۵ آبان ۱۴۰۳، ۱۴:۴۶

در ۶ ماه نخست سال جاری انجام شد؛

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از یک میلیون مهارت‌آموز در کشور

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از یک میلیون مهارت‌آموز در کشور

سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از ارائه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای به یک میلیون و ۲۸ هزار و ۶۳۶ نفر از متقاضیان مهارت‌آموزی در ۶ ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین محمدی، سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور داشتن مهارت را بخش مهمی از روند رسیدن به موفقیت در زندگی بیان کرد و گفت: در ۶ ماه نخست سال ۵۹۱.۸۸۱ نفر در بخش خصوصی (مؤسسات کارآموزی آزاد و مراکز جوار و بین کارگاهی صنایع و صنوف) و ۴۳۵.۷۵۵ نفر در بخش دولتی موفق به کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای شده‌اند.

وی رسیدن به بهترین نتایج را منوط به بهترین عملکرد و داشتن بهترین عملکرد را در گرو بهترین مهارت برشمرد و تصریح کرد: سازمان، متولی ارائه آموزش‌های غیررسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی با ۱۹ گروه مخاطب و هدف می‌باشد و آموزش‌های مهارتی در ۶۵۹ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی (ثابت و شعب شهری)، ۴ هزار و ۶۶۴ کارگاه آموزشی و ۲۷.۲۲۵ هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد فعال در ثبت نام کارآموز با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر و گسترش چتر مهارتی ارائه می‌شود.

سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: سطح مهارت شهروندان دغدغه کلیدی است اما اطمینان از داشتن مهارت‌های مناسب که بتواند قابلیت اشتغال افراد را افزایش دهد و به ایجاد شغل در زمان حال و آینده کمک نماید نیز بسیار مهم است.

وی با اشاره به بیش از ۱۱.۷۰۰ استاندارد مهارتی عنوان استاندارد در قالب شغل و شایستگی، سند حرفه و ایران مهارت در سازمان، اظهار کرد: تعداد ۱۵۸.۷۰۱ نفر زن و ۲۷۸.۰۵۴ نفر مرد در بخش دولتی و ۳۳۰.۸۶۸ نفر زن و ۲۶۱.۰۱۳ نفر مرد در بخش خصوصی، در این آموزش‌ها ثبت نام کرده و پس از گذراندن مراحل آموزشی جهت سنجش مهارت معرفی شده‌اند.

محمدی با تأکید بر ارتقا منزلت و صلاحیت حرفه‌ای مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، تاکید کرد: مربیان بازیگران اصلی عرصه مهارت آموزی و زمینه ساز دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور می‌باشند و ارائه آموزش‌های مهارتی در این سازمان توسط بیش از ۵۰ هزار مربی دولتی و غیر دولتی انجام می‌شود.

وی گفت: مؤلفه‌های شکل گرفته در بازار کسب و کار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب و کار هستند و افراد به عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیت‌های جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارت‌های موردنیاز شغل‌های جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند لذا استانداردهای شغل و شایستگی در این سازمان، بر اساس این مؤلفه‌ها تدوین می‌شود.

سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کار را از دیگر کلان برنامه‌های مؤثر سازمان در اشتغال پذیری و پایداری اشتغال با همکاری اصناف شریف کشور خواند و اظهار کرد: تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰ درصد از آموزش‌های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش‌ها به صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار می‌گیرد. طبق آمار بیش از ۵۸ درصد این افراد جذب بازار کار می‌شوند و این طرح باعث افزایش بهره‌وری ملی می‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم اصناف در آموزش مستقیم محیط واقعی کار، گفت: ما آموزش و ارتقا مهارت نیروی کار را در مراکز جوار و بین کارگاهی دنبال می‌کنیم و ۹۱.۳۰۵ نفر دوره در ۶ ماه نخست سال جاری موفق به کسب و ارتقا مهارت‌های مورد نیاز در حوزه صنایع، اتحادیه‌ها، اصناف و … شده‌اند.

محمدی، بیان کرد: مؤلفه‌های شکل گرفته در بازار کسب و کار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب و کار هستند و افراد به عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیت‌های جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارت‌های موردنیاز شغل‌های جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند.

کد خبر 6269076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha