۲۹ بهمن ۱۳۸۶، ۹:۴۳

ادامه واکنشهای جهانی به استقلال کوزوو

ادامه واکنشهای جهانی به استقلال کوزوو

اعلام یکجانبه استقلال کوزوو از سوی مسئولان این منطقه با واکنشهای مختلف کشورهای جهان روبرو شد که برخی از آن حمایت و برخی نیز با آن مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین امروز دوشنبه نگرانی عمیق خود را از اعلام یکجانبه استقلال کوزوو از صربستان اعلام کرد و هشدار داد که این امر می تواند به آشوب و بلوا در منطقه بالکان منجر شود.

" لیو جیانچائو" سخنگوی وزارت امورخارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد:"رویکرد یکجانبه کوزوو ممکن است پیامدهایی را در پی داشته باشد و به تاثیر بسیار منفی بر صلح و ثبات منطقه بالکان منجر شود."

وی افزود:" چین نگرانی عمیق خود را از این مسئله ابراز می کند."

یکی از سخنگویان پارلمان گرجستان گفت : گرجستان نمی خواهد استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسد و این مسئله در دستورالعمل آن قرار ندارد.

"میخائیل ساکاشویلی" رئیس جمهوری گرجستان هم تصریح کرد:" تحت قانون اساسی همه افرادی که در خاک گرجستان زندگی می کنند شهروندان گرجی هستند و این کشور یک تعهد و حق قانونی برای حفاظت از قلمرو و شهروندان خود دارد."

اما " کوین رود" نخست وزیر استرالیا با همراهی با آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از اعلام استقلال کوزوو استقبال کرد.

ژاپن نیز از احتمال به رسمیت شناختن این استقلال در زمان مناسب خود خبر داد.

"نوبوتاکا ماشیمورا" سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد:"ما می خواهیم این مسئله را ارزیابی کنیم که آیا شرایط برای ما در جهت به رسمیت شناختن آن به عنوان یک کشور محقق می شود، اما البته موضع ما در جهت به رسمیت شناختن آن است." 

وزارت امور خارجه اندونزی هم اعلام کرد که هنوز برای حمایت از آن تصمیمی نگرفته است.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز به دنبال توافقی برای یک بیانیه مشترک درباره کوزوو خواهند بود.

پیش بینی می شود که چهار کشور انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا تمایل خود را برای به رسمیت شناختن سریع استقلال کوزوو اعلام کنند.

کوزوو از سال 1999 میلادی به وسیله سازمان ملل متحد و ناتو اداره می شود و در حال حاضر، هشت سال از زمان حملات هوایی ۷۸ روزه نیروهای ناتو علیه نیروهای امنیتی صرب برای بیرون راندن آنها از کوزوو می گذرد.

شب گذشته مسئولان کوزوو استقلال خود از صربستان را اعلام کردند که با جشن و پایکوبی ساکنان این منطقه روبرو شد که البته حمل پرچمهای آمریکا دراین مراسم تامل برانگیز بود.

کد خبر 640677

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha