۶ اسفند ۱۳۸۶، ۱۲:۵۲

به گفته یک مقام روس:

روسیه برای مقابله با استقلال کوزوو به گزینه نظامی روی نمی آورد

روسیه برای مقابله با استقلال کوزوو به گزینه نظامی روی نمی آورد

عضو ناظر روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واکنش به استقلال یک جانبه کوزوو اعلام کرد که کشورش هرگز از نیروی نظامی در کوزوو استفاده نمی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر،"دیمتری روگوزین" در گفتگو با شبکه تلویزیونی "وستی 24 روسیه" با اعلام این مطلب در ادامه گفت : هر چند اعلام استقلال یک جانبه کوزوو سبب موج افزایش تنشها در منطقه شده، اما با این وجود روسیه از گزینه نظامی در کوزوو استفاده نمی کند.

عضو ناظر روسیه در ناتو، تصریح کرد : ما با نیروهای نظامی خود به نقطه ای که دور از مرزهای روسیه است، نمی رویم. هیچ تهدید مستقیمی متوجه روسیه نیست؛هیچ تهدیدی منافع ما در بالکان را تهدید نمی کند. 

ناظر روسیه در ناتو در حالی این سخنان را ایراد می کند که کشورهای غربی از جمله آمریکا که از استقلال یک جانبه کوزوو حمایت کرده اند روسیه را متهم به دخالت در ناآرامیهای کوزوو می کنند. 

به گزارش مهر، بعد از اعلام استقلال کوزوو در تاریخ 17 فوریه (28 بهمن) تحولاتی در این استان جدایی طلب صربستان رخ داد و در جریان این تحولات به سفارت آمریکا در بلگراد نیز حمله شد و کشورهای غربی روسیه را در پس پرده این تحولات معرفی کردند.

در همین رابطه "سرگئی میرونف" رئیس شورای فدراسیون روسیه در واکنش به اتهام کشورهای غربی درباره اقدامات تحریک آمیز مسکو گفت که کشورش هرگز اقدامی برای متشنج کردن اوضاع انجام نمی دهد.

یادآور می شود، کوزوو از سال 1999 میلادی به وسیله سازمان ملل متحد و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اداره می شد که هشت سال از زمان حملات هوایی ۷۸ روزه نیروهای ناتو علیه نیروهای امنیتی صرب برای بیرون راندن آنها از کوزوو گذشت، اما برای این منطقه راه حلی پیدا نشد.

در پی این روند، کوزوو در جلسه فوق العاده پارلمان این منطقه در 28 بهمن استقلال خود را از صربستان اعلام کرد که روسیه و صربستان نیز مخالفت و آمریکا و اغلب اروپایی ها موافقت خود را با این موضوع اعلام کردند. 

کد خبر 645181

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha