۹ بهمن ۱۳۸۶، ۱۶:۳۳

یک هیئت اروپایی عازم کوزوو می شود

یک هیئت اروپایی عازم کوزوو می شود

"خاویر سولانا" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه مجوز مربوط به اعزام هیئتی از ماموران اروپایی را به کوزوو صادر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های روسیه، سولانا اطلاع داد که اتحادیه اروپا مجوز اعزام گروه پلیسی- غیر نظامی خود را به کوزوو بلافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوری در صربستان صادر خواهد کرد.

کوزوو از سال 1999 به وسیله سازمان ملل متحد و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) اداره می شود و در حال حاضرهشت سال از زمان حملات هوایی ۷۸ روزه نیروهای ناتو علیه نیروهای امنیتی صرب برای بیرون راندن آنها از کوزوو می گذرد، اما هنوز برای این منطقه راه حلی پیدا نشده است.

پس از شکست گفتگوهای کوزوو و صربستان، این منطقه اعلام کرده است به طور یکجانبه استقلال خود را اعلام خواهد کرد؛ درخواستی که مورد حمایت آمریکاست، اما روسیه اعلام کرده است هرگونه استقلالی را در شورای امنیت وتو خواهد کرد.

سولانا افزود: اتحادیه اروپا برای دادن "چراغ سبز" به آغاز اعزام گروه، چند روز بعد از انتخابات، آمادگی دارد.

رسانه ها اعلام کردند که وزرای خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا دیروز در جریان جلسه خود در بروکسل اعزام گروه این اتحادیه به کوزوو را مورد تائید قرار دادند.

در همین ارتباط امروز وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اقدام اروپا آن را اقدامی سیاسی توصیف کرد.

به گفته این رسانه ها دیپلمات های اروپایی بر این باورند که سران کوزوو به احتمال قوی بعد از انتخابات ریاست جمهوری در صربستان استقلال خود را اعلام خواهند کرد و ارزیابی کارشناسان نیز آن است که اعلام استقلال کوزوو بعد از اعزام گروه پلیسی-غیر نظامی این اتحادیه شامل گروهی از مدیران، حقوقدانان و پلیس به منطقه برای اتحادیه اروپا مناسب خواهد بود.

گروه اروپایی باید با حمایت نیروهای نظامی ناتو جایگزین نیروهای سازمان ملل متحد شده و شرایط مساعدی را برای اعلام استقلال قابل کنترل منطقه کوزوو از صربستان فراهم آورند.

کد خبر 629432

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha