۳۱ فروردین ۱۳۸۷، ۱۹:۴۰

برگ جدیدی از جنایات آمریکا/

استفاده آمریکا از اورانیوم ضعیف شده علیه مردم افغانستان

استفاده آمریکا از اورانیوم ضعیف شده علیه مردم افغانستان

بدنبال تولد کودکان ناقص الخلقه و وجود گزارش هایی درباره استفاده آمریکا از اورانیوم ضعیف شده علیه مردم افغانستان در تهاجم به این کشور، دولت کابل این مسئله را بررسی می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز،"فضیح الله کاکار" معاون بهداشت عمومی افغانستان اعلام کرد با اینکه آمریکائیها به استفاده از اورانیوم ضعیف شده اذعان نکرده اند، اما یک منبع که وی نامی از او نبرد، به وی گفته است که این مواد استفاده شده است.

این مقام افزود که دولت کابل بر آن است تا این موضوع که آیا آمریکائیها در جریان تهاجم خود به این کشور از "اورانیوم ضعیف شده" علیه شهروندان این کشور استفاده کرده اند یا خیر، را رسیدگی می کند.

معاون بهداشت عمومی افغانستان گفت که دولت کابل در حال رسیدگی به این مسئله و دلایل تولد نوزدانی ناقص الخلقه است. 

وی گفت که مسئولین از خاک، سنگ  و آب در نقاط مختلف در جاهایی که جنگ در آنجا رخ داده، نمونه برداری خواهند کرد.

اورانیوم ضعیف شده چیست؟

اورانیوم ضعیف شده یا DU که مخفف Depleted Uranium می باشد از غنی سازی اورانیوم طبیعی که در واکنش های هسته ای بکار می رود، حاصل می شود.

اورانیوم طبیعی یک فلز با خواص رادیو اکتیو پایین می باشد که به مقدار کم در بسیار ی از کوهها، دریاها و رودخانه ها وجود دارد.

این نوع اورانیوم از دو ایزوتوپ به نام های U235 و U238 با درصد 7/0 و 3/99 تشکیل شده است از این دو ایزوتوپ نوع اول یعنیU235 برای ایجاد واکنش های هسته ای و تولید انرژی استفاده می شود. بدین ترتیب فرآیند غنی سازی اورانیوم طبیعی در واقع بدست آوردن ایزوتوپ U235 بوسیله جداسازی از قسمت بزرگ ایزوتوپ U238 می باشد که این قسمت جدا شده یعنی U238 به نام اورانیوم ضعیف شده یا DU شناخته می شود.

میزان تشعشعات رادیو اکتیو DU حدود 70 درصد اورانیوم طبیعی است که در محیط وجود دارد از آنجایی که نیمه عمر DU حدود 5/4 میلیارد سال است بنابراین مواد ساخته شده از این فلز طول عمر بسیار زیادی دارند.

"کودکانی که بدلیل اثرات اورانیوم ضعیف شده ناقص الخلقه متولد شده اند"

 

تاریخچه استفاده و اثرات اورانیوم ضعیف شده:

برای اولین بار در خلال عملیات توفان صحرا بود که ارتش آمریکا علیه نیروهای عراقی از گلوله های حاوی اورانیوم استفاده کرد. این گلوله ها که بیشتر توسط هواپیماهای شکاری 10A موسوم به تاندربولت علیه تانک ها و زره پوش های عراقی استفاده می شد، باعث بروز بیماری های سخت و لاعلاجی میان سربازان و مردم عادی به خصوص در جنوب این کشور شد که هنوز هم تولد افراد معلول و بروز سرطان های مزمن ناشی از آن ادامه دارد.

اورانیوم ضعیف شده هر چند که نام ضعیف شده بر خود دارد و مانند بمب اتمی عمل نمی کند، اما ماندگاری بسیاری در سطح طبیعت داشته و تا سالیان دراز زمین و منابع طبیعی را به خود آلوده می کند و باعث ایجاد جهش های ژنتیک در گیاهان و به تبع آن انسان ها می شود. گازهای متصاعد شده از این اورانیوم ها بسیار سمی بوده و باد می تواند آنها را تا شعاع صدها کیلومتری گسترش داده و از این رهگذر تعداد بیشتری را آلوده کنند.
    
اورانیوم ضعیف شده مورد استفاده ارتش آمریکا و برخی از ارتش های اروپایی از جمله سلاح های کشتار جمعی هستند که استفاده از آنها طبق بسیاری از توافق نامه ها و تعهدات بین المللی ممنوع بوده و ارتباط میان آنها و بیماری مهلک سرطان از نظر پزشکی امری ثابت شده است. در همین زمینه است که انجمن سلطنتی بریتانیا در گزارشی پزشکی توضیحاتی در مورد خطرات این بیماری داده و در ضمن آن، از آمریکا و کشور های اروپایی خواسته است تا میزان استفاده از این نوع سلاح ها درصربستان، افغانستان و عراق را مشخص کنند.
    
    
همانگونه که گفته شد در عملیات توفان صحرا در سال 1990 ارتش های تحت فرماندهی آمریکا از اورانیوم ضعیف شده استفاده کردند. در این جنگ بیش از 300 تن از این نوع سلاح مرگبار بر سر ارتش و مردم عراق فرود آمد که این میزان در حمله سال 2003 ارتش آمریکا و متحدانش به عراق رقمی میان 1200 تا 2200 تن را در بر گرفت که در نوع خود بی سابقه است. در حمله ناتو به صربستان در سال 1999 نیز ارتش های عضو ناتو نزدیک به 10 تن اورانیوم ضعیف شده به کار بردند که بیشتر آن نیز در کوزوو بود.
    
اما علی رغم انتشار گزارش های موثق در مورد مرگبار بودن این نوع سلاح ، ارتش آمریکا ادعا می کند که این نوع سلاح ها در زمره سلاح های کشتار جمعی به شمار نرفته و استفاده از آنها آنچنان که پزشکان می گویند ضرری بر محیط و افراد غیر درگیر نمی گذارد، آنها می گویند هیچ سلاحی در اختیار ندارند که در این حجم بتواند کاربرد داشته باشد.

نتیجه سخن:

آنچه مشخص است امروزه در عراق و افغانستان افراد بسیاری هستند که در معرض تشعشعات این سلاح مرگبار قرار گرفته و به مرض سرطان دچار شده اند.

بر اساس گزارش سایت اینترنتی روزنامه نگاران عراق، میزان تولد کودکان ناقص الخلقه در جنوب این کشور روند افزایشی داشته و موارد گوناگونی از این نوع تولدها گزارش شده است.

بر اساس همین گزارش، میزان ابتلابه سرطان نیز در این منطقه روند افزایشی داشته است. این اتفاقات در حالی رخ می دهد که در این کشور اشغال شده به دلیل عدم توانایی دولت مرکزی برای جمع آوری بازمانده بمب ها و گلوله های استفاده شده هنوز هم تعداد بیشتری مورد اصابت قرار می گیرند.

کد خبر 668363

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha