۷ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۳۲

تولید حدود ۱.۳ میلیون تنی انار در ایران و سهم پایین صادرات

تولید حدود ۱.۳ میلیون تنی انار در ایران و سهم پایین صادرات

پژوهشگر مروج ارشد انار کشور، مهمترین مشکل انار ایران را تنش‌های زیستی و غیرزیستی و به تبع آن درآمد پایین برخی باغداران و سهم بسیار پایین صادرات از تولید این محصول باارزش عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا وظیفه‌شناس به مناسبت ۷ آبان روز ملی انار گفت: با اینکه بر اساس آمار رسمی سال گذشته یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن انار در ایران تولید شد، حدود ۴۰ هزار تن آن صادرات شد که رقم بسیار پایینی است.

وی، هویت، اعتبار و شهرت انار ایران در سطح بین‌المللی و ملی، آب و هوای مناسب برای تولید بهترین محصول، وجود تولیدکنندگان با تجربه، برخورداری از ژرم‌پلاسم غنی انار (کلکسیون‌های ذخایر توارثی انار) و توان علمی بالا (دانش بومی، نیروی کارشناس و برخورداری از امکانات آموزشی، آزمایشگاهی و تحقیقاتی در مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌های کشاورزی) را از جمله نقاط قوت و مزیت‌های تولید انار در ایران دانست.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی تأکید کرد: فقدان برنامه و چشم‌انداز درازمدت و برنامه‌های استراتژیک راهبردی در حمایت از تولید و موانع صادراتی از جمله مهمترین مشکلات انار ایرانی محسوب می‌شود.

وی ایران را از بزرگترین تولیدکنندگان انار جهان معرفی کرد و گفت: تدارک گسترده کشورهای رقیب مانند هند، چین، ترکیه و ایالت متحده در جهت افزایش تولید در واحد سطح و ورود به بازارهای جهانی با تبلیغات گسترده و بازاریابی هوشمندانه همزمان با قیمت تمام شده پایین، سبب پیشی گرفتن برخی از کشورها از ایران در سطح زیر کشت و صادرات انار شده است.

پژوهشگر مروج انار کشور هوشمندسازی باغات، استفاده از تجارب باغداران موفق، امکان فرآوری با ارزش افزوده، باغات سازگار با ارقام متناسب تجاری و بومی هر منطقه، ارقام نویدبخش تحقیقاتی جهت توصیه به باغداران و افزایش بهره‌وری سیستم‌های آبیاری و ترویج پژوهش‌های نوین را از شیوه‌های مؤثر در افزایش کمیت و کیفیت میوه و بازاریابی بین‌المللی انار ایران دانست.

وظیفه‌شناس ادامه داد: متأسفانه در چند سال اخیر جایگزین شدن درختان انار با سایر درختان و محصولات گلخانه‌ای، وجود آفات عمده این محصول از قبیل کرم گلوگاه و مگس میوه مدیترانه‌ای، همچنین کمبود سردخانه و انبارهای مناسب، سرمازدگی، خشکسالی و گرمای بی‌سابقه و حتی مشکلات حمل و نقل و در نتیجه کاهش کیفیت و تلفات محصول در برخی از مناطق عمده تولید انار کشور، سبب کاهش درآمد تولیدکنندگان انار شد که نیازمند عزم جدی برای رفع آن هستیم.

کد خبر 6270919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha