۶ خرداد ۱۳۸۷، ۱۰:۴۵

بیشترین تاثیرات وقف بر فرهنگ اسلامی در آستان قدس رضوی تجلی یافته است

مشهد - خبرگزاری مهر: قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر اثرات وقف بر فرهنگ اسلامی را مطالعه کنیم، خواهیم دید بهترین جلوه‌ آن در آستان قدس رضوی شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، سید احمد علوی پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه‌ رئیس جدید سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: به لطف وجود موقوفات متعدد و مدیریت موفق اسلامی، امروز می توان فعالیتهای فرهنگی آستان قدس رضوی را به عنوان یک الگوی رشد، توسعه و نوآوری به جهان معرفی کرد.

وی با اشاره به رشد روزافزون ارادتمندان و شیفتگان بارگاه منور رضوی در سراسر دنیا گفت: تشرف سالانه 25 میلیون زائر به حرم مطهر حضرت رضا(ع) از یک طرف و تشدید تهاجم فرهنگی به کشورهای مسلمان از سوی دیگر، وظیفه‌ ما را در برآوردن نیازهای فکری، معنوی، علمی و پژوهشی زائران و دوستداران ائمه‌ معصومین(ع) دو چندان کرده است.

علوی با بیان اینکه کتابخانه‌ مرکزی، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از جایگاه ویژه ای در جهان اسلام برخوردار است با اشاره به علاقه‌مندی قشر نخبه و فرهیخته‌ کشور برای ارائه‌ خدمات علمی و پژوهشی به این مرکز اظهار داشت: باید از ظرفیتهای بالفعل و بالقوه ای که وجود دارد در جهت پویایی و توسعه بهره برد و جاذبه‌ علمی، پژوهشی و تحقیقاتی کتابخانه را ارتقا داد.

وی وجود میلیون‌ها کتاب، سند، نشریه و مجله در این مجموعه را میراث فرهنگی و حافظه‌ تاریخی ملت ایران دانست و تاکید کرد: باید با ایجاد اعتماد عمومی، نسبت به جمع آوری اسناد و کتب تاریخی و خطی و نگهداری بهینه‌ آنها در موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برنامه ریزی کرد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: اشیاء و نفایس بی‌ نظیر و کم ‌نظیری در موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی وجود دارد که باید با استفاده از روشهای ارتباطی جدید به جهان معرفی شود.

علوی از تلاش‌ها و خدمات دکتر علی محمد برادران رفیعی در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اهدای یک جلد قرآن کریم، تقدیر و محمد هادی زاهدی را به عنوان جانشین وی معرفی کرد و گفت: در سالهای پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، توسعه‌ چشمگیری در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی صورت گرفته که از جمله آنها افزایش کتب خطی از 10 هزار به 110 هزار جلد و نیز کتاب‌های چاپی از 120 هزار به دو میلیون و 430 هزار جلد است.

وی افزود: در حال حاضر شش میلیون و 750 هزار برگ سند تاریخی و یک میلیون و هفت هزار نسخه نشریات ادواری در مرکز اسناد نگهداری می شود و مجموع منابع اطلاعاتی این سازمان به 10 میلیون و 370 هزار نسخه می رسد.

در ادامه، دکتر علی محمد برادران رفیعی به ارائه‌ گزارشی از حوزه‌ مدیریتی خود در هشت سال اخیر پرداخت.

محمد هادی زاهدی نیز در سخنانی مهمترین برنامه‌های خود را گسترش فرهنگ کتابخوانی، معرفی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی به جهان، توسعه‌ منابع کتابخانه‌ها، تخصصی‌کردن کتابخانه‌ها، گسترش فرهنگ مراجعه به موزه، استفاده از ابزارهای نوین برای معرفی موزه و پاسداری از آثار و اسناد آستان قدس رضوی اعلام کرد.

کد خبر 689925

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha