۲۶ اسفند ۱۳۸۶، ۱۵:۱۲

"نگاهی به نمایش‌های سنتی در ایران" منتشر شد

"نگاهی به نمایش‌های سنتی در ایران" منتشر شد

کتاب "نگاهی به نمایش‌های سنتی در ایران" به همت موسسه نسل آفتاب در 64 صفحه و شمارگان 5000 نسخه از سوی انتشارات موسسه آموزش شهر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب به قلم ابراهیم خادم، محمدعلی ناصری، کتایون حسین‌زاده، منوچهر اکبرلو و پریزاد سیف با پیشگفتاری درباره تعریف هنر و گونه‌های نمایشی سنتی ایران آغاز می‌شود و به رابطه نمایش و آئین و مرور آئین‌های نمایشی در ایران شامل سوگ سیاوش، نوحه‌خوانی، مناقب‌خوانی، حمله‌خوانی، روضه‌خوانی، مقتل‌خوانی و خطبه‌خوانی می‌پردازد.

نمایش‌خوانی شامل بررسی مراسم نوروزی‌خوانی یا آتش‌افروزی، معرکه‌گیری و نمایش خیابانی به معنای تعزیه شامل تاریخچه تعزیه، اجرای تعزیه، تعزیه‌خوانی در تهران، تعزیه و زمان ما در بخش دیگر کتاب منعکس شده است. تعزیه و زمانه ما به این می‌پردازد که "اجرای تعزیه به شیوه سنتی گرچه جذابیت‌های فراوان حتی برای مردم شهری دارد، اما به گونه‌ای نیست که نیاز به دیدن آن را احساس کنند و در انتظار یا در جستجوی مجالس تعزیه باشند."

نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای، نقالی، پرده‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، ترنابازی، نمایش‌های شاد، بازی‌های مردانه، بازی‌های زنانه، تخت حوضی و سیاه‌بازی و نمایش‌های عروسکی در ادامه مطالب این کتاب آمده که شامل دو گروه است. گروه اول با خیمه‌شب‌بازی، خم‌بازی، عروسک پشت‌پرده، نمایش عروسکی پنج، جی جی ویجی و گروه دوم شامل بازی خیال یا خیال‌بازی، خیمه سایه‌گردان یا سایه بازی.

کد خبر 655634

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha