۳۱ خرداد ۱۳۸۷، ۱۱:۰۵

روایتی از خلبانان سیاه‌پوست/

تبعیض نژادی در آمریکا موضوع فیلم جدید لوکاس می‌شود

تبعیض نژادی در آمریکا موضوع فیلم جدید لوکاس می‌شود

تلاش هوانوردان آفریقایی‌تبار در اسکورت هزاران بمب‌افکن آمریکایی در جنگ جهانی دوم و برخورد تبعیض‌آمیز با آنها مبنای فیلم جدید خالق مجموعه "جنگ‌های ستاره‌ای" است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسوشیتدپرس اعلام کرد خلبانان سیاهپوست می‌دانند در فیلم سینمایی "دُم‌های سرخ" تلاش آنها در جنگ جهانی دوم مورد تاکید قرار می‌گیرد، اما در عین حال احساس می‌کنند فیلم جدید جرج لوکاس باید مصائب سیاهان را در ایالات متحده به تصویر بکشد و اینکه حتی اسرای آلمانی به نسبت آنها که شهروند آمریکایی بودند شرایطی بهتر داشتند.



خلبانان تسکیگی

حال که "دم‌‌های سرخ" در مرحله پیش‌تولید است، برخی خلبانان آن دوران از اینکه این داستان به پرده نقره‌ای راه یافته هیجانزده هستند، اما در عین حال درباره نحوه پرداخت فیلم نسبت به دو مبارزه تاریخی خلبانان سیاهپوست تردید دارند: یکی با هیتلر و دیگری با قانون جیم کرو مبنی بر جدایی سیاهان و سفیدها در اماکن عمومی که از 1876 تا 1965 در جنوب آمریکا اعمال شد.

ستوان دوم الدریج اف. ویلیامز، 91 ساله می‌خواهد فیلم لوکاس روایتگر رفتار تبعیض‌آمیزی باشد که آنها در کشور خود با آن روبرو بودند. ویلیامز که از اوت 1941 تا نوامبر 1963 در ارتش خدمت می کرد، به خاطر اشتباه یک پزشک سفیدپوست در تشخیص بیماری چشم او، هیچ وقت نتواند به آرزوی خود که خدمت به عنوان یک خلبان بود، برسد.

با این حال او می‌گوید: تصور می‌کنم آنچه تاکنون گفته نشده داستان‌هایی مانند داستان من و آن چیزی است که کمک کرد سیاهان ‌وارد نبرد هوایی شوند و مهارت‌های خود را نشان بدهند. سرهنگ هربرت کارتر از خلبانان سیاهپوست دهه 1940 نیز اعتقاد دارد رفتار نژادپرستانه با او و همتایانش باید در فیلم لوکاس مورد توجه باشد، اما به اعتقاد او مسئله اصلی چیزی دیگر است.

این مرد 88 ساله می‌گوید: خیلی‌ها می‌خواهند این فیلم بر وقایع تلخ متمرکز باشد، اما داستان این است که سیاهان چگونه توانستند این دیدگاه را که آنها نمی‌توانند در جنگ خلبان باشند به چالش بکشند. به گفته ریک مکالم تهیه‌کننده "دم‌های سرخ" هر دو عنصر در فیلمنامه جان ریدلی مورد توجه قرار گرفته و لوکاس امیدوار است فیلمبرداری از اواخر امسال یا اوایل 2009 آغاز شود.

عنوان فیلم اشاره به رنگ دم هواپیماهای جنگی گروه دارد که به خدمه بمب‌افکن‌ها اجازه می‌داد متوجه اسکورت خود توسط "هوانوردان تسکیگی" باشند. مکالم که در پراگ مرکز جمهوری چک و ایتالیا به دنبال انتخاب لوکیشن است، از "دم‌های سرخ" به عنوان داستانی از "ماجراجویی‌های فوق‌العاده و شجاعت بسیار" یاد کرد.

نخستین دوره آموزش هوانوردی با عنوان "آزمایش تسکیگی" با حضور 13 کارآموز در ژوئیه 1941 در پایگاه تسکیگی نیروی هوایی ارتش آمریکا  در 40 مایلی شرق مونتگمری برپا شد. تا آن زمان سیاهپوستانی که در ارتش خدمت می‌کردند اجازه پرواز نداشتند و هدف از برپایی این دوره آموزشی سنجش میزان توانایی آنها در پرواز با هواپیما بود.



جرج لوکاس

هوانوردان سیاه در چهار سال بعد در بیش از 15 هزار سفر جنگی در سراسر اروپا، منطقه مدیترانه و شمال آفریقا شرکت کردند. تا پیش از بسته شدن پایگاه هوایی تسکیگی در 1946، حدود 1000 خلبان در این پایگاه آموزش دیدند و پس از آن تمام واحدهای سیاهپوست به یک پایگاه هوایی در ایالت اوهایو منتقل شدند.

سال 1948 به دستور هری ترومن رئیس جمهور آمریکا جدایی نژادی در ارتش لغو و نظامیان رنگین‌پوست در کنار سفیدپوستان مشغول خدمت شدند.  از آن زمان تاکنون هوانوردان "تسکیگی" مضمون چند مستند و کتاب بوده‌اند، اما آنچه باعث شد آنها بیش از پیش مورد توجه باشند، فیلم "هوانوردان تسکیگی" شبکه HBO بود که در 1995 با بازی لارنس فیشبرن ساخته شد.

لوکاس قصد دارد فیلم "دم‌های سرخ" را بر مبنای آنچه در تاریخ ثبت شده و بر مبنای روایات مردان "تسکیگی" بسازد. لوکاس 64 ساله این روزها فیلم "ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین" به کارگردانی استیون اسپیلبرگ را روی پرده دارد که تهیه‌کننده اجرایی آن بوده است. او سازنده دو سه‌گانه "جنگ‌های ستاره‌ای" است.

کد خبر 702457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha