۴ دی ۱۴۰۳، ۱۳:۲۸

عبدالجبار کاکایی راوی کنسرت «نسل خلیل» شد

عبدالجبار کاکایی راوی کنسرت «نسل خلیل» شد

سرپرست گروه تنبورنوازان «نسل خلیل» ضمن ارائه جزئیاتی از تازه‌ترین کنسرت این مجموعه موسیقایی به ارائه توضیحاتی درباره ارتباط آثار مولانا با موسیقی و تنبورنوازی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهربه نقل از اموررسانه‌ای پروژه، هژیر مهرافروز سرپرست گروه تنبورنوازان «نسل خلیل» درباره جزییات کنسرت نهم دی‌ خود که با محوریت اشعار مولانا برگزار می‌شود، توضیحاتی ارائه داد.

کنسرت گروه تنبورنوازان «نسل خلیل» با خوانندگی و سرپرستی هژیر مهرافروز، روز یکشنبه ۹ دی‌ در تالار وحدت برگزار می‌شود. در این رویدادعبدالجبار کاکایی و عبدالحمید ضیایی نیز حضور خواهند داشت که غزلیاتی از مولوی را به صورت زنده برای حاضران می‌خوانند.

این کنسرت که با تهیه‌کنندگی موسسه فرهنگی هنری سروش مولانا برگزار می‌شود در واقع چهاردهمین رویداد این موسسه در قالب «مهر مولانا» است که این بار شعر و اندیشه مولوی در قالب یک کنسرت به همراه تنبورنوازی و خوانش غزلیات وی با حضور ۲ مولوی‌شناس و پژوهشگر ادبیات و عرفان، اجرا خواهد شد. این شیوه از خوانش اشعار یک شاعر در کنسرت، برای اولین بار است بدین صورت اجرا می‌شود.

مهرافروز درباره اجرای متفاوت این رویداد که با هدف معرفی بیشتر مولوی و خوانش اشعار وی همراه است، گفت: این کنسرت، از بُعد ظاهری، چندین سال پیشینه و تمرین دارد. شرایطی که باعث شد تا از حضورعبدالجبار کاکایی و عبدالحمید ضیایی به عنوان راویان غزل‌های مولوی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: من به «روزی» اعتقاد دارم. باید منتظر ماند تا ببینیم که شنیدن این کنسرت روزی و قسمتِ چه کسانی خواهد شد و چه افرادی با حضور در این کنسرت متفاوت، سهم خود را از کلام مولوی و نوای تنبور دریافت خواهند کرد.

عبدالجبار کاکایی راوی کنسرت «نسل خلیل» شد

این هنرمند درباره اجرای این کنسرت با گروه تنبورنوازی نسل خلیل گفت: در تفکر مولانا، هماهنگی ریتم عشق به تنبور نسبت داده شده است. مولوی راز هماهنگی ضرباهنگ درونی را به موسیقی و بعضی از دوات موسیقی نسبت می‌دهد. وی حتی خودش را هم به نِی نسبت می‌دهد.

مهرافروز با اشاره به ضرورت شناخت بیشتر ما با نگاه مولوی درباره موسیقی گفت: ما باید ارتباط جریان موسیقی را با عشق و حقیقت و البته با اندیشه مولانا کشف کنیم. مولانا به موسیقی چه نگاهی داشت؟ چرا مولانا موسیقی را پیک عالم غیب می‌دانست؟ تاثیر موسیقی و استفاده از مقام‌ها و آواهای کهن که نشات ‌گرفته از دقت و تبحر حضرت مولانا در موسیقی کلاسیک بوده، ساختار خاص خودش را دارد. لازم است که بدانیم نگاه او به نی، دف و رباب چه بوده است و اصلا چرا او چنگ را مقدس می‌دانسته؟ ‌اواز این تمثیل‌ها برای وضوح بیشتر معانی دقیق و عمیق خود استفاده کرده است.

علاقمندان می‌توانند بلیت کنسرت «مهر مولانا» را از سامانه «ایران‌کنسرت» تهیه کنند.

کد خبر 6326224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha