۵ آبان ۱۴۰۳، ۱۳:۵۹

«سینما» در هفته‌ای که گذشت؛

برنده نخل طلای کن در تهران/هفته‌ای با شهاب حسینی و حاشیه «زودپز»!

برنده نخل طلای کن در تهران/هفته‌ای با شهاب حسینی و حاشیه «زودپز»!

در هفته‌ای که گذشت، نوری بیلگه جیلان سینماگر ترکیه‌ای در مسترکلاسی در تهران حضور داشت، همچنین حاشیه‌هایی برای فیلم «زودپز» و جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز به وجود آمد.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

ماجرای «زودپز» و توقیفش چه بود؟

پس از اعلام غیررسمی توقیف فیلم سینمایی «زودپز»، مشخص شد که مدیران برخی پردیس‌های سینمایی، با اجحاف در حق صاحبان سایر فیلم‌های روی پرده، سانس‌های نمایش دیگر فیلم‌ها را به «زودپز» اختصاص داده بودند.

برنده نخل طلای کن در تهران/هفته‌ای با شهاب حسینی و حاشیه «زودپز»!

اما در طرف دیگر، در بیست و یکمین جلسه شورای صنفی نمایش که با حضور همه اعضای شورای صنفی نمایش و با حضور روح الله سهرابی مدیرکل نظارت بر نمایش سازمان سینمایی برگزار شد، پس از بررسی شکایت تعدادی از تهیه کنندگان آثار در حال اکران و بررسی جوانب امر مصوب شد با سینماهایی که از آئین نامه شورای صنفی تخلف کنند مطابق مصوبه شورا برخورد و نسبت به مسدودسازی سمفای سالن‌های متخلف اقدام شود.

حضور نوری بیلگه جیلان در هتل آزادی نه پردیس ملت!

اولین دوره مسترکلاس «شکوه سینما» با مدیریت مستانه مهاجر، روزهای ۲۹ و ۳۰ مهر در هتل آزادی تهران برگزار شد. در این دوره نوری بیلگه جیلان کارگردان شهیر سینمای ترکیه و برنده نخل طلای کن، پرویز شهبازی نویسنده و کارگردان ایرانی، سِلیم اِوجی کارگردان سینمای ترکیه و پارسا پیروزفر بازیگر سینمای ایران به عنوان مدرس حضور داشتند.

در روز اول سِلیم اِوجی سینمای مستقل ترکیه را معرفی و درباره مختصات آن صحبت کرد. سپس پرویز شهبازی درباره فضاسازی در سینما سخن گفت. پس از آن فیلمی از سلیم اوجی پخش شد. در روز دوم پارسا پیروزفر تجربیات سینمایی خود را در قالب «ورود بازیگر به دنیای نقش» ارائه کرد. سپس نوری بیلگه جیلان درباره خاستگاه‌، ویژگی‌ها و مؤلفه‌های سینمای خود صحبت کرد و به پرسش‌ها نیز پاسخ داد.

برنده نخل طلای کن در تهران/هفته‌ای با شهاب حسینی و حاشیه «زودپز»!

پس از آن نیز، یادبودی برای عباس کیارستمی فیلمساز فقید ایرانی برگزار شد و چند سینماگر و هنرمند ایرانی از جمله سیف الله صمدیان و ابراهیم حقیقی در این مراسم صحبت کردند. پایان بخش این رویداد نیز پخش یکی از فیلم‌های نوری بیلگه جیلان بود.

نوری بیلگه جیلان یکی از چهره‌های شناخته شده سینمای ترکیه است که بسیاری از فیلمسازان ایرانی نسبت به سینمای او تعلق خاطر دارند. این مستر کلاس در حالی توسط بخش خصوصی برگزار شد که اکثر فیلمسازان سینمای کوتاهی که به نوری بیلگه جیلان علاقه دارند، در پردیس ملت در حال تماشای فیلم‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران بودند و نتوانستند در مستر کلاس او شرکت کنند!

بخش دولتی با امکاناتی که در اختیار دارد می‌تواند اقدام به برگزاری چنین مسترکلاس‌ها و دعوت از سینماگران معتبر جهانی برای حضور در ایران کند تا علاقه‌مندان و سینماگران جوان بیشتری بتوانند در این کلاس‌ها حضور پیدا کنند.

پرونده زهره فکور بازیگر سینما به کجا رسید؟

اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه گفت: متهم پرونده مرحومه فکور صبور، تحت تعقیب قرار گرفت و در این رابطه پرونده تشکیل شد.

در این پرونده بحث کلاهبرداری علیه مرحومه مطرح بوده است. اینجا می‌توانید اظهارات سخنگوی قوه قضائیه را ببینید.

شهاب حسینی؛ از حضور در فیلمی هالیوودی تا داوری جشنواره تهران

شهاب حسینی، شیرزاد رفیعی، اریک رابرتس، مایکل مدسن و فرانچسکا امیکر در فیلم جدید علی عطشانی به نام «پروتکل آمریکایی» به ایفای نقش خواهند پرداخت.

این چهارمین فیلم بلند هالیوودی علی عطشانی است. «پروتکل آمریکایی» در حال حاضر در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و قرار است فیلمبرداری آن اواخر سال ۲۰۲۴ در لس‌آنجلس آغاز شود.

فیلمنامه اصلی این اثر توسط عطشانی و امیرعلی محسنین نوشته شده و توسط دیوید لوین بازنویسی شده است.

برنده نخل طلای کن در تهران/هفته‌ای با شهاب حسینی و حاشیه «زودپز»!

همچنین، شهاب حسینی در مراسم اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، در واکنش به اعطای جوایز از سوی سازمان‌ها و ارگان‌ها به برخی فیلم‌ها گفت: خارج از روال داوری من امشب شاهد بودم که از فیلم‌های دیگری نیز تقدیر شد. این فیلم‌ها به سمع و نظر هیئت داوران رسیده بود و قطعاً اگر آثار خوب و باکیفتی بودند ما از آن‌ها تقدیر می‌کردیم اما فیلم‌های خوبی نبودند. می‌خواهم بگویم که با این تقدیرها نمی‌توان فیلم خوب تولید کرد.

وی همچنین افزود: یک نکته دیگر اینکه به طور عجیبی حضور بازیگران حرفه‌ای در فیلم‌های کوتاه نه تنها کمکی نکرده بود بلکه اغلب به فیلم‌ها ضربه زده بود. درنتیجه توصیه من این است که فیلمسازان از بازیگران تازه‌کار استفاده کنند.

صحبت‌های حسینی حاشیه‌های زیادی در این چند روز به همراه داشت و در فضای مجازی این طور تعبیر شد که وی به حرف‌های احمدرضا معتمدی دیگر داور جشنواره واکنش نشان داده است که اعتقاد داشت به دلیل محدودیت‌ها، او و اعضای هیئت داوران بخش بین‌الملل نتوانسته‌اند جایزه‌های بیشتری بدهند و در این میان از سمانه یداللهی کارگردان فیلم «شیفت» که از شاگردانش نیز بود، درخواست کرد روی سن بیاید و از او و فیلمش جلوی حضار در سالن تجلیل کرد.

در همین راستا حسینی روز گذشته در یادداشتی که در استوری صفحه رسمی مجازی‌اش منتشر کرد به حاشیه‌های پیش آمده پاسخ داد و یادآور شد حرف‌هایی که در اختتامیه زده ارتباطی به احمدرضا معتمدی نداشته و مقصودش آثار ضعیف و بی تأثیری بوده که توسط ارگان‌ها و نهادهای غیر مربوط و غیر متخصص مورد تقدیر قرار گرفتند و حرف بر سر این است که اینگونه حمایت‌ها می‌تواند به حق اتفاق بیفتد و نه صرفاً به دلیل منویاتی که آنان به دنبال آن هستند.

یک حاشیه پس از اعطای جایزه ویژه هوش مصنوعی!

پس از اینکه جایزه ویژه بخش هوش مصنوعی چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به افروز باوفا برای فیلم «معجزه» از ایران رسید، سروش البخشی نائینی کارگردان فیلم «فلسطین در چشم‌های من» که کارگردان اولین فیلم داستانی هایپر رئال با هوش مصنوعی سینمای ایران است، در صفحه شخصی خود نوشت: «بچه‌ها شما برای تولید فیلم «فلسطین در چشم‌های من» ۸۳ روز، روزی ۱۸ ساعت زحمت کشیدین، ۶۳۰۰۰ فریم و ۳۲۰۰۰ ثانیه متحرک سازی انجام دادین که به نوعی رکورد جهانی محسوب میشه، شما اولین فیلم هایپررئال ایران با هوش مصنوعی رو ساختین، کاری که در دنیا بی سابقه بود. شما یک ابر پروژه یک ساله رو کمتر از ۳ ماه انجام دادین و به نتیجه رسوندین، اما هیچکس قدردان شما و تلاش‌های بی وقفه و دغدغه‌های انسانیتون در مورد فلسطین نبود. متولیان جشنواره ترجیح دادن به جای فیلم ما به فیلم «معجزه» از ایران به کارگردانی خانم افروز با وفا (همسر مدیر بخش بین الملل انجمن سینمای جوان) جایزه بدن ولی این هیچ چیزی از ارزش‌های شما کم نمی‌کنه و می‌خوام بگم که تمام قد قدردان شما هستم و دست تک تک شما رو می‌بوسم.

بچه‌ها منو ببخشید که فکر می‌کردم می‌شود روی حمایت مالی انجمن سینمای جوان (دوره مدیریت جناب آقای آذرپندار) و وعده‌های اون‌ها بابت جذب مشارکت حساب کرد و نمی‌دانستم که فقط و فقط به دنبال ویترین برای خودشون و جشنواره هستند؛ منو ببخشید که اعتماد بی جا و ساده لوحانه من به سازمان هنری اوج و درج لوگوی این رسانه بدون هیج قرارداد و حمایت مالی باعث شد که از سمت دیگران به ناحق قضاوت بشین و مورد توهین قرار بگیرید...

در تاریخ همیشه اولین‌ها مورد بی مهری واقع شدن ولی در نهایت، خدا ناظر است...

صد مُلک دل به نیم نظر می‌توان خرید

خوبان در این معامله تقصیر می‌کنند

مِی خور که شیخ و حافظ و مفتی و محتسب

چون نیک بنگری همه تزویر می کنند»

کد خبر 6267652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha