۲۸ فروردین ۱۳۸۷، ۹:۳۵

استاندار گیلان:

تقویت همکاریهای گیلان و آستراخان یک ضرورت است

رشت - خبرگزاری مهر: روح الله قهرمانی چابک گفت: تقویت همکاریهای استانهای گیلان و آستراخان روسیه با توجه به مشترکات فرهنگی، تجاری و اقتصادی یک ضرورت مهم است.

به گزارش خبرنگار مهر در رشت، استاندار گیلان، شامگاه سه شنبه در دیدار با وزیر همکاریهای بین الملل استان آستراخان روسیه در رشت اظهار داشت: گیلان برای آستراخان به عنوان دروازه آسیا است و مطمئن ترین، مجهزترین بندر و مسیر برای دسترسی به آسیا و آبهای گرم خلیج فارس برای کشور روسیه است.

قهرمانی افزود: کشور روسیه یک کشور قدرتمند است و ارتباطات بسیار قدیمی، فرهنگی و تجاری بین این دو کشور برقرار بوده است.

وی همچنین با اعلام اینکه در سنوات گذشته تفاهمات و توافقات زیادی برای همکاری بین مسئولان این دو استان انجام شده است، بیان داشت: برخی تفاهمات و توافقات به مرحله اجرا درآمده و کار تبادل کالا را بین بنادر آستراخان و انزلی تسهیل کرده است و موارد بسیار زیادی وجود دارد که نیازمند همکاری فی مابین است.

قهرمانی همچنین با اشاره به نقش بندر انزلی در تسریع ارتباط ایران و روسیه بیان داشت: بندر انزلی یک بندر بسیار مهم و در مسیر نوستراک قرار دارد و ایران را از طریق دریا به اروپا وصل می کند و از طرفی نزدیکترین مسیر آبی به اروپا، دروازه اروپا و بزرگترین بندر در شمال کشور است.

این مقام ارشد اجرایی استان همچنین اعلام کرد: کالاهای کشاورزی استان همچون گل و گیاه و مصالح ساختمانی در استان آستراخان بازار خوبی دارد و باید مناسبات تجاری بین دو استان تسریع شود.

قهرمانی گفت: ایران اسلامی به ویژه استان گیلان توان صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی را دارد از اینرو باید توسعه خطوط ترانزیتی دریایی و هوایی بین دو استان تقویت شود.

وی همچنین بر توسعه تاسیسات بندری بین دو استان گیلان و آستراخان تاکید کرد و یادآور شد: هر دو طرف مقید به توسعه بنادر بوده و تاکید در تسریع اجرای آن دارند.

استاندار گیلان در ادامه این نشست بر راه اندازی خط هوایی بین رشت و آستاراخان، تبادل دانشجو بین دو استان، اعزام گروههای ورزشی، ایجاد کرسی های زبان فارسی و روسی در دانشگاه، توجه به حفظ گونه های ماهیان خاویاری و جلوگیری از آلودگی دریایی خزر تاکید کرد.

کد خبر 666351

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha