۳ آبان ۱۴۰۳، ۲۳:۰۹

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد؛

تولید ۲۶ هزارتن عسل در آذربایجان غربی/کسب رتبه اول کشوری

تولید ۲۶ هزارتن عسل در آذربایجان غربی/کسب رتبه اول کشوری

ارومیه- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استان با تولید ۲۶ هزار تن عسل با ۲۲ درصد تولید کشور رتبه اول را داراست.

خسرو شهبازی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در تولید عسل هم این استان دارای رتبه یک کشوری است ادامه داد: آذربایجان غربی با تولید بیش از ۲۶ هزار تن حدود ۲۲ درصد تولیدات کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف عسل استان ۱.۴ کیلو گرم بوده ادامه داد: بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ نفر زنبوردار در استان مشغول به کار هستند.

شهبازی گفت: دشت‌ها و ییلاقات استان آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از یک هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی، امسال شرایط مطلوبی را برای زنبورداران فراهم کرده است، این تنوع گیاهی و شرایط اقلیمی مناسب به‌ویژه پس از بارندگی‌های اخیر، باعث شده است که انتظار افزایش ۱۰ درصدی در تولید عسل داشته باشیم.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: امسال پیش‌بینی شده است که ۴۰۰ کیلوگرم ژل رویال در استان تولید شود که از این مقدار، ۶۰ کیلوگرم آن توسط زنبورداران شهرستان خوی تولید می‌شود و این موضوع نشان‌دهنده نقش مهم و برجسته این شهرستان در تولید محصولات زنبورداری در سطح کشور است.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۸ هزار نفر زنبوردار در استان آذربایجان‌غربی مشغول به فعالیت هستند که این شغل برای ۱۸ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است که این آمار نشان می‌دهد که صنعت زنبورداری نه تنها به عنوان یک منبع مهم درآمدی، بلکه به عنوان یک عامل کلیدی در ایجاد اشتغال در این منطقه محسوب می‌شود.

تولید سالانه ۶۰۱ هزار تن محصولات دام و طیور در آذربایجان غربی

شهبازی خاطر نشان کرد: سالانه ۶۰۱ هزار تن انواع محصولات دام و طیور در آذربایجان غربی تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: میزان تولید گوشت قرمز آذربایجان غربی در سال زراعی گذشته ۵۶ هزار تن بوده که ۶.۲ درصد از کل تولیدات کشوری بوده و رتبه چهارم کشوری متعلق به این استان است.

شهبازی اظهار کرد: سرانه مصرف گوشت قرمز در این استان ۱۰ کیلوگرم بوده و نیاز روزانه نیز ۳۴ تن است.

وی اضافه کرد: در زمینه تولید گوشت مرغ نیز با تولید بیش از ۱۰۸ هزار تن ۳.۸ تولید کشور و رتبه هفتم متعلق به این استان بوده و سرانه مصرف ۳۰ کیلوگرم و نیاز روزانه بین ۲۶۲ تا ۲۷۲ تن متفاوت است.

شهبازی با بیان اینکه در زمینه تولید تخم مرغ هم با تولید ۱۳ هزار و ۴۹۰ تن یک درصد از مجموع تولید کشور و رتبه هیجدهم متعلق به آذربایجان غربی است، اضافه کرد: سرانه مصرف ۱۳.۵ کیلوگرم بوده و نیاز روزانه ۱۲۵ تن است.

وی ادامه داد: در زمینه تولید شیر هم با ۳۹۷ هزار تن تولید سالانه ۳.۲ درصد تولید کشور و رتبه نهم متعلق به آذربایجان غربی است. سرانه مصرف ۱۱۰ کیلوگرم بوده و یکهزار و ۲۴ تن نیاز مصرفی استان است.

کد خبر 6267635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha