۵ آبان ۱۴۰۳، ۸:۳۳

مدیرکل هواشناسی خوزستان مطرح کرد؛

پیش بینی بارش‌ برای استان خوزستان در ۱۵ روز آینده

پیش بینی بارش‌ برای استان خوزستان در ۱۵ روز آینده

اهواز - مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در ۱۵ روز آینده در استان بارش‌های کمی پیش بینی می‌کنیم و مرکز استان را شاید حدود پنج میلی متر بارندگی در بر بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سبزه زاری جمعه شب در نشست بررسی تمهیدات بارندگی و دفع آب‌های سطحی که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه مشکلی داریم که در خصوص هواشناسی شرایط متفاوت است و بر اساس احتمالات پیش بینی انجام می‌دهیم. در ۱۰ سال گذشته متأسفانه شرایط اقلیمی به شدت آشوبناک و نامنظم شده لذا در این صورت در پیش بینی‌ها خطا وجود دارد.

وی با بیان اینکه به طور معمول بیشترین بارش‌ها در آذر و دی ماه است، گفت: در بررسی ۳۰ ساله آذرماه حدود ۷۶ میلیمتر و دی ماه ۶۴ میلیمتر بوده، اگر ۱۰ ساله نگاه کنم بارش‌ها تغییر کرده به طور مثال پاییز بارش کم و زمستان بارش نداریم و تمام بارش‌ها را در بهار داریم، گاهی هم تمام بارش‌ها را در پاییز داریم و کل سال خشک می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان افزود: پیش بینی کوتاه مدت ما با دقت ۹۰ تا ۹۵ درصد و ۱۵ روزه است. در این مدت زمان بارش‌ها بیشتر در مناطق شمالی استان، حوزه‌های کرخه، دز و کارون است.

سبزه زاری گفت: در ۱۵ روز آینده در استان بارش‌های کمی پیش بینی می‌کنیم و مرکز استان را شاید حدود پنج میلی متر در بر بگیرد.

وی با اشاره به مدلی مبتنی بر هوش مصنوعی، بیان کرد: در ۱۵ روز آینده در مرکز خوزستان و حوزه‌های آبریز بالادست نیز حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر بارندگی را پیش بینی می‌کند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اعلام اینکه تیم خودمان مدلی برای اولین بار در سازمان هواشناسی کشور مبتنی بر ترکیب مدل منطقه‌ای و جهانی انجام داده ایم، عنوان کرد: در این مدل توانسته ایم پیش بینی را تا ۲۰ روز ارتقا دهیم و با استفاده از همین مدل فروردین ماه ۱۴۰۱ از ۲۰ روز قبل تر توانستیم سیلاب را پیش بینی، هشدار صادر کرده و از فاجعه‌ای جلوگیری شد.

سبزه زاری بیان کرد: اگر شرایط را هفته‌ای نگاه کنیم، از ۷ تا ۱۴ آبان ماه شرایط را نرمال نشان می‌دهد، ۱۴ تا ۲۱ آبان برای حوزه بالادست کمی بالاتر از نرمال و احتمال بارندگی را نشان می‌دهد، ۲۱ تا ۲۸ آبان کمتر از نرمال را نشان می‌دهد که این کمتر از نرمال حدود ۱۰ درصد است.

وی اضافه کرد: همچنین از ۲۸ آبان تا ۵ آذر کمتر از نرمال نشان می‌دهد و حوزه کارون را ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر نرمال کرده، ۵ تا ۱۲ آذرماه زیر نرمال و ۱۲ تا ۱۹ آذرماه نیز متأسفانه زیر نرمال نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش بینی‌های بلندمدت، گفت: اگر پیش بینی سه ماهه دسامبر، ژانویه و فوریه ماه‌های پربارش استان را در نظر بگیریم، رام جدید مدل را بهتر کرده و امید دارم برای ماه نوامبر که مدل اجرا شود شرایط کمی بهتر شود و با توجه به ازدیاد رطوبت و بارش‌هایی که هم اکنون در برخی از مناطق دارند، ان شاءالله شرایط بهتری داشته باشیم.

کد خبر 6268462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha