۲۴ اسفند ۱۳۸۶، ۱۱:۴۸

اقلیت مسلمان در سال گذشته - 3

موفقیتهای مسلمانان جهان در مقابل محدودیت حجاب

موفقیتهای مسلمانان جهان در مقابل محدودیت حجاب

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: در بسیاری از بخشهای جهان که مسلمانان هویت اسلامی خود را به آنجا برده‌اند حجاب آنها چندان مورد استقبال بومیان قرار نگرفته و در برخی موارد شرایط دشواری را برای زنان محجبه رقم زده، شرایطی که آنها را وادار به ایستادگی در مقابل قوانین ضد حجاب کرده و در بسیاری مواقع پیروزیهایی را برای زنان محجبه و مسلمانان متدین فراهم آورده است.

مسلمانان و سکولارهای تونس خواستار لغو ممنوعیت حجاب شدند

مردم مسلمان و سکولار تونس به صورت مشترک خواستار احقاق حقوق زنان در این کشور سکولار به ویژه به رسمیت شناختن حق حجاب شدند.

سندی که امسال همزمان با روز جهانی زنان مورد توافق مسلمانان و سکولارهای تونس قرار گرفت و روز پس از آن به امضای اعضای گروه حقوق و آزادی ها رسید که از سکولارها، مسلمانان و کمونیستها تشکیل شده است. این سند خواستار به رسمیت شناختن حق زنان برای پوشیدن حجاب شده است، امری که مدتها مورد بحث سکولارها و مسلمانان تونس بوده است.

حق زنان مسلمان بریتانیا در رعایت حجاب

جامعه مسلمانان بریتانیا قاطعانه اعتقاد دارند با وجود ادعاهایی که در رابطه با نسبت مستقیم عدم ادغام و حجاب مطرح می شود، زنان مسلمان باید آزادانه حجاب خود را حفظ کنند.

بر اساس تحقیقی که درباره حجاب زنان مسلمان و مسئله ادغام آنها در جامعه صورت گرفته، از هر 10 نفر 9 نفر بر این باور هستند که هرگونه اقدامی از سوی دولت مبنی بر ممنوعیت حجاب به انسجام اجتماعی صدمه وارد می کند. مدارس انگلستان در حال حاضر از این حق برخوردار هستند که از مسلمانان بخواهند پوشش صورت خود را، که براساس ادعای آنها مانعی برای امنیت و یادگیری است بردارند . در شرایطی که به دنبال اظهارات جک استراو بحث و مناقشه شدیدی بر سر پوشش صورت گرفت .

قوانین منع حجاب مسلمانان در فدراسیون تکواندو کانادا

علی رغم آنکه کشورهای اروپایی خواستار حضور پررنگ زنان در جامعه هستند با اعمال محدودیت درباره حجاب موجبات انزوای زنان مسلمان از جامعه را فراهم می کنند، موردی که اخیراً در ورزش کشور کانادا مبنی  بر منع حضور دختران محجبه در رقابتهای شهر لانژیل، کانادا صورت گرفته شاهدی برای این مدعی محسوب می شود.

پنج ورزشکار محجبه 8 تا 13 ساله از رقابتهای نیمه ماه آوریل کنار گذاشته شدند و علت آن نیز امتناع آنها از برداشتن حجاب اسلامی عنوان شد. فدراسیون تکواندو استانی در رابطه با تصمیم خود به قوانین فدراسیون جهانی و نگرانیهای امنیتی اشاره کرده و با وجود تصمیم های گذشته خود دختران محجبه را از دور مسابقات حذف کرده است.

ژان فاشر رئیس فدراسیون تکواندو کبک اظهار داشت که تنها در شرایطی این امر را می پذیرد که شورای حکام فدراسیون قوانین خود را تغییر دهد. ما درخواست مربیان و اعضای جامعه اسلامی مونترال را به شورای فدراسیون جهانی تکواندو در کره ارائه می کنیم و نظر آنها را جویا خواهیم شد. اما مطلع شدیم که این درخواست به فدراسیون کره منعکس شده و آنها اقدامی در راستای تغییر قانون انجام ندادند.

حجاب دختران تکواندوکار در کانادا به رسمیت شناخته شد

ورزشکاران مسلمان و محجبه تکواندو کار که از اوایل خرداد ماه از سراسر جهان در کانادا با یکدیگر رقابت می کنند از حق داشتن حجاب در رقابتهای جهانی تکواندو شهر برخورار شدند.

بر اساس حکم فدراسیون بین المللی تکواندو ورزشکاران مسلمان می توانند در رقابتهای جهانی این رشته ورزشی حجاب خود را حفظ کنند. بیش از 700 نفر از 60 کشور جهان از جمله ایران در این رقابتها که روز 10 خرداد ماه آغاز می شود شرکت خواهند کرد. این تصمیم مبنی بر حق حجاب زنان مسلمان یک ماه پس از ممنوعیت حجاب زنان از سوی یکی از فدراسیونهای تکواندو به عنوان زیرشاخه فدراسیون جهانی تکواندو و گروه رقیب فدراسیون بین المللی تکواندو ( برگزار کننده این رقابتها) اتخاذ شد.

آخرین اپیزود حجاب‌هراسی کانادا

به دنبال ممنوعیت حضور دختران محجبه در تیمهای فوتبال خود، مسئله ممنوعیت حجاب به رقابتهای ملی جودو در کانادا نیز سرایت کرد.

هاجر عتبه دختر یازده ساله‌ای که به علت تصمیم داور از مسابقه در شهر وینیپنگ منع شد اظهار داشت: داور به من گفت نمی‌توانم با حجاب مسابقه دهم، باید حجاب را برای بازی برداشته یا بازی را ترک کنم.

دیو مینوک داور این مسابقه که به عنوان رئیس فدراسیون جودو در استان مانیتوبا کانادا نیز فعالیت می‌کند این حکم را دقایقی پیش از آغاز بازی به عتبه ارائه داد و مدعی شد که حجاب راهبردهای فدراسیون بین المللی جودو را نقض می‌کند، اما به مسئله دین ارتباطی ندارد و مسئله ایمنی ورزشکاران مطرح است.

الزامی شدن پوشش اسلامی برای دانش آموزان نیجریه

مصطفی ابراهیم رئیس یکی از مدارس خصوصی در ایالت کانو، نیجریه گفت: اگر دولت از ما بخواهد اصول پوشش اسلامی را در میان دانش آموزان خود اجرا کنیم در آن هنگام باید این درخواست محقق شود. بر اساس این اصول پوشش دختران دانش آموز باید لباسی شبیه مانتو همراه با شلوار یا دامن بلند و روسری باشد و پسران دانش آموز نیز از روپوش به همراه شلوار و کلاه استفاده کنند.

در مدرسه ای که ابراهیم مدیریت آن را برعهده دارد دانش آموزان مسلمان و مسیحی در کنار یکدیگر تحصیل می کنند، از این رو هنوز در انتظار بخشنامه رسمی در مورد این تصمیم هستند. ایالت کانو یکی از 12 ایالت نیجریه است که از قانون شرع اسلام برای نظام قضایی خود استفاده می کند.

بالاترین مقام قضایی بریتانیا ممنوعیت حجاب را نقض حقوق بشر نمی داند

بالاترین مقام قضایی بریتانیا  در همایش سالانه انجمن ملی مدیران مدارس طی سخنرانی خود اعلام کرد ممنوعیت حجاب بیانگر نقض حقوق بشر نیست، در حالی که آزادی دینی که چنین کشورهایی داعیه دار آن هستند حق انتخاب پوشش خود را به صورت آزادانه به آنها اعطا کرده است.

لرد فلکونر عالیترین مقام قضایی بریتانیا طی این سخنرانی به مدیران مدارس اطمینان داد که وی از تصمیم آنها مبنی بر منع حجاب دختران مسلمان حمایت می کند و آنها نباید از اقدام قانونی واهمه داشته باشند. این در شرایطی است که وی ضرورت توجه مدارس به جامعه محلی را مورد تأکید قرار داد.

راهپیمایی حمایت از حجاب در بروکسل برگزار شد

ساکنان بروکسل پایتخت بلژیک به نشانه حمایت از حجاب اسلامی به عنوان آزادی انتخاب زنان مسلمان اروپایی راهپیمایی کردند.

تظاهرات کنندگان مسلمان علیه تصمیم مقامات چندین مدرسه در این کشور مبنی بر ممنوعیت حجاب در مدارس گردهم جمع شدند و حمایت خود را از تعالیم اسلامی درباره حجاب و واجب بودن آن بر زن مسلمان نشان دادند. در میان تظاهرات کنندگان اعضای سازمانهای اسلامی، گروه های حقوق بشر مستقل و دانشجویان مسلمان مشاهده می شدند. تظاهرات کنندگان حرکتها و مواضع ضد اسلامی مقامات بلژیک را محکوم کرده و از حقوق مسلمانان برای عمل به آداب دینی خود چون حجاب حمایت کردند. پیش از این نیز صدها دانش ‌آموز مسلمانان بلژیکی با تظاهرات در مقابل دبیرستانی در بروکسل، اعتراض خود را نسبت به ممنوعیت حجاب در این مرکز آموزشی اعلام کرده بودند.

حجاب عامل حمایت و احترام به زنان

جولیانو آماتو وزیر کشور ایتالیا از پوشش زنان مسلمان حمایت کرده و گفت: قوانین پوششی اسلام برای حمایت از زنان وضع شده است.

وی به تأثیرات مثبتی که حجاب برای زنان مسلمان به ارمغان می آورد اشاره کرد و گفت: شرم آور است که در این کشور زن را به عنوان تصویری زیبا درنظر می گیرند و در غیر این صورت ارزشی برای آن قائل نیستند. ایتالیا به نقطه ای رسیده که باید به جامعه یادآوری کند که زنان چون انسان مورد احترام قرار گرفته و تنها آن را ابزاری برای لذت قلمداد نکنند.

دولت ستادی را با بودجه ای بالغ بر سه میلیون یورو تشکیل داده تا فرهنگ احترام نسبت به زنان را ترویج کرده و سازمان ملی با هدف آموزش چنین سیاستهایی را تأسیس کند.

تصویر محجبه زنان مسلمان در گواهینامه های اوهایو

مقامات ایالت اوهایو به مسئولان اداره راهنمایی و رانندگی ایالت اوهایو اعلام کردند: زنان مسلمانی که می‌خواهند در تصویر گواهینامه خود محجبه باشند نباید با مانع رو به رو شوند.

تام هانتر سنجگون دپارتمان امنیت عمومی گفت: کارمندان اداره راهنمایی و رانندگی اوهایو در این رابطه دچار سوء تفاهم شده بودند و از دو زن مسلمان خواستند عکسی که قرار است به گواهینامه رانندگی آنها متصل شود بدون روسری باشد؛ درحالی که باید به تمام مردم از تمام فرهنگها احترام بگذاریم. در این مورد کارمندان با اقدامات تأدیبی رو به رو نشدند اما مقامات طی نامه هایی به کارمندان این اداره یادآور شدند که پوشش سر چون حجاب یا سایر پوشش ها که به علت علل دینی و درمان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد مجاز است و نباید با آن به مخالفت پرداخت.

جریمه نقدی زنان محجبه چین

مقامات چینی در پی اجرای طرحی که به تازگی به تصویب رسیده، زنان محجبه در ترکستان شرقی را جریمه نقدی می کنند .

 مقامات چینی، اجرای طرح اختصاص جریمه نقدی به مبلغ 5 هزار یوان معادل 630 هزار دلار آمریکا برای زنان محجبه مسلمان در ترکستان شرقی را آغاز کردند. درآمد سالیانه ساکنان مناطق کاشگر، آرتوج و خوتن در ترکستان شرقی که کشاورز هستند به یک هزار یوان نمی رسد و پرداخت این غرامت برای مسلمانان با پنج سال کار کشاورزی برابری دارد .

گرایش به حجاب در میان زنان مسلمان الجزایر

جمعیت زنان مسلمانی که به منظور پیروی از سنتها و آموزه های اسلامی حجاب را به عنوان پوشش خود برگزیده اند در کشور الجزایر روند رو به رشدی را طی می کند .

بر اساس آماری که روزنامه محلی الخبر چاپ الجزایر منتشر کرده 50 درصد زنان در شهرهای بزرگ الجزیره محجبه هستند. ر حالی که این تعداد در سطح کشور 97 درصد اعلام شده است. حجاب میان زنان مسلمان الجزیره طی سالهای 1970 و 1980 احیا شده است، اما به تازگی همزمان با اعتراض زنان الجزیره نسبت به تبعیض، مسئله حجاب به موضوعی حساس تبدیل شده است.

کمپانی های خارجی مستقر در کشور نمی توانند با زنان محجبه در اداره های خود کار کنند چرا که کمپانی های محلی زنان محجبه را با دید مثبت در نظر نمی گیرند. در میان رشد علاقه و گرایش زنان مسلمان الجزیره به حجاب اظهارات چند ماه پیش رئیس جمهور مبنی بر اینکه حجاب پوشش ملی نیست به مناقشات بسیاری رقم زد. در شهرهای این کشور حجاب مخالفان و موافقان دارد اما در مناطق صحرایی زنان کاملاً پوشیده و محجبه هستند.

فقدان دانش اسلامی ؛ زمینه ای برای افزایش ممنوعیت حجاب در آلمان

دادگاهی در ایالت نورت راین وستفالن آموزگار مسلمانی را از پوشیدن حجاب هنگام تدریس در مدرسه منع کرد و باعث شد تعداد دادگاه هایی که براساس عدم اطلاع از آموزه های دینی اسلام حجاب را منع می کنند، افزایش یابد.

دادگاه شهر دوسلدورف مرداد ماه طی حکمی اعلام کرد که پوشیدن حجاب قوانین ایالتی را که علیه نمادهای دینی در مدارس دولتی وضع شده است، نقض می کند. آموزگار مسلمان 52 ساله که در یک مدرسه راهنمایی تدریس می کند گفت برای رأی این دادگاه فرجام خواهی خواهد کرد. این آموزگار استدلال کرد که روسری وی علاوه بر اینکه با ارزشهای اسلامی همسان است براساس سبک پوششی انتخاب شده که در فروشگاه های آلمان نیز وجود دارد. اما قاضی به علت بی اطلاعی از دستور اسلام به زنان مسلمان مبنی بر حفظ حجاب و عفاف در پوشش، استدلال این آموزگار را نپذیرفت و اشاره کرد که روسری نمادی از اعتقادات دینی محسوب می شود.

تصاویر محجبه زنان مسلمان قرقیزستان در گذرنامه

عضو بنیاد عمومی متکلمان قرقیزستان از آزادی زنان مسلمان در انتخاب عکس باحجاب برای گذرنامه‌هایشان خبر داد.

یک کمیسیون بین‌سازمانی که از مقامات سازمان منابع اطلاعات و تکنولوژی، وزارت دادگستری، وزارت کشور و وزارت امور خارجه تشکیل شده حق زنان مسلمان برای داشتن گذرنامه هایی با عکسهای محجبه را به رسمیت شناخت. این کمیسیون اوایل سال 2007 به منظور بررسی درخواستی زنان مسلمان برای داشتن عکسهای محجه در گذرنامه تشکیل شد.

زنان مسلمان این کشور که چهار سال است به دنبال به رسمیت شناختن این حق هستند طی درخواستی با 145 هزار نامه این موضوع را طرح کرده وتأکید کردند که اسلام زنان مسلمان را به داشتن پوشش خاص و حجاب دعوت کرده است.

اخراج دانش‌آموزان محجبه کوزوو از مدرسه

سه دانش‌آموز مسلمان تنها به علت محجبه بودن از مدرسه‌ای در کوزوو اخراج شدند، این امر بحث داغ کشورهای اروپایی درباره حجاب را در این منطقه که خواستار استقلال است قوت بخشید.

مسئله اخراج دانش آموزان محجبه از مدرسه ای در کوزوو این بحث را مطرح کرده است که آیا می توان حقوق دینی را چون کشورهای فرانسه، ترکیه، بریتانیا و نمونه های بسیاری از کشورهای اروپایی نادیده گرفت. در این میان عده ای که با نفوذ اسلام در این استان مخالف هستند، از محدود کردن حقوق دینی حمایت می کنند.

رئیس آکادمی علوم کوزوو دین را مانعی برای رسیدن به استقلال دانست اما در این میان دانش آموز 18 ساله ای که به علت حجاب خود از مدرسه اخراج شده ابراز امیدواری می کند مجبور نباشد میان مدرسه و حجاب یکی را انتخاب کند چرا که در آن صورت باید از ادامه تحصیلات خود چشم پوشی کند.

دادستان کوزوو خواستار لغو ممنوعیت حجاب در مدارس شد

دادستان مستقل کوزوو چند روز پس از اخراج سه دانش‌آموز محجبه، از نخست وزیر کوزوو خواست قانون منع حجاب در مدارس را لغو کند.

حلیم جشاری در نامه ای به آگیم چکو نخست وزیر کوزوو و آگیم ولیو وزیر آموزش این کشور اظهار داشت که دانش آموزان نباید از حق داشتن نمادهایی دینی و حجاب محروم بمانند. از شما می خواهیم اقدامات ضروری برای حل این مسئله به عمل آورید.

نهاد دادگستری کوززو سازمان مستقلی است که عهده دار شکایتهای مردم از نقض حقوق بشر توسط مقامات و نهادهای عمومی محسوب می شود که پس از انجام تحقیقات خود گزارش هایی منتشر می‌کند.

محبوبیت حجاب و هویت اسلامی بین دختران آمریکا

علاوه بر افزایش شمار مسلمانان آمریکا، تعداد دختران نوجوانی که می‌خواهند هویت اسلامی خود را با رعایت حجاب در ایالت فلوریدای جنوبی بیان کنند، افزایش چشمگیری یافته است.

عاشیه موسی استادیار مطالعات اسلامی دانشگاه بین المللی فلوریدا گفت: به طور کلی تعداد دختران بین 18 تا 30 سال که در ایالت فلوریدا با حجاب و روسری مشاهده می شوند نسبت به یک دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است. دختران مسلمان اظهار می دارند به واسطه حفظ حجاب می خواهند هویت اسلامی خود را بیان کنند.

از سوی دیگر اقلیت مسلمان جنوب فلوریدا نیز طی سالهای اخیر افزایش یافته اند و این ایالت در حال حاضر دربرگیرنده 70 هزار مسلمان است. اگرچه خانواده های جنوب کالیفرنیا هنوز هم نسبت به این امر که فرزندان آنها مورد تبعیض نژادی و هدف حملات نژاد پرستانه واقع شوند واهمه دارند. با گذشت شش سال پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر هنوز از بسیاری از مسلمانان آمریکایی نسبت به ادامه تبعیضها و باروهای نادرست ابراز نارضایتی می کنند.

پارلمان ترکیه ممنوعیت حجاب در دانشگاهها را لغو کرد

پارلمان ترکیه طی دو دوره رأی گیری ممنوعیت حجاب در دانشگاه های این کشور را لغو کرد.

پارلمان ترکیه قانونی را تصویب کرد که ممنوعیت برای پوشش اسلامی در دانشگاهها را که از سال 1925 در ترکیه به اجرا در می آید  لغو می کند.  این سند در دور دوم بررسی به تصویب رسید که اکنون برای تائید به رئیس جمهور ارائه خواهد شد و پس از آن به اجرا در خواهد آمد.

در پارلمان ترکیه که 550 کرسی دارد، 411 نفر از نمایندگان به این قانون که مباحث بسیاری را بر انگیخته بود رای موافق دادند.

برای تصویت این قانون که تغییر در قانون اساسی را در نظر دارد، ضرورت داشت که اکثریت قانونی یعنی 367 نفر رای موافق دهند.

مسئله حجاب در دانشگاههای ترکیه منبع تنش و بحث میان مردم درباره آزادی دینی و نفوذ دین به نظام آموزشی ترکبه بوده است، درحالی که بیشترین جمعیت 70 میلیونی این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند بسیاری از آنها درباره نقش اسلام در زندگی روزمره اتفاق نظر ندارند.

رئیس‌جمهور ترکیه قانون رفع محدودیت حجاب را امضا کرد

رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه 3 اسفندماه اصلاحیه قانون اساسی این کشور را که به موجب آن دانشجویان مسلمان می‌توانند در دانشگاهها محجبه باشند تصویب کرد.

عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه قانون رفع منع حجاب دردانشگاه های کشور را مورد تأیید وحمایت قرار داد. موضوع حجاب در دانشگاهها و اماکن دولتی ترکیه شکاف عمیقی را میان دولت اسلامی و تشکیلات نظامی سکولار به‌وجود آورد.

عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه که از تصمیم خود برای حمایت از این اصلاحیه قانونی حمایت کرد گفت: این قانون اصول سکولار ترکیه را تقض نمی‌کند. رئیس‌جمهور اعتقاد دارد که اتخاذ اقداماتی برای تقویت حقوق اساسی و آزادی‌ها ضروری‌اند تا اصلاحات مورد نیاز برای طی شدن فرآیند عضویت در اتحادیه اروپا مدنظر قرار گیرند.

کد خبر 654278

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha