۶ آبان ۱۴۰۳، ۱۸:۲۲

نخستین بندر سبز در چین راه‌‍اندازی شد

نخستین بندر سبز در چین راه‌‍اندازی شد

بندر «ویفانگ» چین با تجهیزات الکترونیکی و سازگار با محیط زیست، سیستم یکپارچه انرژی سبز و ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژنی به اولین بندر با کربن صفر در این کشور تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بندر ویفانگ به عنوان بخشی از بندر بوها یوان تحت گروه بندر شاندونگ (SPG) چین، از طرح بندر سبز و کم‌کربن خود رونمایی کرده و به نخستین بندر بدون انتشار کربن در چین تبدیل شده است. این رویداد نقطه عطفی در تلاش‌های این کشور برای پایداری و توسعه سبز محسوب می‌شود. میزان استفاده از انرژی پاک در این بندر از ۴۹.۵ درصد به ۶۲ درصد افزایش یافته است.

وانگ رویجی مدیر کل شرکت صدور گواهینامه انجمن طبقه‌بندی چین (CCSC) اعلام کرد که فرآیند صدور گواهینامه برای ارزیابی انتشار کربن طبق استانداردهای بین‌المللی انجام شده است.

همچنین لیو گانگ معاون اجرایی بندر بوهایوان بیان کرد که بندر ویفانگ اکنون به هدف بندر کربن صفر دست یافته است. وی تاکید کرد که تعریف درست بندر کربن صفر به معنای انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای در کل بندر است. ما با ذینفعان لجستیک در جهت معرفی وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌هایی که در بندر پهلو می‌گیرند، همکاری خواهیم کرد و این بندر زنجیره لجستیک سبز ایجاد خواهد کرد.

برهمین اساس، سان چائو معاون مدیرکل بندر بوها یوان، یادآور شد که تمامی تأسیسات اصلی در بندر ویفانگ با انرژی الکتریکی و هیدروژنی سازگار با محیط زیست فعالیت می‌کنند. بندر ویفانگ با ایجاد یک سیستم یکپارچه انرژی سبز از طریق انرژی بادی، خورشیدی و فنّاوری‌های ذخیره‌سازی انرژی، به خودکفایی کامل انرژی دست یافته است.

گفتنی است که این پروژه، نخستین پروژه نمایشی یکپارچه چین برای تولید، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و استفاده از هیدروژن سبز است که سالانه ۵ میلیون کیلووات ساعت برق سبز فراهم می‌کند. این امر موجب صرفه‌جویی ۱.۳۵ میلیارد دلاری در هزینه‌های برق بندر ویفانگ و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن تا ۵۷۰۰۰ تُن در سال می‌شود. همچنین، برق مازاد برای جامعه نیز در دسترس است. ظرفیت طراحی‌شده روزانه برای ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن در بندر ویفانگ می‌تواند نیازهای وسایل نقلیه هیدروژنی را برآورده کند.

این بندر در مقایسه با نیروگاه‌های سنتی زغال‌سنگ، که برق مشابه تولید می‌کنند، سالانه معادل ۲۱۰۰۰ تُن زغال‌سنگ استاندارد صرفه‌جویی می‌کند، که تأثیر بسزایی بر محیط زیست دارد و راه‌اندازی نخستین بندر بدون انتشار کربن در چین، گامی بزرگ به سوی تحقق اهداف کربن صفر است و می‌تواند به عنوان الگویی برای بخش بندری در سراسر جهان عمل کند.

کد خبر 6270488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha