۲ خرداد ۱۳۸۷، ۱۸:۱۹

همایش بزرگداشت ملاصدرا/

فلسفه اسلامی در عمل به فقه منجر می‌شود

فلسفه اسلامی در عمل به فقه منجر می‌شود

رئیس فرهنگستان علوم در همایش حکمت متعالیه و تدبیر خانواده گفت: فلسفه اسلامی که در نظر با دین همراه می‌شود در فلسفه عملی فقهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر دیروز در دومین بخش از همایش حکمت متعالیه و تدبیر خانواده که به مناسبت یازدهمین همایش سالانه بررسی اندیشه‌های ملاصدرا به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا برگزار شد، دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم  سخنرانی کرد.

دکتر داوری در آغاز به بحث مفصل ملاصدرا در باب خانواده اشاره کرد و گفت: ملاصدرا در بیان مقام فلسفه نکاح چند جمله آورده است که اگر نکاح نباشد ممکن است نسل باقی بماند اما تشویش و فساد پدید می آید و معیشت بشر به خانواده قائم است.

این استاد فلسفه دانشگاه تهران بر وابستگی سخن صدرا به فقه گفت: البته این نگاه وابسته به فلسفه است. در آثار فلاسفه هم حکمت نظری و هم حکمت عملی است. سابقه فلسفه ما به فلسفه یونان می‌رسد. سقراط، افلاطون و ارسطو مطالب حکمت عملی را آغاز کردند و معلمان اول بودند . ارسطو  همه علوم را از طبیعی و ریاضی و الهی تا اخلاق و تدبیر منزل و سیاست مدن و مطالب منطقی را تدوین کرده است.

دکتر داوری به نگاه یونانیان به خانه به مثابه هماهنگی عالم اشاره کرد و گفت: نزد ایشان همه چیز بر وفق عالم نظم پیدا می‌کند. افلاطون بیشتر به جامعه و ارسطو به تدبیر منزل توجه کرد. البته ارسطو افلاطونی فکر می‌کرد. به نظر من میان ارسطو و افلاطون می‌توان جمع کرد. چنان که فارابی این کار را کرده است. از نظر فارابی حکمت جاویدان است و حکمت واقعی یکی است. ارسطو هم خیلی افلاطونی است و بنابراین معلم اول فلسفه، افلاطون است. اما معلم اول حکمت، انبیاء هستند.

استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: ارسطو معتقد بود که نظم خانه چون نظم مدینه است.

دکتر داوری سپس بخشهایی از رساله سیاست ارسطو در باب خانواده را خواند و گفت: از نظر ارسطو در خانواده هر کدام از زن و مرد وظایف خاص خودرا دارند و نباید برای وظایف این دو در این کتاب صورتهای حکومت چون  آرسیتوکراسی، الیگارشی، و تیموکراسی ودموکراسی را مطرح کرد.

کد خبر 687639

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha