۷ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۴۹

معاون دانشجویی دانشگاه خبر داد؛

تغییر رویه دانشگاه تهران درباره تشکل‌های دانشجویی

تغییر رویه دانشگاه تهران درباره تشکل‌های دانشجویی

معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت:عملکرد سلیقه‌ای باعث شده بسیاری از جوان‌هایی که مثل مافکر نمی‌کنند از تشکل‌ها حذف و نادیده گرفته شوند. باید شرایط حضور همه دانشجویان در تشکل‌ها فراهم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی حسین رضایان در گفتگو با شبکه دانشگاه تهران در مورد برنامه برای آغاز سال تحصیلی جدید گفت: هر سال معاونت دانشجویی و فرهنگی برای استقبال از نودانشجویان برنامه‌هایی برای معرفی خدمات، امکانات و رفاهیات دارد که این اقدامات به صورت متمرکز در واحدها انجام شده و برخی از آن‌ها در هفته آینده برگزار خواهد شد.

وی درباره امکانات رفاهی دانشجویان دانشگاه تهران گفت: مواردی از قبیل تغذیه، خوابگاه برای دانشجویان غیر بومی، سرویس‌های ایاب و ذهاب برای دانشجویان خوابگاهی؛ از طریق معاونت دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود.

وی افزود: همچنین مشاوره برای دانشجویان، غربال‌گری و پایش دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه انجام می‌شود. مرکز بهداشت و درمان دانشگاه نیز برنامه‌هایی برای دانشجویان در نظر گرفته است. معاون دانشجویی نیز در کنار فرهنگی برنامه‌های متنوعی تدارک دیده است.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران در مورد رویکرد این معاون برای حل مشکلات و پیگیری مطالبات رفاهی دانشجویان توضیح داد: این سه هفته تلاش کردم با بررسی میدانی و جلسه با تشکل‌های دانشجویی و افراد با تجربه، بررسی از وضعیت این حوزه داشته باشم.

وی ادامه داد: من به دانشجویان حق می‌دهم؛ دانشجویان با یک ذهنیتی دانشگاه تهران را انتخاب کرده‌اند و انتظار دارند امکانات و تسهیلات در شأن دانشجوی نخبه‌ای که این دانشگاه را انتخاب کرده است، باشد. ولی کمی‌گرایی دانشگاه در سال‌های گذشته باعث شده کیفیت رفاهیات دانشگاه زیر سوال برود.

رضایان با بیان این‌که زیرساخت‌های ما اعم از خوابگاه، تجهیزات، امکانات ورزشی و … نتوانسته همگام با رشد کمی دانشجو افزایش یابد؛ گفت: وقتی زیرساخت‌ها همگام با افزایش دانشجو بیشتر نشده، مجبور شدیم از کیفیت بزنیم تا هیچ دانشجویی بدون خوابگاه نماند.

وی ادامه داد: به همین دلیل گاهی اتاق خوابگاه‌های کارشناسی از استاندارد ۴ نفر به ۶ نفر و خوابگاه‌های دکتری از ۲ نفر به ۴ نفر افزایش پیدا کرده است و گاهی در اتاق‌های بزرگ از ۶ نفر به ۸ نفره افزایش یافته است. ما برخی اوقات شرمنده دانشجویان شدیم. با این حال دغدغه ما این است که حداقل رفاهیات و امکانات را برای دانشجویان فراهم کنیم.

باید با احترام به دانشجویان «نه» بگوییم

رضایان در مورد راه ارتباطی دانشجویان با معاون دانشجویی توضیح داد: من باور دارم که شاید ما نتوانیم بسیاری از مشکلات دانشجویان را حل کنیم؛ ولی حتی اگر زمانی می‌خواهیم به دانشجو «نه» بگوییم، این را باید با ادله، احترام و کرامت در شأن دانشجوی دانشگاه تهران مطرح کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت راه‌اندازی یک سامانه یکپارچه و منسجم برای خدمات معاونت دانشجویی؛ گفت: در حال حاضر هر یک از اداره کل‌های ما با روش‌های سنتی و از طریق مراجعات حضوری، ایمیل و تلفن مشکلات دانشجویان را پیگیری می‌کنند؛ ولی ما نیاز به سامانه و سیستمی داریم که بتوانیم نقطه نظرات دانشجویان را به صورت آنلاین داشته باشیم.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران در مورد رویکرد این معاونت در فعالیت‌های فوق برنامه دانشجویان گفت: این فعالیت‌ها، فوق برنامه نیستند و عین برنامه هستند. همه ما هم جسم داریم و هم روح؛ ولی بیشتر تلاش ما برای غذای جسم بوده است. در صورتی که شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه امروز ما حاکی از این است که باید این فعالیت‌ها به متن برنامه‌ها تبدیل شود.

وی افزود: در این مدت مسئولیت صحبت‌های مختلفی داشته‌ام که چگونه می‌توانیم شادی و نشاط را به دانشکده‌ها برگردانیم. چگونه می‌توانیم امیدآفرینی را در بین جوانان ایجاد کنیم و چگونه می‌توانیم جلوی مهاجرت دانشجویان را بگیریم؟

رضایان با بیان این‌که بیش از این‌که این مسائل مالی باشد، نیازمند تغییر رویکرد است؛ ادامه داد: پیگیری این مسائل نیازمند صداقت است. اینکه دانشجوی ما احساس کند مدیران و اساتید دانشگاه در حال تلاش هستند تا حداقل‌ها را برای آن‌ها فراهم کنند. در این شرایط دانشجویان برای ایجاد یک محیط شاد، بانشاط، امن و همراه با آرامش با ما همراهی خواهند کرد.

وی ضمن بیان این‌که ایجاد و مدیریت این برنامه‌ها را باید به خود دانشجویان واگذار کرد، گفت: ما هر جا به دانشجویان اعتماد کردیم، کارها با کم‌ترین خطا و آسیب انجام شده و آن تبدیل به تجربه و مهارت برای کارهای بیشتر شده است. امیدوارم این تفویض اختیار را به دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی بدهیم و نتیجه مطلوب را بگیریم.

رضایان درباره جلب مشارکت دانشجویان برای انجام این اقدامات گفت: ما در این دوره مدیریت اعتقاد داریم که ما باید به سراغ دانشجویان برویم؛ نباید منتظر بمانیم دانشجویان با این بروکراسی و قوانین و مقررات بیایند و مجوز فعالیت در تشکل‌ها را بگیرند.

وی تاکید کرد: متأسفانه گاهاً عملکرد سلیقه‌ای ما باعث شده بسیاری از جوان‌هایی که مثل ما فکر نمی‌کنند، مثل ما لباس نمی‌پوشند و مثل ما صحبت نمی‌کنند؛ از تشکل‌ها حذف شوند و نادیده گرفته شوند. رویکرد من این است که فارغ از تمامی تفاوت‌های ظاهری، ایدئولوژیک، قومی و … شرایطی را ایجاد کنیم که همه دانشجویان در تمامی تشکل‌ها، کانون‌ها، انجمن‌های علمی و… حضور پیدا کنند و نه تنها بوروکراسی را کم کنیم؛ بلکه شرایطی را ایجاد کنیم که از نظر مالی دانشجویان برای یک اردوی خارج از استان با چالش مواجه نشوند.

وی با بیان این‌که معاونت دانشجویی و فرهنگی از نظر منابع مالی معذوریت دارد، افزود: امیدواریم در این شرایط جامعه که نیاز به شادی و نشاط و امیدآفرینی دارد، این شرایط را فراهم کنیم.

ارتباط با دانشجویان از طریق فضای مجازی

معاون دانشجویی دانشگاه تهران در مورد بررسی رضایتمندی دانشجویان گفت: تاکنون بیشتر روش‌های ما سنتی بوده است. ارزیابی انجام می‌گیرد ولی ما به دنبال آن هستیم که این موضوع را از طریق یک سامانه و یکپارچه و آنلاین ارزیابی کنیم. همچنین با تشکیل گروه‌ها و کانال‌هایی در فضای مجازی ارتباط با دانشجویان داشته باشیم. حتی بتوانیم آن‌ها را تحلیل کرده و آن را تبدیل به یک راهکار کنیم.

وی تاکید کرد: بخواهیم یا نخواهیم؛ معترض باشیم یا نباشیم؛ باید بدانیم که آینده این مرز و بوم همین دانشجویان هستند. برخی صحبت‌ها باعث ایجاد یاس و ناامیدی در دانشجویان می‌شود؛ در صورتی که امید به آینده بهتر برای کشور باید در ذهن و دل دانشجویان ریشه داشته باشد؛ ما می‌توانیم اگر بخواهیم.

رضایان ضمن تاکید بر اهمیت کنش‌گر بودن گفت: ما حتماً باید کنش‌گر باشیم؛ اگر نیت ما خالصانه باشد اتفاقات خوبی رقم خواهد خود دانشجو باید مطالبه‌گر و پرسش‌گر باشد. دانشجو خیرخواه است. دانشجو هنوز به مسائل رانتی و.. آلوده نشده است. لذا باید شرایط را فراهم کنیم و اگر فضا را فراهم کنیم بسیاری از کارهایی که در سال‌های گذشته ما نتوانستیم انجام دهیم را این دانشجویان انجام خواهند داد.

کد خبر 6271106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha