۷ بهمن ۱۳۸۶، ۱۱:۴۰

نشست ضرورتهای تاریخ شفاهی/

تاریخ شفاهی نیازمند بررسی همه‌جانبه است

تاریخ شفاهی نیازمند بررسی همه‌جانبه است

در نشست بررسی ضرورتهای تاریخ شفاهی در تاریخ معاصر ایران با اشاره به اینکه تاریخ شفاهی نیازمند بررسی همه جانبه است، اعلام شد: نقل احادیث و روایات اسلامی ریشه های اولیه تاریخ شفاهی به شمار می‌روند .

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بررسی ضرورتهای تاریخ شفاهی در تاریخ معاصر ایران با هدف شناسایی تاریخ معاصر به جامعه علمی کشور و پژوهشگران با حضور استادان دانشگاهی و اعضای هیئت علمی گروه تاریخ و تمدن و جمعی دیگر از محققان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

دکتر محمد سپهری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست اظهار داشت:  در تاریخ‌نگاری اسلامی نمونه بارز، تاریخ طبری است. در تاریخ و تمدن اسلامی از انواع مکاتب تاریخ‌نگاری بحث می‌شود. 

همچنین دکتر نزهت احمدی عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه الزهرا(س) در این نشست گفت: در تاریخ غیرشفاهی هم فرد محوری مطرح می‌شود و این ویژگی فقط مخصوص به تاریخ مکتوب نیست. در تاریخ مکتوب و شفاهی ایران سانسور مشکل بزرگی است که الزاما از بیرون و دستگاه حاکمه نبود. بلکه خودسانسوری افراد، برجسته‌‌سازی برخی نکات و حذف حقایقی دیگر بنا به سلیقه فرد است.

وی افزود: مخاطب تاریخ شاید این روند را درک نکند اما در واقع وجود دارد و در سیر کتب تاریخی آشکار می‌شود.

دکتر هوشنگ خسرو بیگی  استاد تاریخ دانشگاه پیام نور و پژوهشگر تاریخی نیز در نشست بررسی ضرورتهای تاریخ شفاهی در تاریخ معاصر تأکید کرد: تمام تاریخ نگاری های گذشته ایران به نوعی نقل تاریخ شفاهی است، حتی تاریخ بیهقی حاصل گفتگوهای بیهقی درباره رویدادهای تاریخی است.

وی افزود: سابقه تاریخ نگاری از نظر شیوه آن بر به کارگیری شیوه تاریخ شفاهی تأکید دارد و مورخان نام راویان خود را ذکر می کنند یعنی به تاریخ شفاهی اشاره دارند.

این پژوهشگر تاریخ اسلامی خاطر نشان کرد: روایات در تاریخ اسلام و نقل حدیث، نمونه های تاریخ شفاهی در تاریخ اسلام هستند. تاریخ شفاهی نیازمند بررسی همه جانبه است و کارهایی که تاکنون انجام شده به نتیجه ای مدون با ویژگی های تاریخ شفاهی نرسیده است. 

کد خبر 627825

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha