۵ اسفند ۱۳۸۶، ۱۰:۱۴

رمان مهدی حجوانی در رادیو فرهنگ نقد می‌شود

رمان مهدی حجوانی در رادیو فرهنگ نقد می‌شود

رمان "الف، دال، میم" نوشته مهدی حجوانی روز سه شنبه در برنامه رادیویی گفتگو با ادبیات مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این رمان در روزگار دیر و در قلمرو پهناور فرمانروایی به نام مهراس، روایتی از دلدادگی سنگ تراشی به نام هومان و دردهای او بازگو می شود.

هومان و حتی مانا دختر خوانده برسام زندگی رازمندی دارند. پیدا شدن مانا در کتاب چنین شرح داده می شود: نگهبان قصر برسام، روزی گاهواره ای چوبین در میان نیزارهای ساحل رود یافتند که دختری فرشته آسا و ماهرو در آن می گریست.

تولد هومان نیز به اعتراف برسام چنین روایت شده است: من و میترا پدر و مادر تنی تو نیستیم. تو در اصطبل کاخ، دیده به دنیا گشودی. آن گاه که صدای شیون مادرت به گوش یکی از پیشکاران کاخ رسید، بی درنگ ما را آگاه ساخت.

هومان دل در گرو عشق مانا دارد و از طرف دیگر نیز سونیا دل به عشق هومان؛ و این گونه با کارکرد عشق مثلثی، پیرنگ داستان شکل می گیرد. مثلثی که با یک مرد و دو زن ساخته می شود تا بتواند گره اصلی داستان را ایجاد کند.

"الف، دال، میم" در کنار بازگویی داستان هومان زیرساختی اسطوره ای پیدا کرده است. نویسنده در میان روایت داستان هومان سنگ تراش و دردهایش، بازگوکننده بخشهایی از اساطیر و خصوصا اساطیر مذهبی است. در این میان زبان نویسنده تحت تاثیر درونمایه اسطوره ای، چرخشی دیگرگون یافته است چرا که فضای تاریخی زبان را متاثر کرده است.

قرار است در "گفتگو با ادبیات" محسن حکیم معانی - سردبیر و مجری - به گفتگو با مهدی حجوانی نویسنده و رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره "الف، دال، میم" می پردازد.

این برنامه از سه شنبه تا پنجشنبه ساعت 21 از رادیو فرهنگ پخش می شود.

کد خبر 644012

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha