۳۰ بهمن ۱۳۸۶، ۱۳:۴۹

بازیگر فیلم‌های برگمان درگذشت

ایوا دالبک، بازیگر و نویسنده سوئدی که در بسیاری از فیلم‌های اول اینگمار برگمان نقش‌آفرینی کرد، روز هشتم فوریه در 87 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر، نیویورک تایمز اعلام کرد به گفته توماس لامپل پسر دالبک مادرش بر اثر عوارض ناشی از یک عفونت درگذشت. لامپل گفت او از سال‌ها قبل مبتلا به بیماری آلزایمر بود.



ایوا دالبک در صحنه‌ای از فیلم "لبخندهای یک شب تابستان"

دالبک سال 1920 در استکلهلم به دنیا آمد و از اوایل سال‌های 1940 به عنوان بازیگر وارد سینما شد. در دوران جنگ جهانی دوم در مدرسه بازیگری تئاتر سلطنتی دراماتیک در استکهلم تحصیل کرد و بعدها برای دو دهه همزمان با حضور در سینما در تئاتر نیز فعال بود.

او سال‌های 1940 و 1950 از محبوب‌ترین بازیگران سوئد بود، اما با بازی در نقش اصلی تعدادی از فیلم‌های برگمان از جمله "اسرار زنان" 1952، "درس عشق" 1954، "لبخندهای یک شب تابستان" 1955، "رویاها" 1955 و "در آستانه زندگی" 1958 در سطح بین‌المللی به شهرت رسید. دالبک آخرین بار در 1964 در "همه این زن‌ها" با فیلمساز فقید سوئدی همکاری کرد.

او در دهه 1960 در کنار بازیگری به نویسندگی روآورد و دهها رمان نوشت. دالبک سال 1970 با بازی در فیلم دانمارکیTintomare در کنار بریت اکلند دیگر ستاره مطرح سوئد برای همیشه با سینما خداحافظی کرد. او سال 1958 در کنار دیگر بازیگران فیلم "در آستانه زندگی" شامل بی‌بی آندرسون و اینگرید تولین برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم کن شد.

دالبک در 1961 برای کار خود در چند نمایشنامه جایزه یوجین اونیل را دریافت کرد.

کد خبر 641677

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha