۲۰ آذر ۱۴۰۳، ۹:۱۴

ترکیه به دنبال نوستالژی عثمانی خودش است

ترکیه به دنبال نوستالژی عثمانی خودش است

رضا شیبانی می‌گوید تجربه ده تا بیست ساله اخیر به ما نشان داده که ترکیه به دنبال نوستالژی عثمانی خودش است.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ جواد شیخ الاسلامی: رضا شیبانی متولد ۱۳۶۰، شاعر و نویسنده تبریزی است که علاوه بر سرودن شعر، تأملاتی بر مسأله ایران، زبان فارسی، ملی‌گرایی و نیز جریان‌های پان‌ترکی در منطقه و ایران داشته است. مجموعه‌شعر «سکوت کاهگلی» شیبانی توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده و او با همین کتاب جایزه گام اول را به دست آورده است.

اما موضوع گفتگوی ما با دکتر رضا شیبانی شعر نیست. به بهانه اتفاقات اخیر در سوریه و ارتباطی که سقوط حکومت بشار اسد با جریانات پان‌ترکیسم دارد، به سراغ شیبانی رفتیم تا بیشتر درباره پیدا و پنهان این وقایع صحبت کنیم.

متن مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید؛

* آقای شیبانی تحولات سوریه را چطور ارزیابی می‌کنید؟ به خصوص که این وقایع ارتباط جدی با ترکیه، رؤیای احیای عثمانی و مسأله پان‌ترک‌ها دارد. شما سال‌ها است که درباره پان‌ترکیسم و رویاهای منطقه‌ای ترکیه اردوغان مطالعه دارید و هشدار می‌دهید. نظرتان درباره وقایع اخیر چیست؟

این اتفاق از یک طرف بی ارتباط با مساله جنگ غزه و لبنان نیست؛ یعنی طراحی آمریکایی و صهیونیستی پشت این قضایا کاملاً مشخص است. چون نقطه‌ای که مورد حمله قرار گرفته، محور مقاومت است. اولاً مسیر لجستیکی حزب‌الله لبنان از آن نقطه می‌گذرد؛ دوماً سوریه را به عنوان یکی از حلقه‌های مهم زنجیره جبهه مقاومت، دچار بحران می‌کند. خود این گروه‌ها هم که رویکرد ضد ایرانی و ضد شیعی دارند. یعنی در رجزخوانی‌هایشان ایران را تهدید می‌کنند و ضد شیعیان صحبت می‌کنند. ضمن اینکه این جنگ، جنگ جدیدی نیست. ما از ۲۰۱۱ شاهد این جنگ هستیم و دیده‌ایم که جبهه تکفیری با اسرائیل ارتباطات نزدیک دارد. در جنگ گذشته اینها زخمی‌هایشان در اسرائیل درمان می‌شدند و برمی‌گشتند. نکته مهم دیگری که وجود دارد، نقش‌آفرینی ترکیه در پیدا و پنهان این اتفاق است.

باید دقت کنیم که ترکیه به عنوان متحد پنهان اسرائیل و متحد آشکار ناتو و آمریکا، یک صحنه‌گردانی و پیمان‌کاری گسترده در این جنگ دارد و لجستیک نیروهای هجوم‌برنده به سوریه را پشتیبانی می‌کند. این بحران با اهداف توسعه‌طلبانه ترکیه در صد سال اخیر هم ارتباط پیدا می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن اهداف مسیر قفقاز است. یعنی یک سمت این بحران در شام است، ولی سمت دیگر آنکه هنوز بروز نکرده است، می‌تواند قفقاز و کریدور تورانی و «ناتو» یی زنگه‌زور باشد. ما هر جا بحرانی داشتیم و هر جا مورد حمله قرار گرفتیم، یک سمتش محور پان‌ترکی بوده، سمت دیگرش محور اسرائیلی و سمت دیگرش ناتو. به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که این بحران پنهان هر لحظه می‌تواند شعله‌ور شود؛ یعنی بحران قفقاز.

* طی چند روز گذشته برای خیلی‌ها پشتیبانی ترکیه از گروه‌های تکفیری غافل‌گیرکننده و عجیب بود. نفع ترکیه از بحران در سوریه چیست؟

تجربه ده تا بیست ساله اخیر به ما نشان داده که ترکیه به دنبال نوستالژی عثمانی خودش است. در این نوستالژی عثمانی سوریه، سرزمین‌های عربی و شمال عراق از جاهایی است که برای ترکیه یک حسرت صد ساله است. ترکیه از نداشتن نفت بسیار رنج می‌برد. مهم‌ترین بخش حسرت ترکیه از فروپاشی عثمانی عدم دسترسی به نفت است. او می‌بیند که منابع نفتی از دست ترکیه رفته است و این منابع در اختیار دیگر کشورها است. به خاطر همین مسأله، ترکیه امروز توجه جدی به سوریه و قفقاز دارد؛ چون این مناطق است که می‌تواند نفت ترکیه را تأمین کند. یک بخش مهم از نگاه نوعثمانی آقای اردوغان، همین است که برای خودش منابع انرژی و منافع سرزمینی ایجاد کند و از طریق تسلط دوباره بر بخش‌های بیشتری از جهان اسلام، خودش را رهبر جهان اسلام معرفی کند. ترکیه از اینکه ایران آمده و بعد از ۷ اکتبر رهبری جهان اسلام را به عهده گرفته و آرمان فلسطین با ایران شناخته می‌شود، احساس خطر کرده است. با توجه به اینکه حمایت‌های پیدا و پنهان ترکیه با اسرائیل و تجارتش با رژیم صهیونیستی منجر به رسوایی تبلیغاتی برای ترکیه در جهان اسلام شده و اعتبارش را از دست داده است، می‌خواهد به هر نحوی که شده جبهه را از دست ایران بگیرد و نقش ایران را کمرنگ کند. خودش که اهل جنگیدن با اسرائیل نیست ولی می‌خواهد مسیر لجستیک ایران به سمت جبهه مقاومت را قطع کند، ولو به قیمت نابود شدن جبهه مقاومت.

ترکیه به جریان پان‌ترکیسم در ایران به عنوان یک عمق استراتژیک برای خودش نگاه می‌کند. این کشور از صد سال گذشته به ایران نظر داشته و به دنبال این بوده که با سوءاستفاده از بحث آذری‌ها و ترک‌زبانان ایران، ایران را تهدید و محدود کند. همین آقای اردوغان بارها به صراحت گفته که ما آذری‌ها را در ایران داریم و برای تمامیت سیاسی و ارضی ما رجزخوانی کرده است

* شما سال‌ها است که دغدغه زبان فارسی و تمامیت ارضی ایران را دارید و فعالیت‌های جریان پان‌ترکیسم را زیر نظر گرفته‌اید. مسأله سوریه با این پان‌ترکیسم چه نسبتی برقرار می‌کند؟ و سوال مهم‌تر اینکه این جریان ایران را هم تهدید می‌کند؟

ترکیه به جریان پان‌ترکیسم در ایران به عنوان یک عمق استراتژیک برای خودش نگاه می‌کند. این کشور از صد سال گذشته به ایران نظر داشته و به دنبال این بوده که با سوءاستفاده از بحث آذری‌ها و ترک‌زبانان ایران، ایران را تهدید و محدود کند. همین آقای اردوغان بارها به صراحت گفته که ما آذری‌ها را در ایران داریم و برای تمامیت سیاسی و ارضی ما رجزخوانی کرده است. یک‌بار هم که چندسال پیش در جمهوری باکو آن شعرخوانی برای ارس را مطرح کرد که واکنش‌های منفی زیادی داشت. هم ترکیه و هم جمهوری آذربایجان بر گسل قومی در ایران سرمایه‌گذاری بسیار زیادی کرده‌اند و بسیار هزینه می‌کنند. همین الان افراد و گروه‌های پان‌ترکی که از ایران متواری شده‌اند آزادانه در ترکیه زندگی می‌کنند و علیه جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی ایران تبلیغ می‌کنند. چهره‌های ضدامنیتی پان‌ترکیسم ایرانی حتی با مسئولان احزاب و مسئولان دولتی ترکیه دیدار می‌کنند و آشکارا با هم ارتباطات دارند و من متعجبم از مدیریت سیاسی کشور که اعتراض نمی‌کند و برای محدود کردن این ارتباطات به طرف مقابل هشدار نمی‌دهد. ما شاهد هستیم و می‌دانیم که ترکیه از ارتباط با ایران چقدر منفعت اقتصادی می‌برد. هر سال صدها هزار توریست از ایران به ترکیه می‌روند و ده‌ها و صدها میلیون دلار در ترکیه هزینه می‌کنند و این پول را به اقتصاد ترکیه تزریق می‌کنند. این مسأله باید به عنوان اهرمی برای جمع کردن بساط حمایت ترکیه از پان‌ترکیسم در ایران به کار گرفته شود ولی متأسفانه شاهد هستیم که در داخل کشور نسبت به این مسأله مهم غفلت وجود دارد. گاهی مشاهده می‌کنیم که در مدیریت‌های میانی ما نفوذهایی شده است و حتی پان‌ترکیسم با بودجه دولتی در مناطق شمال غرب کشور ترویج می‌شود.

* توجه به مسأله پان‌ترکیسم در ایران را چقدر مهم می‌دانید؟ این احتمال وجود دارد که خود ما هم زمانی با بحران پان‌ترکیسم مواجه شویم؟

عرض کردم؛ رقبای ما روی پان‌ترکیسم به عنوان یک اهرم بسیار مهم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. روی ترویج ناسیونالیسم ترکی در میان ترک‌زبان‌های ایرانی کار کرده‌اند. جمهوری آذربایجان، ترکیه و اسرائیل بر سر این مسأله یک اتحادی دارند و روی این کار می‌کند و حتی کتاب می‌نویسند.

* مثل کتاب «ایران فقط سرزمین فارس‌ها نیست» از برندا شافر که ترجمه آن در سایت‌های اینترنتی موجود است. این‌طور که مشخص است برندا شافر تئوریسین تجزیه ایران در اسرائیل است.

بله. خانم برندا شافر اسرائیلی که اتفاقاً تاجر نفت هم هست و با اردوغان و الهام علیف دیدار می‌کند، در ظاهر درباره نفت ولی به نظر من درباره پان‌ترکیسم؛ این خانم کتاب دیگری دارد به نام «مرزها و برادری؛ ایران و چالش‌های هویت آذربایجانی» و با این کتاب ادبیات و واژه‌های جدیدی را وارد ادبیات پان‌ترکیستی ایران می‌کند.

* چه ادبیاتی؟

در گذشته ادبیات پان ترکیستی «رو» بود. یعنی نقاب نداشت. راحت از تجزیه ایران می‌گفت و به صورت آشکارا حرف از تجزیه می‌زد. ولی دیدند با این رویه نمی‌توانند در ایران و عموم مردم نفوذ کنند. ضمن اینکه با دستگاه‌های امنیتی کشور هم رو در رو می‌شدند. این خانم برندا شافر که مسئول میز قومیت‌های ایران در اسرائیل است و به شکل آشکاری روی بحث ترک‌زبان‌ها کار می‌کند، ادبیات جدیدی برای جریان پان‌ترکیسم ایران خلق می‌کند. چطور؟ مباحث هویتی را مطرح می‌کند و از زاویه کلماتی مثل هویت به داخل ایران نفوذ می‌کند. ما می‌بینیم که جریان‌های پان‌ترکی تحت تأثیر کتاب او دیگر نمی‌گویند ما پان‌ترک و تجزیه‌طلب هستیم؛ بلکه می‌گویند ما دنبال رواج زبان مادری هستیم! یک نظام واژگانی نرم و لطیف و به اصطلاح «لایت» طراحی کردند که از فیلتر امنیتی کشور می‌گذرد و حتی در میان چهره‌های ارزشی ما نفوذ می‌کند. ما الان بعضی نماینده‌های مجلس را داریم که سوابق ارزشی دارند و روزگاری سردار و فرمانده بوده‌اند و ۸ سال برای تمامیت ارضی ایران جنگیده‌اند، اما می‌آیند و حرف‌های پان‌ترکیستی می‌زنند.

جریان‌های پان‌ترکی تحت تأثیر کتاب خانم «برندا شافر» دیگر نمی‌گویند ما پان‌ترک و تجزیه‌طلب هستیم؛ بلکه می‌گویند ما دنبال رواج زبان مادری هستیم! یک نظام واژگانی نرم و لطیف و به اصطلاح «لایت» طراحی کردند که از فیلتر امنیتی کشور می‌گذرد و حتی در میان چهره‌های ارزشی ما نفوذ می‌کند * شاید خودشان هم نفهمند به نفع چه جریانی حرکت می‌کنند ولی در این مسیر افتاده‌اند.

بله. با کمک همین افراد که چهره مذهبی و ارزشی دارند، قبح پان‌ترکیسم می‌شکند. من یک زمانی شکستن قبح این قضیه را مقایسه کردم با بحث حجاب. طرف روحانی است و به قول معروف با سهم امام زمان درس خوانده و بزرگ شده، ولی می‌آید و می‌گوید شما به خاطر یک تار موی خانم‌ها فلان کردید. یعنی حرمت حجاب را با یک چهره مذهبی و روحانی، در جامعه می‌شکند. اینجا هم طرف رفته هشت سال جنگیده و خودش هم هرچه که دارد از انقلاب و تمامیت ارضی ایران دارد، اما وقتی در موج و تلاطم این پروپاگاندا قرار می‌گیرد، می‌گوید زبان ملی ما ترک‌ها، ترکی است و فلان است. ترکی را روبه‌روی فارسی قرار می‌دهد. ما که با زبان ترکی مخالف نیستیم، ما با پان‌ترکیسم مخالفیم. ولی عملاً می‌بینی همان کسی که حزب‌اللهی و بسیجی بوده و ۸ سال به خاطر همین ایران و تمامیت ارضی‌اش جنگیده، شده ابزار نفوذ پان‌ترک‌ها در دستگاه‌های رسمی. به قول شما شاید خودش هم خبر نداشته باشد. البته من می‌گویم هم خبر دارد، هم خبر ندارد. تعصبات قومیتی وارد ناخودآگاهش شده است و نمی‌گذارد واقعیت را ببیند.

* نقش اسرائیل در ترویج پان‌ترکیسم در ایران چقدر جدی است؟

صراحتاً عرض می‌کنم که ترکیه، جمهوری آذربایجان و اسرائیل در این قضیه متحد هستند و دارند فرهنگ‌سازی می‌کنند. الان یک جریان پان‌ترکیستی در ایران به وجود آمده که متظاهر به انقلابی‌گری هم هست. می‌گویند ترکیه نقطه تنفس ماست، ترکیه دوست ماست، ترکیه فلان است. حتی می‌گویند شمال غرب کشور باید یک حالت فدرالیسمی پیدا کند و حتی در سیاست خارجی برای خودش مستقل عمل کند و با ترکیه و جمهوری آذربایجان ببندد. یک نوع از فدرالیسم سیاسی طرفدار پیدا کرده و متأسفانه قبح این مسائل شکسته شده است و صراحتاً این مسائل را مطرح می‌کنند. بحث ترک و فارس بودن شده اهم مباحث بعضی از آقایان در شمال غرب کشور؛ با وجهه انقلابی‌گری و تظاهر به امت‌گرایی. یک نوع اسلام پان‌ترکیسمی که من اسمش را می‌گذارم پان‌ترکیسم متظاهر به امت‌گرایی و انقلابی‌گری. اینها به شکل سازمان‌یافته‌ای زبان فارسی را تخریب می‌کنند و زبان فارسی را ربط می‌دهند به فراماسونری و انگلیس و تاریخ ایران را ربط می‌دهند به صهیونیسم. مثلاً می‌گویند چون که اسرائیل از کوروش حرف زده، تاریخ ایران از بیخ و بن صهیونیستی است. با این نفاق گفتمانی پیش می‌آیند و این مباحث را مطرح می‌کنند و می‌گویند ما باید به سمت اسلامی برویم که ترک‌ها داشته‌اند و اسلام واقعی اسلام ترکی است. این همان پروپاگاندایی است که آقای اردوغان در جهان اسلام دنبال می‌کند. می‌خواهد خودش را با این مسائل در جهان اسلام معرفی کند و ترکیه را بر مقدرات منطقه حاکم کند. می‌گوید هیچ سنگی نباید بدون هماهنگی من جابجا شود. به همین خاطر است که من می‌گویم شمال غرب کشور هم عمق نفوذ ترکیه است، هم عمق نفوذ اسرائیل. چون این کشورها رقیب مشترکی دارند و آن ایران است. اسرائیل با ما دشمن است، ترکیه با ما رقیب است. در دشمن-رقیب مشترک بودنِ ما برای آنها، این دو کشور به اتحاد می‌رسند و می‌آیند روی بحث ترک بودن کار می‌کنند. از آسیای میانه تا درون شهرهای ترک‌زبان ایرانی سرمایه‌گذاری می‌کنند. شما در این بحران اخیر در جبهه شام دیدید که اینها هزاران نیروی ترک را از آسیای میانه و از ازبک و ایغور و قرقیز و تاجیک و… جمع کردند و به سوریه بردند. پس این مسأله باید زنگ خطر را برای ما هم روشن کند.

شمال غرب کشور هم عمق نفوذ ترکیه است، هم عمق نفوذ اسرائیل. چون این کشورها رقیب مشترکی دارند و آن ایران است. اسرائیل با ما دشمن است، ترکیه با ما رقیب است. در دشمن-رقیب مشترک بودنِ ما برای آنها، این دو کشور به اتحاد می‌رسند و می‌آیند روی بحث ترک بودن کار می‌کنند * نقش چهره‌های فرهنگی، هنری و نخبگان جامعه در تبیین این مسأله و توجه به ملی‌گرایی، ایران و تمامیت ارضی ایران، چقدر پررنگ است؟

من حس می‌کنم که یک غفلتی نسبت به مسأله امر ملی در جامعه ما اتفاق افتاده است. بعضاً حتی دانشگاه ما در اختیار جریانات ایران‌ستیز است. ببینید؛ خودتحقیری ملی، تحقیر ایران، تحقیر پرچم، تحقیر ملیت ایرانی، تحقیر تیم ملی فوتبال، تحقیر سرود ملی، اینها همه حساب شده است. یک شبکه‌ای برای ایران درست می‌کنند به عنوان «ایران اینترنشنال»؛ یک عده هم فکر می‌کنند که این یعنی ایران بین‌المللی. در حالی که این‌طور نیست. منظور او از اینترنشنال تقسیم ایران بین چند قومیت و ملیت جدید است. یک گزاره جعلی برای قومیت‌هایی که در ایران دارند زندگی می‌کنند ساخته‌اند و همین پروژه را هم در این رسانه پیش می‌برند. می‌گویند ایران کشوری است متشکل از ملت‌های مختلف؛ این معنای دقیق ایران اینترنشنال و مسیری است که این شبکه دنبال می‌کند. یک عده صراحتاً این گزاره ضدملی را مطرح می‌کنند. در صورتی که ما همیشه وحدت ملی داشته‌ایم و هزاران سال است که یک کشور هستیم. ایران یا پارس یا سرزمین پرشیا؛ همیشه یک مملکت بوده‌ایم. ولی اینها می‌خواهند القا کنند که ایران متشکل از ملت‌های مختلف است که به خاطر جبر جغرافیایی و جبر سیاسی کنار هم تبدیل به یک کشور شده‌اند؛ مثل یوگسلاوی یا شوروی سابق. این القا وجود دارد. متأسفانه در درون ساختارهای دولتی و حکومتی هم بعضی مدیران کم‌شعور هستند که تحت تأثیر این فشارهای تبلیغاتی قرار می‌گیرند و با لحن نرم‌تری این مباحث را دنبال می‌کنند. مثلاً می‌گویند «ایران موزائیک اقوام است»، یا «ایران کشور چندقومیتی است». در صورتی که این چند قومیتی بودن را باید درست تعریف کنیم. ایران کشوری نیست که چند قوم باشند و ایران را تشکیل داده باشند؛ ایران همیشه یک ملت بوده است، حالا در طول تاریخ به اقتضای زمانه مردمان در ولایات مختلف، چون با اقوام مختلفی روبرو شده‌اند، یک تمایزهایی پیدا کرده‌اند. اینها یک ملت هستند؛ مثل یک خانواده که عموزاده و دخترخاله و پسردایی و… می‌شوند. قومیت در ایران این مدلی بوده است. قومیت در ایران مثل آمریکا فدرالی نیست که انگلیسی‌زبان‌ها و فرانسوی‌زبان‌ها و آفریقایی‌زبان‌ها و… دور هم جمع شده باشند و یک کشور را تشکیل داده باشند. هیچوقت ایران به این شکل نبوده است. می‌خواهم بگویم که از طرح این مباحث غفلت شده است و در سیستم هم تعریف درستی از ملیت ایرانی وجود ندارد. حضرت آقا هر سال که دیدار شاعران می‌رویم، چقدر درباره زبان فارسی صحبت می‌کنند؟

* جالب اینکه خود رهبری هم ترک‌زبان هستند ولی همیشه توجه جدی به زبان فارسی و ملیت ایرانی داشته‌اند.

بله. خود ایشان هم ترک‌زبان هستند. در همین دیدار شاعران چقدر درباره زبان فارسی حرف می‌زنند؟ وقتی بیرون می‌آییم، آن حرف‌ها چه می‌شود؟ کسی دنبال آن حرف‌ها هست؟ گوش می‌دهند؟ خیر. من یک نکته‌ای را عرض کنم. به عنوان کسی که در جبهه مقابله با پان‌ترکیسم هستم، به عنوان یک ترک‌زبانی که دارم با این جریان مبارزه می‌کنم و سال‌هاست که از این ناحیه احساس خطر کرده‌ام؛ من احساس می‌کنم که نهادهای فرهنگی ما نه تعریف درستی از پان‌ترکیسم دارند، نه از دشمنی پان‌ترکیسم با تمامیت ارضی ایران، و نه حتی از بحث ملیت ایرانی.

یکی از نهادهای فرهنگی مهم و مؤثر کشور که باید زبان فارسی و هویت ایرانی را پاس بدارد، کاروانی را از تبریز برای اربعین به عراق بردند؛ کاروانی به نام کاروان شعر و هنر. ولی این کاروان را به شمال عراق برده‌اند و آن را زیر پرچم «شورای کشورهای ترک» نشانده‌اند. من به این مسأله اعتراض کردم و مصاحبه کردم که چرا باید شاعران ایرانی را زیر پرچم شورای کشورهای ترک بنشانید؟ شورایی که هدفش ضدایرانی است. اصلاً ایجاد می‌شود که ایران را محدود کند. اگر وقتی بود، من در یک گفتگوی دیگر به شما می‌گویم که این شورا برای محاصره ژئوپولیتیکی ایران ایجاد شده است و پشت آن ناتو و انگلیس است. شما کاروان شعر و هنر تبریز را به اربعین می‌بری و زیر پرچم این شورا می‌نشانی؟ وقتی من اعتراض کردم، یکی از مسئولان به من گفت خب ما هم ترک هستیم! ببینید تعریف اینها از مسائل حادی که عارض بر کشور ما عارض شده، چقدر غلط است. می‌گویند ما هم ترک هستیم! ما ترکی هستیم که در برابر آن ترک ایستاده است. جد ما شاه اسماعیل صفوی ترک بود ولی در برابر ترک عثمانی ایستاد. قرار نیست هرکس که ترک بود، برود زیر پرچم شورای کشورهای ترک. بحث من این است که نفوذ پان‌ترکیسم در دستگاه سیاسی ما جدی است. کسانی که دل‌شان برای ایران و تمامیت ارضی کشور می‌سوزد، این را از زبان من بشنوند.

فتنه دوم شام، فتنه بزرگ‌تری خواهد بود. چون باید در دو جبهه بجنگیم؛ هم با اسرائیل و هم با جریان نوعثمانی و تکفیری. ضمن اینکه احتمال اینکه یک جبهه جدیدی را در «قفقاز» باز کنند بسیار زیاد است * چه پیش‌بینی از وقایع سوریه و نفوذ ترکیه در این کشور دارید؟

ما از کیان ایران و از کیان شیعه و از کیان جبهه مقاومت دفاع خواهیم کرد؛ چه به نام، چه به ننگ، چه با خون، و چه با جان و مال. حتماً کنار مقاومت خواهیم استاد. مسیر تاریخی ما این بوده که تا قطره آخر خون کنار نکشیم. به خصوص بعد از انقلاب مبارک اسلامی که ایران را احیا کرد و ایرانیت را به کیان شیعه و کیان اسلام تزریق کرد. این جبهه‌ای است که ما با تمام وجود در آن خواهیم ایستاد. ما در جنگ قبلی شام پیروز شدیم، انشاالله در جنگ آینده هم پیروز خواهیم شد. ولی جنگ آینده، یعنی جنگ فعلی شام که بعد از آتش‌بس ۶۰ روزه لبنان شروع شده است و فتنه دوم شام است، فتنه بزرگ‌تری خواهد بود. چون در دو جبهه باید بجنگیم؛ هم با اسرائیل و هم با جریان نوعثمانی و تکفیری. ضمن اینکه احتمال اینکه یک جبهه جدیدی را در قفقاز باز کنند بسیار زیاد است و ما باید برای آن خیلی آماده باشیم. از نظر تسلیحاتی هم ما باید یک تغییراتی در دکترین نظامی خودمان بدهیم. من متخصص این حوزه نیستم ولی چون ما داریم در پلکانی از تنش با دشمنان‌مان حرکت می‌کنیم و مدام بالاتر می‌رویم، باید آن پله‌های نهایی را هم در نظر داشته باشیم و کارت آن پله نهایی را هم در جیب‌مان داشته باشیم.

کد خبر 6312154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      حرف بیهوده
      • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
        چرند
      • مهدی IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
        ترکیه به همه همسایه هاش خیانت کرده به ایرانم خیانت میکنه نامردی تو ذاتشه
      • محسن IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
        5 1
        حرف بیهوده رو شما می‌زنید کاملا درست گفته
      • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
        همیشه هم از زبان خود ترکها به ترکها حمله میکنن این آریایی های باهوش که بگن بله این حرف خودتونه خخخخخخ
      • من تورکم IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
        64 23
        جانم فدای زبان مادریم
    • NP IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      کاملا حرفاش درسته منطقی و مدت ها سال هاست می دونستم ترکیه دشمن پنهانه اردوغان فقط فقط برای ضربه به ایران در منطقه و حتی جایگاه ایران و به دنبال امتیازاته چیزایی که رویای عثمانی ها بوده شک نکنیدهمین ترکیه به وسیله غرب و اسرائیل روزی به ایران هم خواهد رسید فعلا هدف تضعیف ایران و مقاومت در منطقه است .
    • NP IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      ترکیه نمی تونه ایران و افزایش قدرت ایران و مقاومت رو در منطقه حتی نسبت به خودش ببینه باور کنید اردوغان همون دشمن پنهان دوچهره در همسایگی ماست که رویاهای تاریخی عثمانی زیادی در منطقه داره و اتفاقا با اسرائیل که دشمن آشکاره تفاوتی نداره باید جلوی این طمع رویای کثیف اردوغان گرفته بشه
    • NP IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      اگر الان اندیشه نشه و جلوی طمع اردوغان گرفته نشه روزی برای ایران ایرانیان پشیمان کننده خواهد شد که چرا اعتماد به دروغ اردوغان کردند .
    • NP IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      احسنت👏 ایران و ایرانی همیشه در برابر توطءه خیانت ها جنایت دشمنان دوست دو چهره پنهان و کافران معاندین وطن فروشان داخلی بیرونی استوار محکم ایستادگی و برای حذف کامل نابودی خشکاندن ریشه آن ها مقابله کرد ما ملت ایران اطمینان داریم این راه مسیر مقاومت ریشه اصالت داره و همیشه ادامه دار
    • مریم IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      تاامثال شهید سلیمانی و شهید حججی و علی وردی و عجمیان هستند ما ایرانیها خیالمون راحته و ماهم باید به مامورین امنیتمون کمک کنیم و حمایتشون کنیم .
    • ناشناس IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      نگید پان ترک بگید گروه تروریستی گرگ های خاکستری صهیونیسم
      • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
        11 3
        ادبیات شما بیشتر ازاین نیست میگه زبان فارسی را پاس بداریم خوب پس زبان من چی آیا حق ندارم زبان مادی خودم را حفظ کنم چقدر شما زور میگید
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      بهترین تحلیلی که این روزها خوندم منطقی شفاف بدون غرض ایران همیشه یک ملت بوده است، حالا در طول تاریخ به اقتضای زمانه مردمان در ولایات مختلف، چون با اقوام مختلفی روبرو شده‌اند، یک تمایزهایی پیدا کرده‌اند. اینها یک ملت هستند؛ مثل یک خانواده که عموزاده و دخترخاله و پسردایی و… می‌شوند.
    • مریم IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      حتی جمهوری اذربایجان که مذهبش و زبانش با ترکهای ایران یکیست مرزهایش را مثل ترکیه دلسوزانه بروی ایرانیان نگشوده است ودر ترکیه هم همیشه میگن ایرانیا غیر ترکاشون از ترکاشون بهترن کدام پان ترکی.
      • NP IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
        حتی ترک های ایران انقدر شریف با اصالت هستند که در خانواده پدری من در شمال داماد ترک از تبریز (میانه) گرفتند و الان پسرعمه هایی دارم از نسل پدری ترک و مادری شمالی هستند بسیار مهربان دوست داشتنی . بیخود کردن که راجب مردم ترک ایران نظر گستاخانه میدن همه اقوام ایران یک ملت هستند وسلام
      • تبریز کهن IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
        تو ترکیه عاشق ترکهای ایران هستن طوریکه الان کل جامعه ورزشی ترکیه بازیهای تراکتور را دنبال میکنن توییکه یبارم ترکیه نرفتی نظر نده که اونا چی میگن ا
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      اسراییل و صهیونیزم از امریکا تغذیه میشن نه از ترکیه و روسیه.
      • NP IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
        اتفاقا برعکس همیشه ترکیه بوده و همیشه هم برای تضعیف هر کشور آسیایی در منطقه نیز همراه کفار و رژیم جعلی پشت پرده یک متحد وفادار و همیشگی متعهد و برای احیا و گسترش رویای مزخرف عثمانی خویش خواهد ماندروسیه که بنده خدا خودش الان در رابطه با ترکیه در سوریه خیانت از پشت توطءه خنجر خورده که اصلا توقع نداشته
    • NL ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      جدا برای ایشان ودر کل مردم کشورم متاسفم به محض اینکه هما تحریم شد اردوغان تعداد پروازهای ترکیش را برای جا به جایی مسافران ایرانی افزایش دادوتوسط امریکا هم مواخذه شد.
      • NP IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
        61 96
        البته که باید هم به گفته شما بعد خیانت توطءه همدستی با کافر نسل کش در سوریه و خیانت به روسیه و دیگران زیاد کنه چون باید به هر حال اعتماد ایران ملت ایران رو به این طریق جلب کنه که بگه وای من بی گناهم من فریب خوردم بعد هم بگه آخه اروپا آمریکا از من خواستن و منم فکر نمی کردم خلاصه یک داستانی می‌سازه
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      ترکیه نه زبانش با ترکهای ایران یکیه نه دین و مذهبش ولی در کل اشتراکات فرهنگی و اقتصادی بسیار زیادی دارن حتی بیشتر از جمهوری اذربایجان که توسط امثال این حضرت اقا نباید به این ارتباط عمیق و دیرینه خدشه وارد شود انها هم خودشان عاقلتر از این حرفان.
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      اگر اردوغان قدری بدرفتاریش با حکومت ایران بیشتر بود خیلی خیلی بیشتر زیر چتر حمایت امریکا قرار میگرفت. این الفبای سیاست بی پدرو مادر است.
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      جهود ها و آمریکایی ها بلایی که سر لیبی عراق سوریه و....آوردن با تجزیه و نابودی و ضعیف کردن کشورها سر ایران هم میخوان بیارن....خدا بخیر کنه فقط
    • مریم IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      من عاشق مادرم هستم که فارس است ولی از کودکی خیلی ناراحت بودم که زبان پدرم و همشهریانش را نمیفهمیدم. تا اینکه الان که حدود شصت سال دارم شروع کردم که گویشهای مختلف زبان ترکی را یاد بگیرم چون رگ ترکم همیشه باعث افتخارم بوده است این درحالیست که به دو زبان انگلیسی و فرانسه تسلط کامل دارم.21 اذر مبارک.
    • بابک ازورامین IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      داستان ماترکهای ایران جالبه همه جای دنیا کودکان ازپدرومادراشون زبان یاد میگیرن متاسفانه ماترکهای ایران بخصوص تهران و کرج پدرومادراازبچه هاشون فارسی یادمیگیرن
      • NP IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
        127 9
        اتفاقا عمه من که با شوهر ترک زبان ازدواج کرده الان زبان ترکی بهتر قشنگ تر مسلط تر از زبان فارسی و حتی شمالی خودش صحبت می کنه والا همه زبان اقوام ایران خیلی قشنگ شیرینه درسته زبان فارسی زبان رسمی ما ایرانی هاست اما گویش لهجه همه اقوام ایرانی واقعا همیشه در طول تاریخ شیرین جذاب دوست داشتنی بوده
    • سرباز وطن IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      تنهاوتنهاوتنها چاره ما: تقویت و تسلیح بینظیر کردها چه شمال و غرب کشور چه در کردستان عراق چه حتی کردهای خود ترکیه.مسلح کردن تالشهای جمهوری باکو.کوتاه کردن دست پانترکها در بدنه حکومت و بویژه نهادهای امنیتی اطلاعاتی. نفوذ خیلی عمیقه متأسفانه
      • ناشناس IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
        2 1
        مرگ بر پژاک ، مرگ بر کوموله ، هر چه میکشیم از دست این جانیهای آدم کشه ، همینها باعث شکست ایران در جنگ عراق شدن و همین کردهای عراق و سوریه و ترکیه بدستور اربابان غربی شان باعث سقوط سوریه شدن
    • م-م IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      باید با این مسئله درست برخورد بشه و روشنگری بشه.... من خودم ترکم ولی هیچ نزدیکی با اونها حس نمی کنم. واقعا ترکهای ایران با اونها فرق دارن ما ایرانی هستیم مهمتر اینکه شیعه هستیم و دوست دار اهل بیتیم و سالها ما سربازان تمامیت ارضی ایران در مقابل همین ترکهای عثمانی بودیم باید نسل جدید را روشن کرد...
    • قاسم IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      باصحبت‌های آقای شیبانی موافقم باید تغییراتی در دکترین نظامی و فرهنگی خود ایجاد کنیم. در اطراف ما دشمنان دهانشان را برای بلعیدن ماباز کرده ند . باید هزینه دشمن رادراین موضوع بالا ببریم و هشیارباشیم.
    • سیدکمال IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      من ترکم اما تاامروز فرقی بین فارس و کردوترک وبلوچ و لر نذاشتم تو تعمیرگاهم اما شنیدن این حرفا آدمو مجبورمیکنه تمایز قائل بشه بین همزبانش با غریبه
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      57 29
      چه عجب پس از سال ها تبلیغ و برنامه های تلویزیونی بدون اینکه کوچکترین تحقیقی پیرامون موضوع زبان مادری انجام شده باشد بالاخره یک نفر هشدار داد! موضوع زبان مادری و تجزیه اما با ترویج و ساخت خط جدید آغاز می شود مانند تغییر خط کردهای کرمانج در ترکیه از فارسی به لاتین و یا ساخت خط عجیب برای کردهای ایران
    • ب ش بنده یک جانباز پانزدهم خرداد قیام ۱۳۴۲ ورامین IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      26 50
      سلام ضمن اینکه ملت ایران دراتحاد وطن پرستی و ایستادگی دربرابر دشمنان زبانزد ملت های دنیا در طول تاریخ چندین هزار ساله وایستاد گی دربرابر دشمنان از رشادت های مان برای روحیه دادن به مردمان خوشان درکشورهای بیگانه که بافرهنگ وادب ایرانیان آشنایی دارند از اسطوره ها و پهلوانان و جوانمردان ایران زم
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      اردوغان نکبت منطقه هستش ودنبال تفرقه افکنی هستش
    • پرهام سعیدی US ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      دکتر شیبانی تحلیل های خوبی از پانترکیسم داره. اینکه یک نفر ترکزبان اینقدر هشیار باشه و گرفتار تعصبات قومی نشه و اینقدر دقیق نقشه های پانترکیسم رو افشا کنه خیلی ارزشمنده.
    • محمد جواد IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      بجای انتشار این نوع مطالب تفرقه انگیز و مشکل ساز که باعث رشد تفکرات پان‌ترکی و پان فارسی و پان کردی ... در کشورمان میشه مطالبی در راستای توجه به فرهنگ و زبان مادری اقوام ایرانی بنویسید چون هزاران ساله که کردها و فارسها و ترکها و سایر اقوام با احترام درکنار هم زندگی کرده اند و با دشمنانشان جنگیده اند
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      حالا اگر این چرت پرت های آقای شیبانی درست باشد باید گفت :پس قانون اساسی مملکت درست حسابی رعایت کنید ماده پانزده قانون اساسی رعایت بشه بهانه دست دیگران ندهید.
      • فریدون فرجام سلیمانی IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
        0 0
        درود و سلام اصل ۱۵ قانون اساسی چه می گوید؟
    • کشاورز۳۸۶ IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      حرفای این کارشناس رو باید مسئولین ایران جدی بگیرن،اردوغان دشمن اصلی ملت ایران هس،به ایران و ایرانی حسادت میکنه،همین الان وسعت ایران عزیز دو برابر ترکیه هس،علی رغم اینکه قسمت های زیادی از ایران جدا شده.
    • ناشناس IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      از خواندن این تحلیل دقیق و هوشمندانه حظ بردم،به امید جاودانگی ایران متحد ،آمین
    • خواهر IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      87 18
      من ترک هستم ایرانی ومسلمان .متاسفم. از شما ادعای خداپرستی مکنید ولی رفتار حرفاتونم نژاد پرستانه است .بخدا ایمان بیاورید
    • Ygfg IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      یاشاسین اذربایجان جاننننم
    • اکبر IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      32 59
      در خود ترکیه هم کردهای زیادی در تبعیض قرار دارن
    • منظرمحمدزاده IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      13 36
      گفتگوخیلی عالی ورساودلنشین بودمابایدفرهنگ کتابخوانی کودکان ونوجوانان وجوانان وحتی میانسالان وسالخودگانمان راترویج وگسترش بدیم
    • مجید،انگلیس GB ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      85 17
      هم ترکها ادمهای خوب و مهربانی هستند و هم اردغان رهیری خوب و زیرک، نباید ایران بسادگی گول میخورد
    • محمد IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      16 45
      عالی و دقیق
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      28 65
      اگرماترک داریم ترکیه هم۲۰میلیون کرد داره که ایران رو ازخودمیدونن ودوس دارن.بایدمثل خودشون رفتار کرد.
    • علی IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      27 58
      آقای شیبانی درست تعریف کردن و باید جدی گرفت و آگاهی بیشتر چرا که همه ایران یک خانواده هست بوده اما دشمنان و رقبا همیشه دنبال تضعیف وتفرقه هستند .اما بعضی اشتباه متوجه شدند کسی نگفته ترک ها آدم بدی هستند اما دولت ها بخصوص در همسایگی همیشه یک رقیب هست و گاهی هم برای تقویت خود با دشمن یکی میشود .آگاه ب
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      52 87
      پان ترک ها باید به گور ببرن آرزوی تجزیه ایران را
      • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
        2 0
        بخدا ترکها تجزیه طلب نیستن
    • کاربر IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      74 14
      همه کارشناس شدن
    • حسین IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
      امثال اینها با این جفنگیات میخوان چی بگن ترک ترک هست فارس فارس ،کرد هم کرد هست زبان مادری هم برای همه عزیزهست
    • 1346 IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      2 1
      سلام.. واقعا گل گفتی. حقاکه ترکیه اردوغان خیلی نقشه بدی همراه اسرائیل برای ایران کشیدن..
    • علی IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      76 12
      با این حرفهای بی اساس و بیهوده به بازی اسرائیل و انگلیس درنیایید
    • سعید IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 1
      ترکیه بدنبال اهداف خودش است، ما (ایران) بدنبال چیست؟؟؟ ساده است، ضمن مراقبت از رقیب، به روش‌های مختلف انسجام ملی خودرا تقویت کنیم. مثلا روش‌های فرهنگی، نظامی، بخصوص اقتصادی و اقتصادی و اقتصادی همهٔ بلوک‌های قدرت حداقل ریشهٔ اقتصادی دارند
    • مظلومان تامین اجتماعی IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      مطمئن باشید بد ایران نوبت ترکیس در زمان بوش پدر گفتن ایران ترکیه پاکستان افغانستان مصر سوریه لبنان وو تجزیه بشن حتی کشوری بنام کردستان ایجاد بشه تا اسرائیل تثبیت پیدا کنه و اینکه اردوغان دشمن ایرانه همچین پنهانم نیس مگه اردوغان مقاومت رو تحسین نمیکرد مراودات رو الکی تعطیل نمیکرد ولی پشت کار پشت اسرا
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      12 30
      درود👍👍✌👏👏
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      13 49
      جناب شیبانی ،درود👍👍👏✌✌
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      1 2
      جناب آقای دکتر شیبانی یک وطن پرست با ایمان و با شهامت و است گفته های ایشان با شواهد و قرائن کاملا مطابقت داره چرا ایشان خود ترک زبان است، إن شاء الله همیشه در سایه الله سالم سلامت باشد.
    • سعید‌آریایی IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      ادامه اگرخوب‌توجه‌کنیم‌آسیای‌غربی‌دروازه‌غرب‌وآمریکا‌به‌شرق‌ویک‌سری‌مسائل‌سیاسی‌وایدئولوژی‌برای‌آنها‌ایجاد‌موانع‌سخت‌می‌شود‌پس‌صبر‌کنیم‌تا‌ببینیم‌ترکیه‌تا‌کجای‌سربالایی‌راخواهد‌رفت‌وزمان...زمانی‌هست‌که‌اتاق‌فکر‌غربی‌ها‌وآمریکا‌چگونه‌عمل‌کند‌اما‌درمورد‌ایران‌تا‌جایی‌که‌توان‌داشتند‌دشمنی‌کردند‌وایران‌
    • ترک‌ایران IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      زبان‌مادری‌هویت‌یک‌انسانه‌من‌ترک‌هستم‌‌.حرف‌زدن‌به‌زبان‌مادری‌‌حق‌قاطع‌من‌هست.
    • سعید‌آریایی IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      ادامه وایران‌آینده‌روشنی‌دارد‌ودلیلش‌این‌هست‌که‌مردم‌کاملا‌دشمنان‌واقعی‌ایران‌راشناختن‌ویک‌اتحاد‌قوی‌در‌درون‌تشکیل‌یافته‌واگر‌یک‌عده‌معاندی‌هم‌هست‌خارج‌ازکشور‌ویک‌سری‌مزدور‌نفوذی‌هست‌فقط‌درفناوری‌به‌سطح‌مناسب‌برسد‌با‌توجه‌به‌هم‌پیمانان‌‌غرب‌وآمریکا‌حرکت‌اشتباهی‌داشته‌باشند‌خیلی‌گران‌برایشان‌تما‌م‌می
    • حضرتی IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      83 16
      کل کشورهای دنیا فدای زبان مادری من .اگر زبان مادری من تهدیدی برای شماست پس یقینا ما دشمن هستیم
    • ایرانی IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      بنده همیشه در این سیستم شما گفته ام ترکیه بزرگترین دشمن اقتصادی و امنیتی و سیاسی ماست ضمنأ از آثار نویسندگان و شعرای بنام مثل نظامی گنجوی زبان مردم آذربایجان شمالی و جنوبی ما گونه فارسی شاندرمنی بوده که به سبب رخنه و کوچ اقوام ترک مغولی این گویش تعقیر پیدا کرد شکل و صورت و بخصوص چشمان اردوغان کاملا
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      57 13
      به روانپزشک مراجعه کنی بهتره!!!
    • علی IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      زبان مادری برای همه عزیزه،ولی درهرکشوری یک زبان مشترک وجود دارد، مثل ترکیه که هم عرب،کرد،ترک،قبرسی،، ملیت های مختلف وجود داره ولی به یک زبان مشترک صحبت میکنند ، در ایران هم به همین گونه است.زبان های مادری ترک،فارس،گیلکی،بلوچی،عرب،کردی،لری،وجود دارد چگونه میتوان بدون زبان مشترک باهم ارتباط برقرارکنیم
    • سیدعبدالعزیز IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      بسم الله الرحمن الرحیم سلام جناب آقای اردوغان ابروی هر چه مسلمان عرب ایرانی ترک شیعه و سنی را برد نه برای خودش نه برای هیچ مسلمی ابرو باقی نگذاشت کشور مسلمان سوریه گرفت تقدیم فاسد ترین د شمن اسلام داد بعد انتظار دارید ملت ترکه ایران تمایل به اردوغان خود ملت ترکیه اکنون نالان عمل اردوغانست چه
    • حسین US ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      جان فدایان ایران زمین باید حسرت دو عهد نامه گلستان و ترکمنچای را کنار بگذارند درس بزگی ار جبهه النصره اموختیم خسته کردن جبهه مقابل و ضربه نهایی آری اکنون و قت درنگ نیست ایران اکنون در سه جبهه نیاز به باز تعریف دارد و ادعاهای ارضی را مجدد در خصوص هردو عهد نامه گلستان و ترکمنچای را مطرح کند
    • فرهاد IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      دیگه نباید به ترکیه رو داد من از خودم میگم بیغرت جماعته پولشا تو اون کشور خرج کنم مگه چی داره میرند خونه میخرند پولشونا حروم اون اردوغان حرومزاده میکنید که الان برای ایران نقشه بکشه کردهای عزیز تو وان و استانهای دیگه ترکیه با عراق عاشق ایرانند زمان جنگ یادمون باشه چه کارهایی برای ایران انجام دادند
    • فرهاد IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      همین مردهای مخالف ترکیه و عراق را بهشون تجهیزات برسونیم زیر پروبال کشورمون قرار بدیم ترکیه غلط بکنه حرفی بزنه نباید رو داد ترکهای ما مردمان غیور از جان گذشته هستند همه با اصالت میهن پرست هستند کسی هم نیست که دوستشان نداشته باشه اونها خون عزیزانشونا برای این وطن دادند میدند از زمان ستارخان باقرخان
    • حسین لطفی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      سلام .هم دلی بالاتر از هم زبانی است .من خودم ترک زبانم .و هیچ فرقی بین فارس زبان وترک زبان نیست من ساکن شهر ساوه هستم .رهبر من رییس جمهور نماینده و شهردار و فرماندار شهر من همه ترک زبان هستن.بریم زیر پرچم ترکیه که یک شبه کل مملکتم بمباران بشه.مثل سوریه.
    • ناشناس IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      14 33
      سلام حرفی که از دل برآید لاجرم بردل نشیند ایشون با دلسوزی تمام با برهان ودلیل به تحلیل مسائل ریشه ای مشکلات واختلافات بی اساسی پرداخته که دستمایه دشمنان قرارگرفته وبه عنوان ابزار سیاسی پنهان ازش استفاده میشه
    • رضا IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      27 28
      اردوغان استاد ژست گرفتن هست هم از توبره می خوره هم از آخور باید مواظب این آدم بود. تو قضیه غزه هم فقط ژست حمایت از مظلوم گرفت خیلی پدر سوخته است باید تا موقعی زنده هست مواظبش بود البته سیاستمداران ما دستش خوانده اند.درود بر ایران بزرگ
    • اوشار IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      60 22
      اگه واقعا راست میگی صد سال تو این مملکت به زور فارسی تدریس شده و دویست سال عقب رفتیم. خوب شما صد سال هم تورکی تدریس کنید و به بچه های خود تورکی یاد بدبد .حتی یک ثانیه هم تحمل نخواهید کرد .پس پانترک یا هر اسم دیگر فقط برای بقای زبان مادری خود مجادله میکنه نه برای زبان متولد شده از عربی
      • ایرانی IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
        0 0
        سلام عزیزم اینجا ایران هست با زبان رسمی که ریشه چند هزار ساله داره کرد و لر و ترک و عرب و...میشن فرزندان ایران و همه برادر هستن
      • زاهدی شهرکی IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
        0 1
        زبان فارسی جداازربان عربی هست..چون فارسی۳۲حروفه..وعربی ۲۸حروفه..وعربها حروفهای..گ چ پ چ رونمیتونن تلفظ کنندوفارسی کامل ودقیقتره..برو کاکام اطلاعاتت روبالاببر ببم
    • آریایی IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      10 42
      مسئولان کشور ما باید هم به ترکها فشار بیارن هم با برقراری آزادی و حضور هنرمندان قدیمی ایران در کشور از رفتن مردم به ترکیه کم بشه و انسجام داخلی بیشتر بشه
    • رهگذر US ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      17 67
      فارسها یه قوم پر افتخار در ایران هستن و هیچوقت دنبال ادعا کردن و این داستانها نبودن عربها نام فرزندان خود را فارس یا الفارس می‌زارن به معنای شوالیه و جنگجو چرا؟ چون فارسها بهترین جنگجویان و اسب سواران تاریخ ایران بودن خوشم میاد از اون ترکهایی که خودشونو از ایرانی و پرشین بودنشون جدا نمی‌بینن
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      بجای این حرفهای بدون سندو فرافکنی، تادیرنشده به هویت وزبان دیگراقوام ایران ازجمله ملت ترک ایران، ارزش واحترام قائل شویدوطبق اصل 15قانون اساسی، دانش آموزان هرشهروروستابه زبان خودهم درس یادبگیرندوهم قواعدودستورات صحیح زبان خودشان را وگرنه اگرزبان وهویت هرشخصی گرفته شود، دیگرمیهن پرستی برایش مفهومی نخو
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      درود و صد درود به هموطنان فهمیده ای چون شما که درد حفظ تمامیت ارضی ایران را دارند. تنها با آگاهی میتوان بر این توطئه شوم پیروز شد
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      35 9
      خداوند شفا عنایت فرماید
    • فرزین IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      25 48
      ترکیه خودش در صدر تجزیه با ۴۵ درصد جمعیت کرد بزودی متلاشی میشه هدف اگه کوچک کردن کشورها باشه اتحاد دوباره معنی نداره
      • ییوا IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
        16 3
        توهم قرن
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      درود بر اقای شیبانی درست فرمایش دادن من خودم یکی از جانبازان جنگ تحمیلی هستم وقتی جهان دید ایرانیان از هر قومی که هستند خود را ایرانی می دانند بخاطر همین است که پیروز هستند به فکر تفرقه زبان افتادند ایران اقوام مختلف دارد وفارسی زبان ملی تمام ما ایرانیهاست بزرگترین شادی دشمن اختلاف بین ماست
    • جواد IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      این نظریه ها بیشتر شکل ظاهری و البته بعضآ معنی شیرین کاری دارد ، متاسفانه . طبق قانون اساسی کشور تمام اقوام با زبان های مختلف می‌توانند ، هم آموزش آن زبان را در مدارس و دانشگاه ها داشته باشند هم تکلم نمایند . اردوغان منافع کشورش را بهر صورت دنبال می‌کند . ربطی به پان .. پان .. و ... ندارد .
    • جاوید IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      سلام وعرض ادب من هم بعنوان یک ترک زبان هرگز اجازه نخواهیم داد نقشه های دشمنان این سرزمین عملی شود ولی عاجزانه خواهش میکنیم در مورد اصل 115قانون اساسی کشورمون که درمورد آموزش و تحصیل است اجرا شود تا خدای نکرده ما به سرنوشت سوریه وامثالهم دچار نشویم. به امید ایران قوی ومقتدر وپیشرفته خداقوت 🙏
    • حسین ز IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      من خودم آذری زبان هستم و میگویم مرگ بر عثمانیان.....
    • محسن کشککی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      6 16
      ... چه عجب ... بالاخره یک آدم فهمیده پیدا و رویت شد ... ؟؟؟!!!!؟؟؟؟
    • امیرحسین IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      6 15
      ترکهای ایران اذری هستند و با ترکهای دیگر هم عقیده نیستند جون ترکهای جمهوری آذربایجان با توجه به اینکه ریشه تاریخی با کشور ما را دارند به خاطر دویست سال حکومت تزاری روس و کمونیسم و سکولار خودشان به مذهب علاقه ندارند و بی دینی در آنها رواج یافته برعکس آذربایجان ما و شهرهای ما عاشق دین و مذهب هست
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      17 2
      ایران متعلق به همه اقوام و زبان هاست و باید از زبان مادری و پوشش نیاکان خود حفاظت و حراست کنند .گویش و نوشتاری زبان مادری در همه جا حتی در مدرسه باید تقویت شود و اصالت هر قوم حفظ گردد .
    • علی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      من اذریم ...قبل از ان ایرانیم...پرچم زیبای سه رنگ جان من است...ترک و لر و کرد وعرب و بلوچ وگیلک و تمام اقوام ایرانی همه متعلق به یک پیکر زیبا و خوشگل بنام ایران هستیم .ایران زیبای من تا ابد پاینده و یکپارچه باشی💖🌺🙏😘
    • حجت IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      دقیقا درست میگن، در ظاهر ترکیه میگه با اسراییل خوب نیستم ،‌ولی روابط پنهانی و سودای حکومت عثمانی داره ، اینها به خدای احدو واحد به آذری آذری زبانها رحم نمیکنن ، فقط دنبال هدف خودشه ، شاه اسماعیل صفوی ترک بود ولی اینهارو قبول نداشت ، حمله ای که اینها به ایران کردن و شاه اسماعیل و خانواده اش را کشتند
    • سوسن توسلی پور IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      ترکیه خیانتکار توخیال کردی مازبوان خودمونو ول میکنیم بیایم زبان تو زندگی ببندیم ترکیه واقعا بیشرفه اردوغان دورغگو
    • عبدالله IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      5 16
      : ایشان تحلیل بسیار دقیق و جامع از نقشه ها و حیله های اردوغان ارائه دادند باید همه جامعه ایرانی بویژه برادران آذری زبان را به خباثت و تزویر اردغان خناس که در واقع پادوی آمریکا و اسرائیل ملعون میباشد توجیه شوند
    • ناشناس IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      6 14
      آقای‌شیبانی‌ازتوضیحات‌وروشنگری‌ منطقی‌‌وکاملا‌درست‌شما‌بسیار‌ممنونم امیدوارم‌مسوولین‌مادرتمام‌حوزه‌ها حواسشان‌به‌آینده‌ملت‌‌وکشورما‌ماباشد.
    • ناشناس IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      این سرزمین یعنی ایران سرزمین مقدسی است واسنادزیادی برابر اصل دار ایران درهم طول تاریخ ایران بوده و هیچ خائنی واجنبی پرستی نمی تواندبفکرتجزیه آن بیفتد ایران بالاترازهرقومی درخودش هست وله امید روزی که سرزمینهای جداشده ازایران یعنی قفقازوغیره به ایران ملحق شوند
    • آذر بایجان IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      7 0
      ما تورکها ادمای مهربون و احساساتی هستیم و در کنار هر ملتی سازگاری در زمان جنگ کشوریم بیشترین شهید رو دادیم تا حالاهم هیچ گروه تروریستی تورک در کشور وجود نداشته ولی واقعیت قبول کنیم ک تحصیل ب زبان مادری حق هر کسی هست در کرکوک عراق هم همه زبانهای منطقه رو اموزش میدن چیزی که در قانون اساسی کشور نوشته ش
    • ایراندوست IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      زبان ملی مردم ایران پارسی است و تمام خودمم کرد هستم
    • شالپو IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      20 5
      خود این مباحثی که شما مطرح کردید باعث اختلاف میشه
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      اردوغان تاوان این خیانتش را خواهد چشید.تانکهای اسرائیل ویهود وارد خاک سوریه شده اند وبه زودی بعد از اشغال سوریه توسط اسرائیل و یهود و ارتش عثمانی اردوغان تانکهای اسرائیل ویهود با همپیمانی اردوغان خائن به مرزهای اروپا خواهند رسید و یهود واسرائیل به انتقام هولوکاست و نسل کشی شش میلیون یهودی توسط ارو
    • اسفندیاروکیلی IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
      0 0
      به نام خدای ایران عزیزترازجان با سلام و احترام.دوستان محترم آذربایجانی توجه فرمایندکه ترکی حرف زدن باعث نمی شود انسان ازنژادترک هم باشد.آیا آفریقایی هایی که فرانسه صحبت می کنند اروپایی اند؟ آیا مردم امریکا ی جنوبی که اسپانیایی حرف می زننداروپایی اند؟ حقیر به عنوان یک اذربایجانی ،افتخار می کنم ایرانی
    • حسام IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
      9 13
      پانترکیسم فقط باعث گسترش تروریسم و نفاق و نفرت میان مردم شده
    • مقدم IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
      4 5
      کسانی که اینروزهای سخت مملکت دنبال نفاق هستند شرف ندارند قانون بد بهتر از بی قانونی است ببینید چه بلایی سر سوریه آوردند ترکیه ترکهای ایران را دوست ندارد عاشق منابع کشور هستند درست مثل زمان پیشه وری خاین که مزدور کمونیستها بود اردوغان والهام علی‌اف نوکر اسراییل هستند
      • مهدی کوشا IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
        4 1
        سلام و احسنت...ترکیه همان عثمانی سابق صد سال پیش و قبلتر است،عقده جهان گشایی دارد،هم خائن است،هم مزدور پرور و هم پر مدعا...کسی با لهجه و زبانشان کاری ندارد،پشت پرده نقشه اش را باید معنا کرد...اونایی که مقصد و حشره نشر و عیش و تفریحشون ترکیه است،غافلند از سرمایه ای که به جیب دشمنشون واریز میکنند...
    • مصطفی جلالی IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
      0 0
      باسلام.خیلی با هوشی دوست من من با نظر شما کاملاً موافقم. ایرانی هستیم.با زبان های فارسی و ترکی و گیلکی وعربی.وسیستانی وبلوچی و لری و کردی .و. و.ووووو.غیره ایران وطن ماست و از وجب به وجب خاک وطن با خون خود دفاع می کنیم و تفرقه افکنان را هشدار می دهیم .که با ما نمی توانید اختلاف افکنی کنید هزاران سال
    • ع ر IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
      6 1
      سلام نظرات کارشناسی و تحلیلی درستی بود .باید یاد مان باشد آنان پیر دانای عزیز چه خوب گفت ؛ چو ایران نباشد تن من مباد ما ایرانیان همه باهم باید باشیم برای همیشه
    • اح IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
      5 1
      همه ی اقوام ایرانی عزیز و محترم هستند و در کنارهم برای آبادانی ایران واحد تلاش میکنند و نباید گول حرفهای تفرقه انداز و شیرین بیگانگان گوش کنند
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
      12 1
      خداوندا زبان ترکی را حفظ بفرما ودشمنان این زبان را مغلوب و ذلیل بفرم
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
      9 2
      خداوندا زبان ترکی را حفظ بفرما ودشمنان این زبان را مغلوب و ذلیل بفرما
    • قشقایی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
      9 1
      متاسفانه هیچ گونه حمایتی از زبان ترکی نمی شود همین باعث افتادن عده ای در دام ترکیه می شود. ترکی زبان حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور است.
    • مهدی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
      7 2
      آقای رضا شیبانی بارها از عبارت (( ما )) استفاده کرده است و این (( ما )) را یک ما اصیل و بی عیب و نقص می پندارد . باید به این شخص گفت که دوست عزیز این (( ما تخیلی جنابعالی )) محدوده بسیار کمی از مردمان این سرزمین را در بر می گیرد .
    • فرامرز IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
      2 3
      من خوب و بدش را نمیدانم از زمانهای قدیم ترکیه با متحد شدن با دشمنان ایران سود می برده خودشان اعتراف می کنند که هروقت با ایران بوده ایم خیری نبرده ایم واز ایرانیها شکست خورده ایم ولی هر وقت با دشمنان ایران متحد بوده ایم هم یک پول ازآنها گرفته ایم وهم کمک کرده اند ایران را شکست داده ایم
    • مهدی IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
      0 0
      زنده باد ترک آذربایجان
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
      0 9
      ایران عزیز با همه گویش های محلی رنگارنگ و فرهنگ های محلی بسیار زیبایی که دارد ، قشنگ و زیبا است و کسی فریب امثال اردوغان منافق صفت را نمیخورد .
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
      1 1
      زمانی که ترکان از آسیای میانه بسمت بیزانس یعنی ترکیه امروزی می رفتند اذربایجانیهارا ترکیزه کردند آذربایجانی ها ایرانی اند که قبل از این هجوم فارسی زبان بودند باکو طالش قرا باغ نام تاریخی شان آران بود است۹میلیون آذربایجانی شامل تاتها طالشها لزکی هاارامنه د قلمرویی که امروز آذر بایجان نامیده می شود زن
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۲
      0 1
      ترکیه هیچوقت همسایه خوبی برای ایران نبوده و همیشه به سرزمین‌های قفقاز و آذربایجان ایران چشم داشته و دارد.ایران باید با برنامه ریزی و تبلیغات در بین مردم منطقه در بلند مدت احساس ملی گرا یی و خیانت های سران ترکیه به مردم مسلمان منطقه شناخته شود سرزمین‌های جدا شده قفقاز و آذربایجان شمالی و ایران بزرگ
    • انسان ایرانی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۳
      1 0
      خداوند حافظ ایران باشد