به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام نجف لک زایی عصر دوشنبه در نشست علمی «اخلاق حکمرانی در اسلام و مسیحیت» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه اخلاق در قرآن و روایات اظهار کرد: در کنار صفات متعددی که برای رهبر جامعه در روایات اسلامی اشاره شده «عدالت و احسان» دو رکن مهم و اساسی رهبر جامعه است.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه مصادیق حکمرانی از منظر اسلام و قرآن کریم مورد بررسی قرار داد و افزود: مصادیق مختلفی در دوره حکمرانی پیامبران در قرآن ذکر شده است که هر کدام از انبیا الهی در دوره حکمرانی خود وظایف متعددی نسبت به جوامع خود با توجه به نیازهای روز جامعه در آن دوره اشاره کرد.
وی ادامه داد: حضرت یوسف علیه السلام در مدت زمان حکومت خود به رفع مشکلات اقتصادی جامعه به خصوص در دوره خشکسالی پرداخته است، اما در دوره حضرت موسی این مسئله به نجات امت از یوغ استکبار و دیکتاتوری حاکم بر مردم تبدیل شد.
حجت الاسلام لک زایی ابراز کرد: در دوره حضرت سلیمان علیه السلام مشکل اقتصادی و حکمرانی وجود نداشت، اما دغدغه این پیامبر الهی رفع مشکل شرک در سرزمین همسایه بود و مرکز ثقل در دوره حضرت طالوت علیه السلام یا شائول، بحث اشغال گری بود و در دوره حضرت داوود علیه السلام نیز بحث قضاوت در قالب عدالت محوری مطرح شده است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: این موارد در دوره حضرت عیسی علیه السلام به مباحث اخلاقی تغییر یافت و در عصر پیامبراکرم به موضوع جاهلیت و نابسامانی معنوی و مادی تبدیل شد.
حجتالاسلام لک زایی در ادامه به دو اصل اساسی حکمرانی در نگاه اسلام اشاره کرد و گفت: دو اصل اساسی خصوصیات حکمران در نگاه اسلام، «عدالت و احسان» است و در کنار آن صفات دیگری مانند امانت داری، وفای به عهد، مهربانی، شجاعت و ویژگیهای اخلاقی دیگر نیز در روایات اشاره شده است که همگی دال بر اهمیت این موضوع دارد.
نظر شما