۶ فروردین ۱۳۸۷، ۱۱:۳۷

توافق حماس و فتح در صنعا برای ازسرگیری گفتگوها /اسرائیل برای ابومازن خط و نشان کشید

توافق حماس و فتح در صنعا برای ازسرگیری گفتگوها /اسرائیل برای ابومازن خط و نشان کشید

امضای توافقنامه ای میان جنبشهای حماس و فتح در یمن برای ازسرگیری گفتگوها با واکنشهای مختلف مسئولان این دو جنبش و نارضایتی رژیم صهیونیستی روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العالم، در حالی که حماس، بیانیه صنعا را "چارچوبی" برای از سرگیری مذاکرات با جنبش فتح قلمداد کرده ، اما این جنبش خواستار اجرایی شدن طرح یمن بدون بحث و بررسی مفاد آن شده است.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به توافق حماس و فتح برای از سرگیری مذاکرات اعلام کرد: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین باید بین مذاکره با اسرائیل و ائتلاف با حماس یکی را انتخاب کند. این نشان می دهد رژیم اشغالگر قدس اصولا هیچ تمایلی به حل اختلافات داخلی فلسطینی ها نداشته و وحدت و انسجام آنها را به زیان خود می داند.

"سامی ابوزهری" سخنگوی جنبش حماس،توافقنامه صنعا را چارچوبی برای ازسرگیری گفتگو میان حماس و فتح دانست

نمایندگان جنبشهای حماس و فتح روز یکشنبه چهارم فروردین در پایتخت یمن در حضور رئیس جمهوری این کشور، توافقنامه ای موسوم به بیانیه صنعا را برای از سرگیری گفتگوها درماه آینده میلادی  امضا کردند.

سخنگوی حماس گفت: ما از توافقنامه صنعا استقبال می کنیم و پیش بینی می شود گفتگوی مستقیم میان جنبشهای فتح و حماس درباره مفاد طرح آشتی یمن ماه آینده انجام شود، زیرا متن این توافقنامه تاکید می کند که جنبشهای فتح و حماس با طرح آشتی یمن به عنوان چارچوبی برای از سرگیری گفتگوی ملی موافقت کرده اند.

ابوزهری درباره هدف از تاکید بر طرح یمن به عنوان "چارچوبی" برای از سرگیری مذاکرات فتح و حماس گفت : اختلاف اساسی میان جنبشهای فتح و حماس پیش از امضای اعلامیه صنعا این بود که جنبش فتح خواستار اجرایی شدن طرح یمن بدون بحث و بررسی مفاد آن بود و اصرار داشت که حماس باید با آن موافقت کند و ملزم به اجرای مفاد آن بدون بحث و بررسی این مفاد باشد.

وی افزود: اما موضع حماس این است که طرح یمن، طرحی برای از سرگیری گفتگو به شمار می رود؛ یعنی مفاد هفت گانه طرح به عنوان دستورکار گفتگوها میان فتح و حماس است و منظور از موافقت با آن، آغاز گفتگوی مستقیم براساس مفاد هفت گانه این طرح است و در نتیجه، طرح یمن سرآغازی برای گفتگو و نه اجرای مستقیم مفاد آن است.

ابوزهری گفت : ما تمایل زیادی به موفقیت طرح یمن داریم و آماده گفتگو براساس مفاد این طرح هستیم که هدف از آن بازگشت کلی اوضاع فلسطین به وضعیت گذشته است،بنابراین گفتگوها فقط به وضعیت غزه محدود نخواهد بود، بلکه وضعیت کلی فلسطین خواه در غزه یا کرانه باختری را شامل خواهد شد.

اما "احمد غنیم" از اعضای شورای انقلابی جنبش فتح، هرچند گفتگو با حماس برای حل و فصل مسائل داخلی فلسطین را اقدامی بسیار مثبت ارزیابی کرد، اما درعین حال گفت : ابتدا باید اوضاع درغزه به وضعیت قبل از دودستگی و راه حل نظامی بازگردد و همچنین باید هر موضوعی که جنبش حماس در رابطه با تدابیر مربوط به کرانه باختری رود اردن مطرح می کند، بررسی شود

وی گفت : باید فضای مثبتی فراهم آوریم و پس از امضای توافقنامه یمن از جنجال به پا کردن و مانع تراشی خودداری کنیم.

غنیم با تاکید براینکه این توافقنامه قابل اجرا است، افزود : ما با روحیه مثبت درصدد اجرای این توافقنامه درآینده نزدیک هستیم و جنبش فتح ازاجرای طرح یمن استقبال می کند.

عضو شورای انقلابی جنبش فتح اظهارداشت : اصل پایان دادن به دودستگی درنظام سیاسی فلسطین و وضعیت جغرافیایی فلسطین است،زیرا این دودستگی به مسئله فلسطین ضربه زیادی وارد کرده است.

احمد غنیم تاکید کرد: بازگرداندن وحدت ملی به نظام سیاسی فلسطین در اولویت قرار دارد و ما در این مرحله به آن چشم می دوزیم و پس از آن درباره جزئیاتی که ممکن است هر طرفی درباره تشکیل دولت وحدت ملی یا هر مسئله دیگری ارائه کند، گفتگو می کنیم.

غنیم افزود : زمینه برای رسیدن به توافق فراگیری که بازگرداندن وحدت به نظام سیاسی فلسطین را برای مردم فلسطین به طور کامل تضمین کند، فراهم است و جنبش فتح قصد دارد این گفتگو به نتیجه برسد و فضای مثبتی برای به توافق رسیدن دو طرف فراهم کند.

نارضایتی رژیم صهیونیستی و هشدار به ابومازن :

رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به توافق حماس و فتح برای از سرگیری مذاکرات اعلام کرد: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین باید بین مذاکره با اسرائیل و ائتلاف با حماس یکی را انتخاب کند.

یک مسئول رژیم صهیونیستی اعلام کرد : ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین باید بین مذاکرات با اسرائیل و ائتلاف با جنبش حماس یکی را انتخاب کند.

وی در واکنش به توافق صورت گرفته بین حماس و فتح برای انجام گفتگو به میزبانی یمن این سخنان را ایراد کرد.

این مسئول اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، گفت : ابومازن باید مشخص کند که آیا می خواهد به مذاکرات با اسرائیل ادامه دهد یا می خواهد با حماس ائتلاف کند چراکه وی نمی تواند به هر دوی این دو امر دست یابد.

کد خبر 657268

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha