۲۱ خرداد ۱۳۸۷، ۱۰:۵۹

رایزنی برای ایجاد کرسی زبان فارسی در دانشگاه‌های مالزی

رایزن فرهنگی ایران بعد از دیدار با "داتو رفیعه" رئیس دانشگاه UM مالزی، از رایزنی برای تاسیس کرسی زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این دیدار "محمد حسن واحدی" درخصوص اقدامات مشترک با دانشگاه UM از جمله تاسیس کرسی زبان فارسی و کرسی فلسفه اسلامی، برگزاری همایش تقریب مذاهب اسلامی، برگزاری همایش علمی تحقیقاتی ابن عربی و ملاصدرا و همچنین افتتاح اتاق ایران در این دانشگاه تاکید کرد.

این دیدار که به درخواست رایزنی فرهنگی ایران در کوالالامپور و در راستای توسعه مناسبات با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مالزی صورت گرفت، در دفتر کار رئیس این دانشگاه و با حضور هیئت ایرانی و معاون همکاری های بین المللی و مشاور "داتو رفیعه" انجام شد.

در آغاز، رئیس دانشگاه گزارشی درباره دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در این دانشگاه ارائه کرد و گفت: هم اکنون دانشجویان ایرانی در سه مقطع تحصیلی دکترا 147 نفر، کارشناسی ارشد 203 نفر و کارشناسی 71 نفر در این دانشگاه در حال تحصیل هستند و آنان دومین گروه بزرگ دانشجویان بین الملل دانشگاه را پس از کشور چین، تشکیل می دهند.

داتو رفیعه گفت: به منظور توسعه همکاری های فیمابین ایران و مالزی در نظر است گروهی از دانشجویان مالزی نیز برای ادامه تحصیل و گذراندن دوره های خاص به ایران اعزام شوند.

در ادامه، محمد حسن واحدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به ضرورت تاسیس "کرسی فلسفه اسلامی" اشاره کرد و گفت: فلسفه اسلامی بنیان تفکر، علم و اندیشه اسلامی را تقویت می کند و در تولید علم و پیدایش و زایش اندیشه های جدید نقش محوری ایفا می کند و بسیاری از نام آوران علوم اسلامی وامدار فلسفه اسلامی هستند.

داتو رفیعه در این باره خاطرنشان کرد: ما برنامه درازمدت دانشگاه UM را تا سال 2020 تنظیم کرده ایم و در این برنامه "کرسی فلسفه اسلامی" قرار ندارد و تا پایان این برنامه افزودن آن برای ما مقدور نیست ضمن اینکه چون فلسفه اسلامی در دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی تدریس می شود، اقدام ما می تواند دخالت در کار آنها باشد ولذا در حال حاضر پرداختن به این موضوع برای ما مقدور نیست.

واحدی همچنین پیشنهاد برگزاری سه همایش مشترک علمی تحقیقاتی پیرامون چهره ها و دانشمندان موثر در رشد و تمدن اسلامی، قله های رفیع علوم در جامعه اسلامی را مطرح کرد و گفت: پیشنهاد می کنیم همایش مشترک علمی تحقیقاتی راجع به شناسایی و معرفی ابن عربی، این قله رفیع و تاثیرگذار عرفان نظری و عملی جوامع اسلامی و "صدر المتالهین" اسطوره بنام فلسفه اسلامی و "حافظ" چهره بلند آوازه شعر و عرفان اسلامی را برگزار کنیم.

رایزن فرهنگی ایران در ادامه، موضوع پایانی خود را در این دیدار - درخواست تاسیس "اتاق ایران" در دانشگاه - مطرح کرد و گفت: ما صدها دانشجوی ایرانی در دانشگاه UM داریم و سرنوشت همه آنها برای ما مهم است. قصد داریم در جمع آنها حاضر باشیم و برایشان برنامه های فرهنگی در محل دانشگاه داشته باشیم و نیز ما به دنبال معرفی چهره واقعی ایران در این دانشگاه هستیم، به همین منظور نیازمند داشتن "اتاق ایران" در دانشگاه هستیم و امید است جنابعالی و مسئولین دانشگاه همکاری لازم مبذول دارید.

کد خبر 696791

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha