۲۸ خرداد ۱۳۸۷، ۱۴:۴۵

مشاور وزیر بازرگانی :

منطقه آزاد بزرگ خلیج فارس ایجاد می شود

منطقه آزاد بزرگ خلیج فارس ایجاد می شود

مشاور وزیر بازرگانی در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از تهیه طرح ایجاد منطقه آزاد بزرگ خلیج فارس متشکل از بندرشهید رجایی، مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار و نیز جزایر 17 گانه مربوط به ایران در خلیج فارس خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین سلطانی نیا امروز در یک نشست خبری با اشاره به دستاوردهای طرح ملی ساماندهی روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: در راستای اهداف این طرح اخیرا طرح مهمی از سوی وزارت بازرگانی به هیئت وزیران ارسال شده تا براساس آن منطقه آزاد بزرگ خلیج فارس متشکل از بندرشهید رجایی به عنوان مهمترین بندر ایران، سه منطقه آزاد کیش، قشم و چابهار و نیز جزایر 17 گانه مربوط به ایران در خلیج فارس تشکیل شود.

مشاور وزیر بازرگانی در امور مناطق آزاد افزود: براساس مطالعات انجام شده این طرح از توجیه اقتصادی منطقه ای و بین المللی مناسبی برخوردار است که هدف تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله را دنبال می کند. بر این اساس باید راهکارهای عملیاتی تحقق این اهداف را ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: ایجاد ظرفیت و بستر مناسب برای توسعه و تکمیل زیرساخت بنادر و جزایر در حوزه خلیج فارس نیز باید صورت گیرد این درحالی است که هم اکنون اکثر جزایر حوزه خلیج فارس از حداقل زیرساختها نیز برخوردار نیستند؛ در این راستا برداشتن گام عملی در جهت تحقق هدف تبدیل ایران به قدرت برتر منطقه نیازمند رقابت پذیری و تعامل با اقتصاد جهانی در سطوح منطقه ای و بین المللی است که البته دو فصل از برنامه چهارم توسعه نیز به این موضوع اختصاص یافته است.

به گفته سلطانی نیا، ایجاد منطقه آزاد خیلج فارس از قوه به فعل درآوردن توانمندی های اقتصادی و استراتژیک ایران است که بر این اساس جذب سرمایه گذاران خارجی و ایجاد فرصتهای قابل توجه اشتغال و نیز کمک به رونق و شکوفایی اقتصادی صورت خواهد پذیرفت.

وی با تشریح اقدامات صورت گرفته در طرح ملی ساماندهی روابط اقتصادی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: در این طرح 8 کمیته مشغول به کار هستند که مصوبات خوبی نیز داشته اند که به مرحله اجرا رسیده است. بر این اساس طرح و تصویب پروژه پل خلیج فارس و شبکه ارتباطاتی و مواصلاتی پیرامونی آن بعنوان یک پروژه ملی و استراتژیک کشور را شاهد بودیم که البته به زودی در هیئت وزیران به تصویب می رسد.

مشاور وزیر بازرگانی گفت: پروژه هایی نظیر تبدیل قشم به قطب انرژی منطقه، سوخت رسانی به کشتی ها در قشم، عملیات اجرایی پروژه نیروگاه برق 500 مگاواتی در جزیره قشم و چندین پروژه دیگر از جمله مصوبات این کمیته ها است. 

کد خبر 701111

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha