به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام فاضل مدیر حوزههای علمیه خواهران در جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها که در مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به آیه تطهیر گفت: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا» از جمله آیاتی که در شأن و منزلت خانم فاطمه الزهرا سلام الله علیها نازل شد، آیه تطهیر است و جالب اینجاست پیامبر بعد از نزول این آیه سعی کرد این آیه را سمعی و بصری کند و در جامعه علنی عنوان کند. این آیه از جمله آیاتی نادری بود که بعد از نزول، پیغمبر تا ۶ ماه بعد از آن، هنگامی که برای نماز صبح از منزل خارج میشدند، جلوی در خانه حضرت زهرا (س) میایستاد و این آیه را تلاوت میکرد و سلام میدادند، این آیه نشان میدهد خداوند اراده کرد از آن خانواده رجس و پلیدی را دور کند و آنها طاهر و مطهر و مطهرند.
وی افزود: در زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها به شهادت همین آیه تطهیر که در شأن حضرت زهرا سلام الله علیها و اهل بیت ایشان نازل شد، «لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَیَتِکِ» این مژده را میدهد که «طَهُرنا بِوِلایَتِک» چون زهرا طاهر و مطهره است، خداوند مقام تطهیر را نیز به ایشان داد، مطهر نیز است یعنی نه تنها پاک و پاکیزه و از هر رجس و آلودگی به دور است، تطهیر کننده نیز است. گاهی اوقات اشیا طاهرند اما مطهر نیستند، یعنی پاک کننده نیستند، حضرت زهرا سلام الله علیها هم طاهره هم مطهر هستند، خداوند در وصف حوریان بهشتی میفرماید که جنسشان از هر نوع پلیدی مطهر است یعنی خدا اراده نکرده به آنها پلیدی برسد. حضرت زهرا سلام الله علیها نیز همین ویژگی دارد، طاهره و مطهره و مطهر است و تطهیر میکند
حجتالاسلام فاضل به خطبه فدکیه اشاره و بیان کرد: خطبه فدکیه از حیثیات متعدد قابل توجهه است. اول اینکه متن این خطبه توحید، نبوت و یک دوره جامعه شناسی دارد و میتوان جامعهای که حضرت زهرا سلام الله علیها در آن زندگی میکند را شناخت. در این خطبه ثنا و درود و ادب نیز است و برای برون رفت از وضع ناگوار آن روز میز حضرت توصیههایی دارد که در خطبه فدکیه آمده است.
وی اظهار داشت: برای یادگیری این خطبه باید تلاش کرد و حتی مسابقاتی نیز برگزار کرد که سالهای قبل توسط معاونت فرهنگی انجام شده است، چرا که این خطبه سراسر دفاع از حق و حامل و حاوی مطالب بسیار بلند و عمیق است. یکی از کارکردهای خوب مسجد حل خیلی از اختلافات بود، برای جلوگیری از انحرافات حضرت به مسجد میرود، در این رفتن، نوع ورود و رفتن به مسجد که نویسندگان نوشتهاند، هیبت و هیمنه حضرت که با جمعی از بانوان وارد مسجد میشود.
مدیر حوزههای علمیه خواهران گفت: حضرت زمانی نیز مردم را مورد خطاب قرار میدهد «اَیُّهَا النَّاسُ! اِعْلَمُوا اَنّی فاطِمَهُ» نوع خطابههای ایشان نیز مختص به همین خطبه است، یعنی با اینکه آن زمان همه حضرت زهرا سلام الله علیها را میشناختند، اما در پیامهای بعدی حضرت میگوید: «اِعلَمُوا اَنی فاطِمَه» اگر نمیشناسید بدانید که من فاطمهام، پدرم پیامبر است و چنین سابقهای دارد، همسرم علی بن ابیطالب چنین سابقهای دارد. بنابراین تحریص و تحریک و تهیج مسلمانان بر روال و منهج درست قرار گرفتن هم باز در همین خطبه فدکیه به آن اشاره شده است. حضرت در این خطبه بیش از ۳۰ بار به آیات قرآن احتجاج میکند، جلوی انحراف از مسیر را میگیرد.
وی افزود: بنابراین اگر قرار است دفاع از امامت و ولایت اتفاق بیفتد این خطبه بسیار راهگشاست. روایت است ابن مکتوم پیر و کور بوده که ابن مکتوم وارد شد به محضر پیغمبر، حضرت خودشان را پوشاند، پیغمبر فرمود او که کور است و نمیبیند، حضرت فاطمه سلام الله علیها گفت اگر او کور است، من چشم دارم یا در بعضی از روایات آمده فرمودهاند، ممکن است بوی بدن من را استشمام کند. کسی که تا این حد حریم حرم از نامحرم و عفاف و عفت و پاکدامنی داشته، چه میشود در آن دوران، حضرت با این هیبت وارد مسجد شده و از قرآن مسیر حق دفاع کند.
حجتالاسلام فاضل به جشنهای میلاد حضرت فاطمه سلام الله علیها اشاره کرد و گفت: این مجالس و این جشن و سرور و ارادت به حضرت زهرا سلام الله علیها و ائمه صلوات الله علیهم اجمعین خوب است و باید یادمان باشد برای طهارت انفس و طهارت مولد پذیرش ولایت و محبت به حضرات معصومین سلام الله علیهم لازم است.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب اشاره فرمودند «کلهم نور واحد» در روایتی از امام باقر سلام الله علیه میخوانیم: عن محمد بن علی الباقر علیه السلام «یَا جَابِرُ أَ یَکْتَفِی مَنِ انْتَحَلَ التَّشَیُّعَ أَنْ یَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ» آیا همین قدر دوست داشتن ما برای شیعه بودن کافی است؟ بعد حضرت خود میفرماید: «فَوَ اللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَی اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ» شیعه ما کسی است که تقوا پیشه کند و طاعت و معرفت خدا را انجام بده. «وَ مَا کَانُوا یُعْرَفُونَ» برای شناختن اهل تقوا «إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ الْأَمَانَةِ وَ کَثْرَةِ ذِکْرِ اللَّهِ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاةِ وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَیْنِ وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِیرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْکَنَةِ وَ الْغَارِمِینَ وَ الْأَیْتَامِ وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ کَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَیْرٍ» بنابراین اگر کسی دنبال شر و شرارت میگردد طبق صحبت امام باقر نه تنها شیعه نیست، از ولایت هم بهرهای نبوده «و کَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَیْرٍ وَ کَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ» انقدر آدمهای امینیاند که در قوم و قبیلهشان امینتر از آنها پیدا نمیشود.
مدیر حوزههای علمیه خواهران افزود: جابر به امام باقر عرض میکند «فقلت یابن رسول الله» اینگونه که شما معیار و تشخیص دادید کسی را نمیتوان یافت که شیعه باشد، امام میفرماید «لَا تَذْهَبَنَّ بِکَ الْمَذَاهِبُ حَسْبُ الرَّجُلِ أَنْ یَقُولَ أُحِبُّ عَلِیّاً وَ أَتَوَلَّاهُ ثُمَّ لَا یَکُونَ مَعَ ذَلِکَ فَعَّالًا» یعنی این کفایت نمیکند که یکی بگوید من امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها را دوست دارم اما در این راه تلاش زیاد نکند، خیر، اینگونه نیست. اگر کسی بگوید من پیغمبر را دوست دارم اما فعل و قول و عملکردش به پیغمبر شباهت نداشته باشد، این دوستی هیچ فایدهای ندارد. خدا با کسی قوم و خویشی ندارد و نزدیکترین شخص به خدا کسی است که بر مبنای تقوا عمل کند و بر آنچه خدا که دستور داده عمل کند، کسی به خدا نزدیک نمیشود مگر با بندگی خدا.
حجتالاسلام فاضل اظهار داشت: امام علی و ائمه قسیم النار و الجنه هستند اما حضرت میفرماید در یک فضای کلیتر بهشت و جهنم را خود رقم میزنید. حضرت میفرماید هر کس اگر مطیع امر خداوند باشد او از اولیا ماست، اما کسی عصیان خدا را انجام بدهد و گوش به فرامین خدا ندهد، او دشمن خداست و کسی به شفاعت ما نمیرسد مگر خدا از فضل و کرم خود بخواهد ارادهای بکند، بنابراین همه این تکریمها و جشنها را باید به مردم گفت اما آنچه خوبتر هست این است که ما نسبت به فرامینی که حضرت زهرا سلام الله علیها به دنبالش بود بیتفاوت نباشیم و تلاش کنیم تا راه و سیره آنها را عملی کنیم تا جزو دشمنان نباشیم.
وی بیان کرد: روایات متعددی درباره حضرت وجود دارد؛ تشبیه کردن حضرت به لیله قدر «و ما أَدراکَ ما لیله القدر یا اِنا أَعطَینَاک الکَوثَر» ما خیر کثیر به شما دادیم و مراد از خیر کثیر حضرت زهرا سلام الله علیها هست و البته نمیدانیم در این خیر کثیر چیست.
مدیر حوزههای علمیه خواهران افزود: اگرچه زندگانی حضرت کوتاه بود اما میتوان از کتابی که از حضرت مانده یعنی صحیفه فاطمیه استفاده کرد، کتابی که مجموعه ادعیه حضرت زهرا است، کتابی که بر ماست آن را تبلیغ کنیم و در نشر آن بکوشیم تا همانگونه که امام رضا فرمودهاند: «شما محاسن کلام ما را بگویید مردم خود به خود ما میل پیدا میکنند».
نظر شما