۶ آبان ۱۴۰۳، ۱۶:۲۳

فرمانده سپاه روح‌الله مرکزی خبر داد؛

برگزاری رزمایش و تمرین تخصصی بهداری رزمی شهید دکتر چمران در خنداب

برگزاری رزمایش و تمرین تخصصی بهداری رزمی شهید دکتر چمران در خنداب

خنداب- فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی گفت: رزمایش و تمرین تخصصی بهداری رزمی شهید دکتر چمران با سناریو عملیات شیمیایی به منظور سنجش و آمادگی نیروها در سطح شهرستان خنداب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار مرتضی عمومهدی در حاشیه این رزمایش اظهار کرد: رزمایش و تمرین تخصصی بهداری رزمی شهید دکتر چمران در منطقه عمومی شهرستان خنداب و در نزدیکی سایت شهدای این شهرستان با رمز «یا فاطمه الزهرا (س)» برگزار شد.

وی هدف از این رزمایش را تمرین تخصصی بهداری رزم برای مقابله با هر نوع تهدید و حادثه اعلام کرد و گفت: در ۱۰ وضعیت تمرین‌های مختلفی برای امدادرسانی انجام شد و هماهنگی و تعامل مناسبی میان سازمان‌های دولتی، نیروهای نظامی و امنیتی و کادر درمان وجود داشت.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی با اشاره به برگزاری رزمایش و تمرین تخصصی بهداری رزمی شهید دکتر چمران در خنداب بیان کرد: برگزاری این رزمایش‌ها و مانورها می‌تواند در مقابله با تهدیدات احتمالی و نیازمندی‌های بهداشت و درمان کمک شایانی داشته باشد.

برگزاری رزمایش و تمرین تخصصی بهداری رزمی شهید دکتر چمران در خنداب

ضرورت داشتن تجهیزات و امکانات در مواقع بحرانی

مدیر رزمایشات ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این رزمایش هدف از برگزاری رزمایش را ارزیابی پرسنل اعلام کرد و گفت: ارزیابی پرسنل در حوزه خود امدادی و دگر امدادی، کادر درمان و پرستاران، تجهیزات و امکانات نوین نیز از مواردی است که در این رزمایش مورد ارزیابی قرار گرفت.

امیرناصر بهلولی بر ضرورت داشتن تجهیزات و امکانات نوین تاکید کرد و افزود: ارزیابی تجهیزات و امکانات با توجه به پیشرفت تکنولوژی، دارا بودن سامانه‌های کنترل از راه دور نظیر خدمات پزشکی از راه دور و تجهیزات انتقال بیماران برای کاهش تعداد مجروحین و صدمات در این رزمایش مورد ارزیابی قرار گرفت.

مدیر رزمایشات ستاد کل نیروهای مسلح، هم افزایی، ارتقا و آمادگی رزمی نیروهای مسلح در حوزه بهداری رزمی را از اولویت‌های مهم رزمایش عنوان و تاکید کرد: یکی از موارد مهم که در رزمایشات باید وجود داشته باشد هم افزایی و تعامل بین سازمان‌های نیروهای مسلح و کشوری است که در این رزمایش مشهود بود.

برگزاری رزمایش و تمرین تخصصی بهداری رزمی شهید دکتر چمران در خنداب

تمرین خودامدادی و دگر امدادی در این رزمایش مورد توجه است

مدیر بهداری رزم ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه این رزمایش به تشریح سناریو پرداخت و گفت: در واقع در این رزمایش تمرین خودامدادی و دگر امدادی مد نظر است و باید اذعان کرد در این سناریو بر اساس تساعد گاز H۲S تعدادی از افراد دچار مسمومیت شیمیایی شده‌اند و با تمرین خود امدادی و دگر امدادی وضعیت جسمی مصدومین کنترل می‌شود.

سرهنگ سیدهاشم حسینی افزود: نیروها باید پس از بروز اینگونه حوادث، ضمن خود امدادی به افراد آسیب دیده دیگر تا رسیدن نیروهای تخصصی درمان نیز کمک کنند، همچنین تمرین انتقال امن و سریع مصدومان حادثه از دیگر بخش‌های سناریو بود که توسط دستگاه‌های مرتبط به خوبی اجرا شد.

مدیر بهداری رزم ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در این رزمایش زنجیره بروز حادثه تا انتقال به مراکز درمانی تمرین شد، افزود: پس از انتقال به اولین مرکز اورژانس منطقه تریاژبندی مجدد صورت می‌گیرد و مجروحانی که وضعیت وخیم‌تری دارند با امداد هوایی منتقل خواهند شد.

وی ادامه داد: در مرحله بعد آمبولانس جمعی و هماهنگی بیمارستان‌های اراک انجام شده و مصدومان به بیمارستان منتقل می‌شوند که در بیمارستان نیز پزشکان و کادر درمان آموزش لازم در این خصوص را دیده‌اند.

برگزاری رزمایش و تمرین تخصصی بهداری رزمی شهید دکتر چمران در خنداب

ضرورت تداوم مانور و رزمایش‌های مدیریت بحران در استان مرکزی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی نیز در این رزمایش گفت: در ماده ۱۴ مدیریت بحران برای همه دستگاه‌های اجرایی، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در مواقع بحران وظایفی تعریف شده که بند «ذ» آن ناظر بر وظایف ستاد کل نیروهای مسلح و نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی است.

بهنام نظری به سناریو اجرایی این رزمایش اشاره کرد و افزود: در این سناریو امدادرسانی به سایت آب سنگین خنداب و دفاع زیستی در حوزه پدافند غیرعامل است که دستگاه‌های مرتبط و مؤثر در این حادثه از جمله هلال احمر، اورژانس، نیروهای واکنش سریع از نیروی انتظامی، ارتش و سپاه در این رزمایش حضور دارند که تمرین و آمادگی برای مواجه با مواردی نظیر عملیات شیمیایی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی تصریح کرد: تمرین، تجهیزات و امکانات فراهم شده در این رزمایش در حد مطلوب بود که از قبل برنامه ریزی لازم برای اجرای اینگونه مانورها همچنین حوادث و بلایای طبیعی در این استان مدنظر قرار گرفت که می‌تواند به هم افزایی و تعامل دستگاه‌ها کمک کند.

کد خبر 6270393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha