۳ اسفند ۱۳۸۶، ۱۵:۴۵

عرض ذاتی و جایگاه موضوع در علوم

عرض ذاتی و جایگاه موضوع در علوم

کتاب "عرض ذاتی و جایگاه موضوع در علوم" نوشته بهمن شریف زاده از سوی مؤسسه انتشارات امیرکبیر در 255 صفحه منتشر شده است.

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: پیدایش هر دانشی در جوامع بشری حکایت از نگاه یکپارچه مؤلف یا مؤلفان آن دانش به مسائل گوناگون آن دارد، گوناگونی مسائل یک دانش به اندازه ای است که بدون این نگاه، هرگزدانشی با تعریف مشخص تدوین نخواهد شد .

تمایز دانشهای مختلف از یکدیگر نیز در گرو همین نگاه یکپارچه به مسائل گوناگون هر دانشی است . فقدان این نگاه، هرگونه معیاری برای تفکیک دانشها را از یکدیگر بی اثر و بلکه بی معنا می سازد و سبب در هم آمیختن مسائل دانشهای مختلف می شود .

بسیاری از ارباب علوم و بزرگان فلسفه از گذشته بر این باور بودند که برای هر دانشی موضوعی است که وحدت و یکپارچگی آن دانش و تمایز آن از دانشهای دیگر، معلول آن موضوع است و آنگاه در تفسیر و تحلیل موضوع علم می گفتند موضوع هر دانش عبارت از چیزی است که در آن دانش از عوارض ذاتیه او بحث شود، سپس در تفسیر و بیان حقیقت عرضی ذاتی به آرای گوناگونی گرویدند که برای تنقیح و تفصیل مطلب و دست یافتن به حقیقت نیاز به کندوکاوی در معنای عرض و عرضی است .

کتاب "عرض ذاتی و جایگاه موضوع در علوم" در دو بخش عرض ذاتی و جایگاه موضوع در علم منتشر شده است .

در بخش عرض ذاتی، مباحثی چون عرض غیب عرض منطقی یا فلسفی؟، نحوه عروض در اعراض ذاتی، عروض و اتصاف در انواع معقولات، عوارض وجود، تغایر ذاتی با عرض ذاتی، تفاوت عرض ذاتی در تعریف موضوع علم با باب برهان و عرض مفارق و علت ثبوتی مطرح شده است .

تطبیق از منظر صدرالمتألهین، رابطه محمولات مسائل با موضوع علم و منظر حکیم اصفهانی، تطبیق از منظر حکیم سبزواری و غایت علت غایی فایده و منفعت نیز از مواردی هستند که در بخش دوم کتاب با عنوان "جایگاه موضوع در علم" مورد بررسی قرار گرفته اند .

کد خبر 642948

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha