خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی میپردازد. همچنین در این بسته، نیمنگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاهترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.
امروز پنجشنبه ۱۳ دی میتوانید با شماره ۱۸۱ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.
چهره هفته؛ سعید ابوطالب
سعید ابوطالب جزو اولین کسانی بود که در برنامه سازی تلویزیونی به سمت ساخت رئالیتی شو رفت. او از کارگردانان پرکار تلویزیون ایران است که بیشتر هم به واسطه رئالیتیشوهای پرحاشیه اش شناخته میشود. «شبهای مافیا» و «شام ایرانی» از جمله شاخص ترین این آثار است. او بعد از «بفرمایید شام» خارجی نسخه ایرانی اش را با هنرمندان و چهرههای کشورمان ساخت و بعد از پخش برنامه «مافیا» در شبکه سلامت تلویزیون نسخهای از «مافیا» را برای شبکه نمایش خانگی ساخت که این مدل با حضور هنرمندان بیشتر مورد توجه قرار گرفت و بعدها بارها تکرار شد.
او این روزها فصل جدید «شام ایرانی» را در شبکه خانگی دارد که از ابتدای پخش با حواشی زیادی همراه بود. غیر از حواشی که بیشتر هم انتقادی بود دیدن هنرمندان و چهرههایی که حضورشان در برنامهها به تکرار رسیده است، باعث انتقاد شد. با این حال ابوطالب اخیراً در مصاحبهای با ایرنا از بازدید بالای برنامه اش خبر داده است و طبق آماری گفته که بیش از دو سوم مخاطبان پلتفرم، این برنامه را میبینند. او حتی معتقد است این برنامه از نسخه دیگری که در خارج از ایران نمایش داده میشود پربینندهتر است.
ابوطالب در همین مصاحبه به «پدرخوانده» اشاره میکند که چون دیگر مخاطب دوستش نداشت تولید نشد. برنامهای که با تم مشابه «مافیا» بارها تولید شد و دیگر حرف یا فرم و جذابیت جدیدی برای مخاطب نداشت اما شاید سازندگان هنوز دوست نداشتند، بپذیرند این برنامهها به تکرار رسیدهاند. حتی انتقاد از بازی مافیا در «شام ایرانی» هم شاید به همین دلیل بازگردد که این مدل از مافیا دیگر به کلیشه تبدیل شده است. خود «شام ایرانی» هم جذابیت جدیدی برای عرضه ندارد و اگرچه تلاش دارد متنوع باشد و طراحی جدید داشته باشد اما اصل و پایه ساختار برنامه بر همان فرم سابق است و عجیب است که گفته شده دو سوم مخاطب پلتفرم این برنامه را می بیند و دنبال میکند. ساخت چنین برنامههایی میتواند به زودی مخاطب را نسبت به محصولات پلتفرمها بی اعتماد کند و همه، آنها را به دنبال سری سازی و رویکردی سطحی بداند. درواقع آمار بالای مخاطبان در رئالیتیشوها نمیتواند بهطور مستقیم دلیلی بر موفقیت مطلق یا رضایتبخش بودن برنامهها باشد!
نکته هفته؛ پیام رهبر انقلاب برای همایش افق تحول رسانه ملی
پیمان جبلی در نشست افق تحول رسانه ملی از یک هدیه و شگفتانه خبر داد و پیام رهبر انقلاب اسلامی را که برای این نشست اختصاص داشت برای مدیران و دست اندرکاران رسانه ملی خواند. پیامی که در چند روز گذشته مورد توجه رسانهها و چهرههای رسانهای قرار گرفت.
رهبر معظم انقلاب در پیامی به نشست افق تحول رسانه ملی که با حضور رئیس و مدیران سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است، بر نقش بیبدیل رسانهها در پیکارهای کنونی جهان تأکید کردند. ایشان توانایی رساندن پیام و روایت واقعیت را عاملی مهمتر از ابزارهای نظامی در تعیین پیروز میدان دانستند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
«بسمهتعالی
جناب آقای جبلی
شما و این حضرات نقش بیبدیل رسانه و تبلیغ را در پیکارهای کنونی جهان-که بیش از همیشه است- میدانید.
امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گرفتن و رساندنِ پیام و روایت او از واقعیت، رقم میزند؛ بسیار پیش و بیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند. ما در این عرصه مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است.»
این پیام رهبر انقلاب میتواند اهمیت رسانه ملی را در رویکردها، اهداف و بازی در میدان جنگ رسانهای امروز نشان دهد. میدانی که امروز در جهان همه تجهیزات و نرم افزارها را به کار گرفته و حق را باطل و باطل را به واسطه امکاناتی که در اختیار دارد به نفع مطلوب خویش تغییر داده است و اگر رسانه ملی نتواند در چنین میدانی سکان هدایت رسانهای خویش را به دست بگیرد میدان را باخته است.
تاکید رهبر انقلاب بر «توانایی رساندن پیام و روایت واقعیت» به نوعی میتواند به همان مساله همیشگی «روایت اول» ارجاع داده شود. مدیران رسانه ملی هر از گاهی در سخنرانیها از نفرت پراکنی و دشمنیهای رسانههای فارسی زبان در دنیا علیه ایران میگویند اما شاید کمتر برای مقابله با طراحیها و روایتهای این رسانهها، برنامه ریزی های منسجمی انجام میدهند و کمتر تلاش میکنند تا در بحرانهای مهم، «روایت دست اول» را برای مخاطب داخل کشور ارائه دهند.
وعده هفته؛ فصل دوم سازی برندها
مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم در همایش افق تحول رسانه ملی خبر جدیدی داد که واکنشهای برخی رسانهها را هم در برداشت. او با اشاره به نهضت ساخت فصل دوم سریالهای برند به سریالهای دهههای قبل تلویزیون مثل «آژانس دوستی» و «کارگاه علوی» یا «بهترین تابستان من» اشاره کرد که در دستور کار قرار گرفتهاند. البته همه این سریالهای موفق در این چند دهه چند باری نسبت به تولید فصل جدیدشان وعده داده شده است اما این بار این خبر به صورت رسمی و توسط یکی از مدیران ارشد صداوسیما اعلام شد با این تفاوت که سالها هم از پخش برخی از این سریالها گذشته است و حالا شاید با این فاصله زمانی ساخت برخی هم عجیب باشد. به طور مثال سریال «بهترین تابستان من» قصهای درباره دفاع مقدس دارد و علی صادقی نقش اصلی آن را بر عهده دارد که بهترین تابستانش را در جبهههای جنگ گذرانده است. او آن زمان که با این سریال معرفی شد حدود ۱۵ سال داشته است. یا سریال «آژانس دوستی» ماجراهایی است که در یک آژانس رخ میدهد و رانندههایی که هر یک روایت بخشی از این قصهها را بر عهده دارند. شخصیتهایی که نقشهای آنها را فردوس کاویانی، اسماعیل داورفر، حسین پناهی و … ایفا کردهاند که هر سه نقش اصلی از دنیا رفتهاند.
ساخت سریالهای دهه ۷۰ حتماً به دلیل نوستالژیک بودن میتواند مورد علاقه مخاطب باشد اما حتماً لازم است این رویکرد سطحی نباشد و همه جوانب آن سنجیده شود. درواقع رویکرد رسانه ملی اینگونه نباشد که صرفاً از نام این برندها استفاده شود و یک ویترین جذاب رسانهای فراهم کرده باشد! بلکه برای همه جزییات آن از قصه تا بازیگران و فضاسازی فکر شده باشد. به ویژه که این روزها حتی مدل تاکسیها هم با تغییر دنیا به سمت تاکسیهای اینترنتی رفته است و شاید در نسخه جدید سریال «آژانس دوستی» باید نگاه به روزتری حاکم باشد. نکته دیگری هم حائز اهمیت است که برخی از سریالهای دهه ۶۰ و ۷۰ در زمان فعلی بازپخش دارد و اگرچه مورد توجه قرار میگیرد اما مخاطب گاهی آنها را میبیند و تعجب میکند که چطور این مجموعهها جزو سریالهای پربیننده بوده یا برایش جذاب بوده است اما به دلیل همین نوستالژی همچنان آنها را دنبال میکند. امید است این نهضت تجربهای ناکام نباشد و با توفیق همراه شود.
این هفته هم بهنام حیدری عضو ستاد تحول رسانه ملی با برنامه «جام جم» گفتگویی داشت و از سریالهایی خبر داد که درباره شخصیتها قرار است ساخته شود و در این زمینه به شخصیتهایی چون حضرت ابوطالب، حضرت معصومه، علی بن یقطین، حضرت حمزه، عمر بن عبدالعزیز، امام قلی خان، الله وردی خان، خواجه نصیر و سعدی اشاره کرد.
وی همچنین عنوان کرد که در حوزه تاریخ معاصر، شخصیتهایی چون شیر علی مردان خان، امیرمؤید سوادکوهی، اقبال لاهوری، شهید آیتالله صدوقی، شهیدبهشتی، شهید طالقانی و بسیاری دیگر در حال نگارش و پیش تولید هستند.
وی اضافه کرد: در حوزه سرداران و رزمندگان، قهرمانانی چون شهید صدررزاده، شهید دوران، شهید امانالله، شهید سردار هاشمی، شهید چمران و شهید کاظمی در حال نگارش و تولید هستند. در حوزه دانشمندان، در حال تولید کارهایی برای شخصیتهای بزرگی چون پروفسور حسین بهاران، شهید کاظمی آشتیانی و زنان تأثیرگذاری چون خانم دباغ، خانم کاظمزاده، خانم طاهره صفارزاده و بسیاری دیگر هستیم.
سریالهایی که برخی شان نامهایی است که حتی فیلمنامه هایشان سال هاست در راهروهای صداوسیما منتظر دریافت مجوز هستند اما هنوز نتوانستهاند به تولید برسند و مهم است که صداوسیما بیش از اینکه به دنبال پروپاگاندای کمی و اسمی و نام بردن از صف طولانی این چهرهها باشد دست به کار شود و آثار کیفی و عمقی و ماندگار برایشان بسازد.
بازتاب هفته؛ فیلم توقیفی سریال شد؟
برخی رسانهها خبر دادهاند فیلم «مسیح پسر مریم» محصول سازمان اوج که چند سالی در توقیف بود، قرار است به شکل سریال از پلتفرمها پخش شود.
«مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی بعد از سه سال مجوز اکران گرفت و قرار است به شکل سریال از شبکه نمایش خانگی پخش شود.
این فیلم که سال ۱۴۰۰ برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر و اکران در سینماها آماده نمایش شده بود، نتوانست به جشنواره راه پیدا کند و دچار حواشی مختلفی شد. بعد از آن برخی از اعضای هیئت انتخاب از پوشش غیرمتعارف و داستان آن به عنوان یکی از دلایل بازماندن از حضور در جشنواره گفتند.
اوج پیش از این هم فیلم دیگری را به عنوان سریال در شبکه خانگی عرضه کرد. چند سال قبل سینمایی «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی به سریال تبدیل شد و بدون اینکه به اکران عمومی دربیاید در سه قسمت پخش شد.
نظر شما