آن دوران به کهکشان گوتنبرگ یاد می‌کند.

وی با بیان اینکه هرچند امروز در عصر هوش مصنوعی هستیم و وارد دنیای جدیدی می‌شویم اما صنعت چاپ جایگاه خود را دارد، به شرط اینکه نگاه ما سنتی نباشد ادامه داد: امروز افق‌های جدیدی به عرصه چاپ باز شده و صنعت بسته‌بندی که پایه خیلی از صنایع است، مرهون صنعت چاپ با نگاه جدید و مدرن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تاکید بر اینکه اتفاقات خوبی در حوزه صنعت چاپ از لحاظ تجهیزات و امکانات در استان افتاده است افزود: خوشبختانه تحولات خوبی را در حوزه صنعت چاپ شاهد بودیم اما مشکلاتی هم وجود دارد که خیلی از این موضوعات از سوی جمع حاضر عنوان شده و ما نیز پیگیری‌هایی داشتیم که رفع شود، هرچند کافی نیست و به تنهایی هم نمی‌توان آنها را پیش برد که امیدواریم در ادامه بتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در حمایت از صنعتگران چاپ باشیم.

وی از همکاری مجموعه چاپ‌خانه‌داران همدان، معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری همدان، اداره کل صمت، معاونت اقتصادی استانداری و … در این حوزه قدردانی کرد.

کد خبر 6267583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha