۱۳ آذر ۱۴۰۳، ۱۶:۲۰

باورپذیری پیروزی وعده صادق مرهون شبکه‌های اجتماعی است

باورپذیری پیروزی وعده صادق مرهون شبکه‌های اجتماعی است

روند تولیدات محتوا به جایی رسیده است که تلویزیون و رادیو رسانه‌های سنتی محسوب می‌شوند و رسانه‌های اجتماعی رسانه‌های قالب تولید محتوا محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «رسانه و تسهیل ارتباطات میان‌فرهنگی» با حضور چند تن از اساتید علوم ارتباطات و میان فرهنگی امروز دوشنبه ۱۲ آذر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

ظهیر احمدی پژوهشگر ارشد ارتباطات و رسانه و مدرس دانشگاه با اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی در موضوع جریانات اخیر فلسفه و جنایت رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین عملیات وعده صادق ایران گفت: پذیرش موفقیت عملیات وعده صادق ۱ و ۲ به خاطر تولیدات رسانه‌های شهروندی بود و شاید اگر فقط صدا و سیما می‌خواست درباره آن صحبت کند، پذیرشش به این راحتی اتفاق نمی‌افتاد. چرا این موفقیت باورپذیر شد؟ چون رسانه‌های شهروندی که از نزدیک موشک‌ها را دیدند با تولیدات خود آن را باور پذیر کردند، در واقع باورپذیر بودن پیروزی در عملیات وعده صادق را مرهون شبکه‌های اجتماعی هستیم.

وی افزود: روند تولیدات محتوا به جایی رسیده است که تلویزیون و رادیو رسانه‌های سنتی محسوب می‌شوند و رسانه‌های اجتماعی رسانه‌های قالب تولید محتوا محسوب می‌شوند که در خصوص میزان مخاطبین هم حیرت‌آور هستند. مثلاً در مورد کل مخاطبان صدا و سیما آمارها با تردید است. جدای از اینکه بحث رصد مخاطب رسانه‌های سنتی نمی‌تواند دقیق باشد ولی رسانه‌های اجتماعی با ثبت آی پی شمارش آن دقیق‌تر می‌شود. در عرصه جهانی می‌بینید ۲ میلیارد و نیم مخاطب فیس‌بوک، و ۲ و میلیارد و نیم مخاطب یوتیوب و ۲ میلیارد مخاطب واتساپ داریم و اینستاگرام ۲ میلیارد مخاطب دارد. نکته دیگر اینکه مخاطبین این رسانه‌ها هزینه می‌کنند و مثل رسانه ارتباط جمعی گذری نیستند. در ایران اینستاگرام طبق آمار سال ۹۵ بیشترین میزان مصرف شبکه‌های اجتماعی را دارد.

این پژوهشگر حوزه رسانه به پوشش خبری جریان اصلی از موضوع فلسطین اشاره کرد و گفت: در حوزه تولید و نشر محتوا رسانه‌های جریان اصلی برجسته سازی مفهوم هم طرازی حماس و با اسرائیل در جنگ را پیش بردند و روی این کلیشه‌ها تاکید کردند که حماس جنگ طلبی را شروع کرده است. وقتی کسانی به حمایت از فلسطین چه در آمریکا چه اندونزی چه ایران به پا می‌خیزند اصطلاح یهود ستیزی را در مورد اینها به کار می‌برند. تمرکز و محتوای حوزه رسانه‌های جریان ضد ارزش روی غزه و آزادسازی فلسطین است.

وی ادامه داد: در این حالت و در رسانه‌های ضد جریان اصلی قیام مظلومین حماس و غزه ترند یا همان گرایه می‌شود، چه در ایکس چه تلگرام و چه رسانه‌های دیگر کسانی که از این رسانه‌های شهروندی استفاده می‌کنند اصطلاحات خود را می‌سازند و طوفان الاقصی و قیام مظلوم را گرایه می‌کنند و کاری به آن چیزهایی که رسانه‌های جریان اصلی بیان می‌کنند ندارند.

احمدی تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی چنان اهمیت دارد که عرصه در دست جریان ضد اصلی قرار می‌گیرد، چون دسترسی اش در کل دنیا در اختیار مخاطب است و تولیدات را از نزدیک به مصرف مخاطب می‌رساند. در مورد ابوعبیده چقدر مطالب حمایت‌گرانه در رسانه‌های اجتماعی تولید شد و چقدر مردم دوست داشتند چهره ایشان را ببینند.

وی ادامه داد: در خود مردم یهود مخالفانی ضد صهیونیست در دنیا وجود دارند که تظاهرات و راهپیمایی انجام می‌دهند که رسانه‌های جریان اصلی آن را نشان نمی‌دهند، البته صدا و سیمای ما ضد جریان حساب می‌شود اما بی بی سی و فاکس نیوز و غیره این‌ها را نشان نمی‌دهند. اوایل فیلم یک خاخام ضد اسرائیلی در شبکه‌های مجازی منتشر شد و ۱۹۲ هزار ویو خورده. یا سخنگوی فارسی زبان اسرائیلی که در اینستاگرام صحبت می‌کند با موجی از نفرت رو به رو می‌شود.

وی همچنین گفت: در جریان تظاهرات مردم آمریکا علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از غزه تصاویری از دستگیری تظاهرکنندگان گرایه و تبدیل به نماد شدند، این نمادسازی‌ها در تولیدات رسانه‌های شهروندی است.

کد خبر 6304911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha