۵ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۵۳

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان:

توسعه شهر زنجان باید از بلندمرتبه‌سازی فاصله‌ بگیرد

توسعه شهر زنجان باید از بلندمرتبه‌سازی فاصله‌ بگیرد

زنجان-مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان گفت: برای توسعه شهر زنجان به جای بلندمرتبه‌سازی باید به سمت توسعه افقی برویم.

سعید خلجی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بحث الحاق و افزایش محدوده شهری نیازمند نگاه دقیق و کارشناسی است و اگر بتوانیم محدوده را طبق ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی افزایش دهیم، در توسعه شهر تأثیر مثبت دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات اجتماعی و فرهنگی ما به آپارتمان‌نشینی مربوط است، تصریح کرد: اگر ظرفیت‌های قانونی اجازه دهد باید به سمت این برویم که از بلندمرتبه‌سازی خودداری کنیم و شهر را گسترش دهیم.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با بیان اینکه توسعه، توسعه می‌آورد، عنوان کرد: وقتی منطقه‌ای را به شهر الحاق می‌کنیم باعث ساخت و ساز، ایجاد اشتغال و تقویت زیرساخت‌های شهری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه توسعه محدوده شهری نباید ما را از ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری غافل کند، یادآور شد: در سال‌های اخیر نوسازی بافت‌های شهری با توجه به سیاست‌های تشویقی از جمله موارد مربوط به کمسیون ماده ۵ و عوارض ساختمان در زنجان بیشتر شده است.

خلجی تزریق منابع مالی و تسهیلات بانکی را یکی از چالش‌ها در ساماندهی بافت فرسوده خواند و گفت: اگر برنامه‌های شهرسازی و توسعه شهری در بخش بافت فرسوده با سیاست‌های بخش پولی، بانکی و اعتبارات همگام شود، خواهیم دید قسمت عمده بافت شهری بازسازی و بهسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه توسعه اقتصادی و بافت‌های تجاری و فضاهای خدماتی شهرها عمدتاً در بافت قدیمی است، خاطرنشان کرد: یک برنامه کلی این است که خارج از بافت مرکزی شهر امتیازاتی دهیم که خدمات‌دهندگان به خروج از بافت مرکزی ترغیب شوند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با اشاره به اینکه برای تعامل با بافت فرسوده چند راهکار داریم، عنوان کرد: یک راه این است که یک ارگان مثل شرکت بازآفرینی شهری املاک مرکز شهر را تملک کند و با ایجاد معابر از فضاهای به دست آمده تولید سرمایه کند که این کار نیازمند اعتبارات بالایی است.

وی ادامه داد: راه دوم این است که با اعمال سیاست‌های تشویقی مالک را برای اجرای ضوابط شهرسازی ترغیب کنیم و آن‌ها را در امر توسعه مشارکت دهیم.

خلجی با اشاره به اینکه در راهکار سوم باید خارج از بافت فرسوده شهری امتیازاتی دهیم که افراد ترغیب شوند از این امتیازها استفاده کنند، افزود: در حال حاضر معضل ترافیک آنقدر مردم و خدمات دهندگان را اذیت خواهد کرد که این امر محقق شود و نیاز به فرهنگ‌سازی و تسهیل گری دارد.

کد خبر 6268814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha