۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۶:۱۰

ایجاد بخش تحقیقات گیاه پزشکی جنگل و مرتع در غرب مازندران ضروری است

ایجاد بخش تحقیقات گیاه پزشکی جنگل و مرتع در غرب مازندران ضروری است

ساری - خبرگزاری مهر: رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی مازندران - نوشهر گفت: ایجاد بخش تحقیقات گیاه پزشکی جنگل و مرتع در غرب مازندران ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر در نوشهر، یزدان فر آهنگران ظهر یکشنبه در جلسه شورای تحقیقات اداره کل منابع طبیعی نوشهر افزود: در حال حاضر به دلیل عدم وجود آزمایشگاه آفات و بیماری های جنگلی و نبود متخصص حشره شناس و بیماری شناس در پیشگیری و مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی، با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی، وجود آزمایشگاه گیاهپزشکی در مرکز این اداره کل را لازم دانست و خاطر نشان کرد: برای تجهیز آزمایشگاه حداقل به 250 میلیون ریال نیاز است.

آهنگران با بیان اینکه در سالهای گذشته آفاتی چون " پروانه برگخوار سفید اشجار و جوانه خوار بلوط " همواره بخشی از جنگل های شمال کشور را مورد تهدید قرار داده است، تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون این آفات در جنگلهای غرب مازندران مشاهده نشده است و این آفات در بخشی از جنگلهای گیلان و منطقه ساری مشاهده شده است.

وی از " پروانه های ابریشم باف ناجور و ژئومتریده " به عنوان آفات مهم جنگل های منطقه برشمرد که در حال حاضر به حالت کنترل شده درآمده است.

آهنگران همچنین اظهار داشت: پارسال در سطح 190 هکتار از جنگل های منطقه 30 کانون آفت و بیماری و بیماری لکه فیری پرگ افرا و ابریشم باف ناجور شناسایی و برای هفت منطقه نیمه بحران اقدامات و پیش آگاهی آن انجام گرفت.

وی خاطر نشان کرد: پروانه دو طلایی بلوط، فوزاریوم شب خسب و سرخشکیدگی ملج نیز به صورت لکه ای و پراکنده وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی نوشهر از شیوع آفت " ملخ بال کوتاه البرز " در سطح دو تا سه هزار هکتار از مراتع منطقه اشکورات رامسر خبر داد و افزود: با تهیه و خرید تله های مخصوص عملیات مکانیکی، مبارزه و کنترل این ،ت طی هفته آینده اجرا و از انتشار آن جلوگیری شود.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی نوشهر، همچنین همکاری با بخش کنترل بیولوژیک آفات و بیماریهای آژانس تحقیقات جنگل های روسیه را به منظور شناسایی آفات مهم و کنترل بیولوژیکی طی سه مرحله از دیگر اقدامات سازمان جنگل ها در این بخش برشمرد و افزود: نقشه پراکنش آفات و بیماری های مهم جنگلی و مرتعی حوزه این اداره کل در آینده تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد.

جنگلها و مراتع غرب مازندران بیش از 600 هزار هکتار مساحت دارد.

کد خبر 681217

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha