۶ آبان ۱۴۰۳، ۱۰:۱۳

گزارش مهر؛

کشت مجدد گندم پس از یک سال کم‌بار/ نگاه بوشهری‌ها به آسمان است

کشت مجدد گندم پس از یک سال کم‌بار/ نگاه بوشهری‌ها به آسمان است

بوشهر- کشاورزان استان بوشهر در حالی کشت گندم را در سال زراعی جاری آغاز می‌کنند که سال گذشته با ضرر و خسارت‌های فراوانی روبرو شدند ولی با امید به خدا بار دیگر زمین‌ها را زیر کشت می‌برند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کشاورزی یکی از مهمترین مشاغل مردم در استان بوشهر است که از شمال تا جنوب استان در فصول مختلف سال تحت کشت محصولات باغی و زراعی قرار می‌گیرد.

یکی از تولیدات مهم مردم استان بوشهر گندم است که کشاورزان این استان به صورت دیم و آبی دانه‌های خود را می‌کارند و به طور متوسط سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم از بیش از ۱۲۰ هزار هکتار مزارع استان براداشت می‌شود.

بخش عمده کشت گندم در استان بوشهر مربوط به کشت دیم است که میزان برداشت از این اراضی تابعی از میزان بارش‌ها و زمان بارش‌ها است که بهترین شرایط برای این نوع کشت، بارش‌های ملایم در زمان‌های طولانی است.

با تغییرات اقلیمی که استان بوشهر نیز تحت تأثیر قرار گرفته است، سال‌ها است که بخش عمده بارش‌ها در این استان به صورت رگباری انجام می‌شود و تعداد روزهای بارانی کم شده است که این نحوه بارش‌ها کمترین اثربخشی را دارد.

فاصله بسیار زیاد بین بارش‌ها و بارش‌های دیرهنگام بعد از کشت گندم باعث می‌شود که کشاورزان استان بوشهر نتوانند آنگونه که انتظار دارند محصولاتی را از مزارع خود برداشت کنند.

بهترین زمان کشت بذر گندم در استان بوشهر از ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر است که در سال زراعی جدید ۱۲۰ هزار هکتار زیر کشت گندم می‌رود که ۱۰۰ هزار هکتار آن دیم است.

سال گذشته کشاورزان استان بوشهر با ضرر و زیان فراوانی روبرو شدند و بخش زیادی از اراضی کشت گندم دیم استان بوشهر قابلیت برداشت نداشت و کاهش بارش‌ها در پاییز و زمستان باعث شد که گندم آبی استان نیز تحت تأثیر قرار گیرد و فقط ۶۰ هزار تن گندم در این استان برداشت شد.

کشت مجدد گندم پس از یک سال کم‌بار/ نگاه بوشهری‌ها به آسمان است

کشاورزان امیدوار به سالی پربار

طی روزهای اخیر بارش‌های خوبی در سطح استان بوشهر رخ داد که به عنوان یکی از نیازهای اساسی برای کشت گندم، باعث شده تا شاهد افزایش تلاش‌های کشاورزان برای کشت گندم باشیم.

با وجود شرایط سختی که کشاورزان استان بوشهر طی سال گذشته تجربه کردند، امسال بار دیگر عزم خود را جزم کرده‌اند تا به کشت گندم بپردازند و امیدشان به خدا است.

روزی دهنده اصلی خدا است و ما کشاورزان با امید به خدا دانه‌ها را در زمین می‌کاریم و امید داریم که با بارش‌های مناسب محصول را تولید و برداشت کرده و هزینه‌های کشاورزی و زندگی خود را تأمین کنیم یکی از کشاورزان دشتستانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما هیچگاه از تولید و کشاورزی نا امید نمی‌شویم و در حالی که سال گذشته ضرر کرده بودیم، امسال هم زمین‌هایمان را زیر کشت بردیم.

وی اضافه کرد: روزی دهنده اصلی خدا است و ما کشاورزان با امید به خدا دانه‌ها را در زمین می‌کاریم و امید داریم که با بارش‌های مناسب محصول را تولید و برداشت کرده و هزینه‌های کشاورزی و زندگی خود را تأمین کنیم.

یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه مسئولان باید از کشاورزان حمایت کنند گفت: در زمانی که کشاورزان متضرر می‌شوند، مسئولان باید حمایت لازم را داشته باشند تا کشاورزان در سال‌های بعد هم با عشق و علاقه به کشاورزی بپردازند.

وی که در زمینه کشت گندم به صورت دیم مشغول است ادامه داد: امسال نیز با توکل بر خدا زمین‌ها را شخم زده و آماده کشت هستیم و روزی خود را نیز از خدا می‌خواهیم.

کمبود سوخت کشاورزی یکی از مشکلات اساسی کشاورزان گندم‌کار است که کشاورزان انتظار دارند مسئولان در این شرایط نسبت به تأمین سوخت برای ماشین‌آلات کشاورزی همکاری لازم را با کشاورزان داشته باشند.

تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان

مدیر جهاد کشاورزی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از تأمین بذر مورد نیاز برای کشاورزان استان بوشهر خبر داد و اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی ۱۰ هزار تن بذر در اختیار کشاورزان قرار داده است.

کیهان اضافه کرد: بذرهایی همچون مهرگان و چمران ۲ در کشت آبی گندم مورد استفاده قرار می‌گیرد و کشاورزان دیم کار نیز از بذرهای کریم و آفتاب و آسمان استفاده می‌کنند.

وی در مورد تأمین سوخت مورد نیاز کشاورزان نیز خاطرنشان کرد: سهمیه خوبی به کشاورزان استان بوشهر اختصاص یافته است که بسته به نوع تراکتورها و نوع فعالیت آنها نسبت به تأمین نیازهای کشاورزان اقدامات اساسی صورت می‌گیرد.

کشت مجدد گندم پس از یک سال کم‌بار/ نگاه بوشهری‌ها به آسمان است

نگاه‌ها به آسمان است

کشاورزان همواره در این فصل نگاهشان به آسمان است و امید است که با پراکنش و ومیزان مناسب بارندگی، زمین‌های کشاورزان به‌موقع آبیاری شده و کشاورزان به میزان برداشت مطلوب دست یابند.

رئیس سازمان هواشناسی که هفته گذشته به استان بوشهر سفر کرده بود، میزان بارش‌ها در فصل پاییز را قابل توجه ندانسته بود و گفت: استان بوشهر هم همین شرایط را خواهد داشت و پاییز امسال بارش‌ها مطلوب نیست.

سحر تاج‌بخش مسلمان با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها را کمتر از نرمال دانست و افزود: در صورتی که پدیده‌های پیش‌بینی ناپذیری رخ دهد، می‌توان انتظار داشت که وضعیت بارندگی‌ها بهبود یابد.

با توجه به اینکه کشاورزان با همت عالی خود اقدام به کشت گندم کرده‌اند تا کشور در زمینه تأمین این محصول اساسی خودکفا شود، امید است که مسئولان در کنار کشاورزان باشند و ضمن تأمین نیازهای آنها در زمان کاشت و داشت، در صورت برداشت نامناسب نیز نسبت به جبران خسارت‌ها به آنها کمک کنند.

کد خبر 6269660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha