۱۵ بهمن ۱۳۸۶، ۸:۴۱

سخنگوی دولت هنیه در گفتگو با مهر : گذرگاه رفح هنوز باز نشده است / حماس در انتظار پاسخ مصر به پیشنهادها

سخنگوی دولت هنیه در گفتگو با مهر : گذرگاه رفح هنوز باز نشده است / حماس در انتظار پاسخ مصر به پیشنهادها

سخنگوی رسمی دولت هنیه با بیان ناخرسند بودن تشکیلات خودگردان از باز شدن گذرگاه رفح گفت: مذاکرات هیئت این دولت و حماس با مصر شکست نخورده و دولت هنیه و حماس اکنون منتظر پاسخ دولت مصر به پیشنهادهای ارائه شده هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رژیم صهیونیستی از 17 ژانویه(27 دی) درراستای تجاوزگری خود یک و نیم میلیون فلسطینی ساکن غزه را درمحاصره کامل قرارداده و تمام گذرگاههای این منطقه را بسته است.

این محاصره سبب شد شهروندان نوارغزه با منفجر کردن دیوار مرزی مصر و رفح در جنوب نوارغزه، به شهرکهای مرزی مصر هجوم برده و مایحتاج غذایی خود را فراهم کنند.

در ادامه، هیئتی از حماس برای گفتگو با مقامهای مصری درباره نحوه اداره گذرگاه رفح به قاهره سفر کرد؛ از جنبش فتح نیز هیئتی به قاهره برای رایزنی با حسنی مبارک سفر کرد.درپی توافقات اولیه میان جنبش حماس و قاهره، از امروز مرز نوارغزه با مصر بسته شد.

این درحالی است که اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت منتخب فلسطین هشدارداد که درصورت شکست مذاکرات جداگانه رهبران مصر با جنبش های حماس و فتح درباره گذرگاه رفح، ملت فلسطین گزینه های را دراختیار دارد که آنها را به کار خواهد گرفت.

فوزی برهوم از رهبران جنبش حماس تاکید کرده است این جنبش باید نقش اصلی در کنترل گذرگاه رفح داشته باشد؛ هرچند با استفاده از تجارب تشکیلات خودگردان ومشارکت مصر در این زمینه مخالف نیست.

گذرگاه رفح پیش از کنترل حماس بر نوار غزه براساس توافقنامه ای میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم اسرائیل و اتحادیه اروپا اداره می شد.

این توافقنامه میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اتحادیه اروپا و رژیم اسرائیل بعد از خروج این رژیم از نوار غزه در تابستان سال 2005 میلادی بسته شد و براساس این توافقنامه، تشکیلات خودگردان مسئولیت امنیتی بخش فلسطینی گذرگاه رفح را برعهده داشت و ناظران اروپایی نیز بر حرکت عبور و مرور در آن نظارت داشتند اما این گذرگاه درپی کنترل حماس بر نوار غزه و خروج تشکیلات خودگردان و ناظران اروپایی از آن بسته شد.

"طاهر النونو" سخنگوی رسمی دولت اسماعیل هنیه نخست وزیر منتخب ملت فلسطین در گفتگویی با خبرگزاری مهر، تاکید کرد : مسئله به توافق یا دست نیافتن به توافق بستگی ندارد، بلکه در جریان حضور هیئت حماس در قاهره، گفتگوهای فراگیری درباره مسئله گذرگاه ها و به ویژه گذرگاه مرزی رفح با طرف مصری انجام  شد و به تفاهمات مشترکی نیز دراین زمینه دست یافتیم که از آن می توان به توافق دو طرف بر اهمیت بازگشایی مجدد گذرگاه رفح ونیز مخالفت با محاصره اعمال شده علیه نوار غزه می توان اشاره کرد.

این سخنگو افزود: گفتگوها درباره چگونگی گشایش دوباره گذرگاه رفح و راهکارهای اداره آن بود که پیشنهادهایی ازسوی دولت هنیه ارائه شد و طرف مصری قول داد طی چند روز آینده پاسخ این پیشنهادها را به ما بدهد.

طاهر النونو درباره این سئوال مهر که آیا هیئت حماس موفق شد قول هایی از دولت مصر برای ادامه بازباقی ماندن گذرگاه رفح بگیرد یا خیر؟ تاکید کرد :  اصولا گذرگاه رفح باز نشده است، بلکه آنچه که شما شاهد آن هستید؛ ایجاد شکافهایی در دیوارحائل بین خاک فلسطین ومصر است که با مساعدت مسئولان مصری مردم غزه اجازه یافتند از طریق آن وارد مصر شوند، با این حال مسئولان مصری به هیئت حماس خبر دادند که دولت مصر اجازه نخواهد داد محاصره علیه غزه بار دیگر اعمال شود؛ مسئله ای که می توان از آن این برداشت را داشت که حداقل کمکهای انسان دوستانه به نوارغزه خواهد رسید.

وی درباره موضع ریاست تشکیلات خودگردان و شخص ابومازن رئیس آن به مهر گفت : ظاهرا ریاست تشکیلات خودگردان وآقای محمود عباس(ابومازن) چندان از باز شدن گذرگاه رفح خرسند نیستند و ظاهرا اصلا قصدی برای بازکردن آن نداشتند، بلکه بیشتر مایل بودند حلقه محاصره و فشار بر ملت فلسطین افزایش یابد، اما امیدوارم با توجه به موضع مصر که به مواضع حماس درباره شکستن محاصره نزدیک است؛ در نزدیکترین فرصت ممکن گذرگاه رفح رسما باز شود. 

 

کد خبر 632462

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha