۱۰ اسفند ۱۳۸۶، ۱۱:۱۰

هفت فیلم فلینی در گنجینه 100 فیلم برتر تاریخ سینمای ایتالیا

هفت فیلم فلینی در گنجینه 100 فیلم برتر تاریخ سینمای ایتالیا

فهرست 100 فیلم تاریخ سینمای ایتالیا در حالی روز پنجشنبه در شهر رم اعلام شد که فدریکو فلینی با داشتن هفت فیلم در این فهرست پیشتاز است و نام هیچ کارگردان زنی در آن دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ورایتی اعلام کرد در فهرست گنجینه 100 فیلم برتر تاریخ سینمای ایتالیا بعد از فلینی فیلمسازانی صاحبنام چون لوکینو ویسکونتی با شش و ویتوریو دسیکا، فرانچسکو رزی و ماریو مونیچلی با پنج فیلم قرار گرفته‌اند. روبرتو روسلینی در این فهرست چهار فیلم دارد و میکلانجلو آنتونیونی هم با سه فیلم پس از او ایستاده است.

فلینی و مارچلو ماسترویانی بازیگر "زندگی شیرین" در مقابل پوستر این فیلم

ایده معرفی گنجینه سینمای ایتالیا نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و در بخش جنبی روزهای ونیز مطرح و این فهرست روز پنجشنبه در کازا دل سینما در رم پرده‌برداری شد. پس از معرفی 100 فیلم برگزیده، گراتزیا ولپی از تهیه‌کنندگان سینمای ایتالیا درباره غیبت زنان فیلمساز در آن گفت: "پس کجایند فیلمسازانی چون لینا ورتمولر و لیلیانا کاوانی؟"

"زندگی شیرین" فلینی، "رم، شهر بی‌دفاع" روسلینی، "دزد دوچرخه" دسیکا و "نبرد الجزیره" جیلو پونته‌کوروو از مهمترین فیلم‌های فهرست گنجینه سینمای ایتالیا هستند، در حالی که مارکو فراری هم در این فهرست یک نماینده دارد. بخش جنبی روزهای ونیز جشنواره فیلم ونیز قصد دارد با نمایش این گنجینه‌ها نسل جوان ایتالیا را با شاهکاری تاریخ سینمای این کشور آشنا کند.

فدریکو فلینی، فیلمساز شهیر ایتالیایی، 20 ژانویه 1920 در ریمینی به دنیا آمد و 31 اکتبر 1931 در رم از دنیا رفت. او پیش از مرگ در حالی یک اسکار افتخاری گرفت که پیشتر 12 بار با فیلم‌هایی چون "جاده"، "شب‌های کابیریا"، "هشت و نیم" و "آمارکورد" نامزدی این جایزه معتبر را تجربه کرده بود. فلینی در مجموع 49 جایزه از جشنواره‌های کن، ونیز و ... برد.

کد خبر 647129

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha