۱۴ بهمن ۱۳۸۶، ۱۹:۰۶

افزایش تنشها میان روسیه و اوکراین

افزایش تنشها میان روسیه و اوکراین

با افزایش احتمال پذیرش عضویت اوکراین در سازمان تجارت جهانی، رسانه ها از شدت گرفتن تنش در روابط روسیه و اوکراین خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، اوکراین درصدد است تا پیش از روسیه به عضویت سازمان تجارت جهانی درآید وبنا به اظهارات یک مقام آگاه، موافقت این سازمان را برای عضویت جلب کرده است.

"آلکسی کوردین" وزیر دارایی روسیه ، روز شنبه تلاش اوکراین را در جهت کسب امتیاز از طریق عضویت در سازمان تجارت جهانی، ضربه زدن به کشورش قلمداد کرد .

وی عجله اوکراین برای پیوستن به این سازمان را سبب آسیب دیدن بعضی صنایع این کشور دانست.

"ویکتور یوشچنکو" رئیس جمهور اوکراین هم در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، عضویت اوکراین در سازمان تجارت جهانی را سبب نیرو گرفتن  کشورش در رقابت تجاری با روسیه برشمرد.

"رهبر غربگرای اوکراین" ادامه داد: عضویت درسازمان به ما این قدرت را خواهد داد که بتوانیم با روسیه درباره محدودیتهای اعمال شده اقتصادی از سوی این کشوربر اقتصاد اوکراین مذاکره کنیم . 

موضوع پیوستن اوکراین به سازمان جهانی تجارت در نشست مجمع عمومی این سازمان در تاریخ ‪ ۵‬فوریه (‪ ۱۶‬بهمن) مطرح خواهد شد و پس از آن نیز روند شش ماهه تصویب عضویت طی خواهد شد

"ویکتور یوشچنکو" رئیس جمهوری اوکراین پیش از این در ماه جاری اعلام کرده بود که اوکراین برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت درصدد رسیدن به یک توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا خواهد بود.

اوکراین به همراه روسیه و ایران از مهم‌ترین کشورهای خارج از سازمان جهانی تجارت با ‪ ۱۵۱‬عضو می‌باشد، سازمانی که برقوانین تجارت جهانی حاکمیت دارد.

مقام‌های اوکراین علاقه دارند که پیش از روسیه در این سازمان عضو شوند زیرا نگران هستند که درصورت عضویت زودتر روسیه، تنش‌های اوکراین با روسیه، عضویت اوکراین را در سازمان فوق با مشکلاتی روبه‌رو سازد.

درصورتی که اوکراین پیش از روسیه در سازمان جهانی تجارت عضو شود، آنگاه روسیه باید برای پیشبرد درخواست عضویت خود درصدد رسیدن به یک توافقنامه دوجانبه با اوکراین باشد

اتحادیه اروپا که هفته گذشته با اوکراین درمورد تعرفه‌های صادراتی به توافق رسیده بود، از خبر توافق اوکراین با سازمان جهانی تجارت استقبال کرد.

کد خبر 631883

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha