۱۳ فروردین ۱۳۸۷، ۱۵:۴۲

در اوج اختلافات مطرح شد؛

ابراز امیدواری بوش درباره رسیدن به توافق با روسیه در مورد سپر موشکی

رئیس جمهور آمریکا امروز در کی یف درباره رسیدن به توافق با روسیه درباره طرح استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جرج بوش" که به همراه همتای اوکراینی خود در یک کنفرانس خبری در کی یف شرکت کرده بود با اعلام این مطلب در ادامه گفت: ما به اقدامات خود به منظور متقاعد ساختن روسیه در این زمینه ادامه می دهیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه افزود: ما با بد گمانیها و موارد تاریخی زیادی مواجه هستیم. امیدوارم که به موارد مشترکی با روسیه در این باره برسیم.

بوش که در اولین گام از سفر اروپایی خود شب گذشته وارد اوکراین شده در ادامه این کنفرانس خبری اعلام کرد: ما به شدت خواهان پیوستن اوکراین و گرجستان به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) هستیم و از حضور آنها در این سازمان استقبال می کینم.

آمریکا در ژانویه 2007 به لهستان و جمهوری چک پیشنهاد داد تا یک سامانه موشکی شامل 10موشک رهگیر در لهستان و یک سیستم راداری در خاک جمهوری چک مستقر کند که این مسئله با مخالفت روسیه روبرو شده است.

واشنگتن هدف از استقرار این سامانه را به زعم خود مقابله با تهدید کشورهایی همچون ایران اعلام کرده، اما روسیه ضمن رد توجیهات آمریکا در این باره، بر این نکته تاکید دارد که تهران فاقد چنان توان موشکی است که بتواند منافع واشنگتن را هدف قرار دهد، بنابراین به باور کرملین هدف استقرار چنین سامانه ای از سوی آمریکا در اروپای شرقی، کنترل سیستمهای موشکی روسیه است. 

آمریکا به تازگی پیشنهادهایی را درباره طرح سپرموشکی خود به روسیه ارائه کرده؛ هرچند که هنوز جزئیات بسته پیشنهادی آمریکا به روسیه درباره سپرموشکی منتشر نشده، اما گفته می شود که در این بسته پیشنهادی واشنگتن با نظارت مسکو بر سپر موشکی توسط افراد و تجهیزات نظامی موافقت کرده است. 

کد خبر 658500

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha