۵ آبان ۱۴۰۳، ۱۰:۲۲

رونمایی از ۲ اثر جدید مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه های علمیه

رونمایی از ۲ اثر جدید مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه های علمیه

آئین رونمایی از دو کتاب جدید مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه‌های علمیه با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین رونمایی از دو عنوان کتاب «مباحث اجتماعی دین اسلام» و «قواعد و تمرین‌های کاربردی منطق» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مؤلفان، اساتید و مسئولان مرکز دفتر تدوین متون و منابع درسی حوزه‌های علمیه، در قم برگزار شد.

هدف از رونمایی این آثار، تلاش در راستای تثبیت آثار در محیط آموزشی حوزه‌های علمیه از طریق انعکاس رسانه‌ای و در معرض نقد و بررسی قراردادن آثار عنوان شد.

منطق کاربردی از جمله آثاری است که از قدیم توسط مرکز تدوین تولید و در محیط آموزشی مورد استفاده قرار می‌گرفته و به طور طبیعی بعد از اتمام موجودی کتاب در بازار هم تجدید چاپ می‌شده است. وجه امتیاز ویراست جدید کتاب با نسخه‌های پیشین، دعوت از اساتید منطق مدارس علمیه برای نقد و ارزیابی کتاب بوده است.

خاصیت کتاب‌های کاربردی، ایجاد فرصت تمرین برای فراگیران دانش است. کتاب‌هایی هم که با رویکرد کاربردی سازی منطق نوشته می‌شوند همین هدف را دنبال می‌کنند. نمونه شناخته شده آن کتاب منطق کاربردی آقای خندان است.

نکته قابل توجه در مورد کتاب «قواعد و تمرین‌های منطقی» استفاده از آیات و روایات و تعابیر بزرگان برای تطبیق قواعد منطقی در آنها است. نکات دیگری هم مانند جذابیت بخشی به شمایل کتاب، تناسب داشتن ساختار کتاب با ساختار کتاب درسی، رفع نواقص و ایرادات و… و. از دیگر ویژگی‌های این ویراست به حساب می‌آید.

در مورد کتاب «مباحث اجتماعی دین اسلام» هم باید گفت که نگاه هوشمندانه در طراحی این درس و گنجاندن آن در برنامه آموزشی دروس عمومی سطح یک جای تقدیر و تشکر دارد.

از زمان ابلاغ برنامه جدید آموزشی که از آن با عنوان مصوبه ۸۴۸ شورای عالی یاد می‌شود تا امروز ما هیچ متن درسی مناسب با محیط آموزشی مدارس و سطح فهم و درک طلاب نداشتیم. کتاب‌هایی هم که تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گرفت مثل (جامعه و تاریخ) علامه مصباح یزدی همیشه با این اعتراض مواجه بودند که عمیق‌تر از سطح مخاطب بوده و امکان استفاده مناسب از آنها وجود ندارد.

کتاب «مباحث اجتماعی دین اسلام» در چنین وضعیتی توسط مؤلف تألیف شده و از ویژگی‌های ممتازی برخوردار است که مهم‌ترین آن ویژگی‌ها، شخص مؤلف کتاب حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان است. مؤلف این کتاب یک شخصیت فرهیخته و فاضل حوزوی است. آشنا به محیط و ذائقه حوزویان و صاحب نظر در حوزه علوم اجتماعی است. قلم این کتاب روان و قابل فهم است. محتوا به گونه‌ای تنظیم شده که به مدرس امکان پرورادن و نفصیل در مطلب را می‌دهد و در نهایت به تبیین موضوعاتی پرداخته است که جزو اهم مباحث اجتماعی به شمار می‌آید.

کد خبر 6268434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha