۱ خرداد ۱۳۸۷، ۱۳:۴۵

همایش بزرگداشت ملاصدرا/

انسان بدون تفکر عقلانی به معنای زندگی نمی‌اندیشد

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه در فلسفه اسلامی همواره سخن از هدف زندگی بوده است، تأکید کرد: تا انسان تفکر عقلانی نداشته باشد به معنای زندگی نمی اندیشد .

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حمید رضا آیت اللهی استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در یازدهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا با عنوان "حکمت متعالیه و تدبیر خانواده" با موضوع معنا و هدف زندگی از نگاه صدرالمتألهین سخنرانی کرد .

دکتر آیت اللهی با اشاره به گسترش مباحث فلسفی جدید در مورد معنای زندگی گفت: در فلسفه اسلامی و حکمت ما به طور معمول سخن از هدف زندگی بوده است در حالیکه در فلسفه های جدید، غرب با نگاهی ذهنی بیشتر به محتوای زندگی توجه می کند .

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: در سنت فکری صدرایی این نگاه غایت نگرانه وجود دارد و او بر اساس همین نگاه از هدف زندگی سخن می گوید. تا انسان تفکر عقلانی نداشته باشد به معنای زندگی نمی اندیشد.

دکتر آیت اللهی با اشاره به نزدیک بودن نگاه صدرا به اندیشه اسلامی گفت: در نگاه صدرا سیال بودن و پویایی عنصر اساسی زندگی هستتد . 

وی سپس با اشاره به مهم شدن مسئله معنای زندگی در میان اندیشمندان غربی رواج پدیده هایی چون پوچ گرایی و خودکشی را نشانه ای برای این موضوع تلقی کرد و گفت: اگر بخواهیم به پاسخ اندیشمندان مسلمان در مورد معنای زندگی توجه کنیم می توانیم در اندیشه ملاصدرا یگانگی سه نگاه فلسفی، عرفانی و قرآنی را مشاهده کنیم .

دکتر آیت اللهی گفت: ملاصدرا این سه مقوله را مطرح می کند و با مبنای اصالت وجود به تحقق وجودی انسان اهمیت می دهد .

وی در پایان به یکی شدن هدف و معنای زندگی نزد ملاصدرا اشاه کرد و گف: در نظر صدرا رسیدن به وجود محض و انسان کامل یک نقطه نیست بلکه در همان مسیر تحقق می یابد و این حرکت همواره و پیوسته است .

کد خبر 687326

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha