۱۵ تیر ۱۳۸۷، ۱۰:۱۰

انتشار کتاب معرفی و نقد منابع عاشورا توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

انتشار کتاب معرفی و نقد منابع عاشورا  توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

کتاب «معرفی و نقد منابع عاشورا» نوشته سید «عبدالله حسینی» عنوان کتابی است که از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این کتاب واقعه عاشورا در طول تاریخ اسلام به جهات گوناگون مورد توجه قرار گرفته و پرسش‌هایی را در پی داشته که یکی از اساسی‌ترین آنها میزان اتقان و استحکام داده‌های تاریخی این واقعه است. کتاب حاضر با نقد و بررسی منابع مربوطه، درصدد پاسخگویی به آن برآمده و کوشیده تا راهی پیش روی اهل تحقیق و عاشوراپژوهان قرار دهد.

نویسنده در هشت فصل به نقد و بررسی منابع عاشورا می‌پردازد و در فصل نخست با عنوان «نگاهی به منابع عاشورا» در ابتدا به نخستین راویان حادثه عاشورا و سیر مقتل‌نگاری اشاره می‌کند. در فصل دوم با عنوان «گزارش‌های تاریخی» ویژگی‌ها و گزارشگران سه روایت از واقعه عاشورا را مورد بررسی قرار می‌دهد که عبارتند از: روایت و مقتل ابومخنف، روایت حصین و روایت ابومشعر.

در فصل سوم این اثر به «گزارش‌های رجالی» اختصاص دارد و در آن دو گزارش‌ واقدی و ابن‌سعد بررسی شده است. نویسنده در فصل چهارم نیز به ذکر «گزارش‌های جعلی و غیر واقعی» پرداخته و سه روایت عمار دهنی، امالی شیخ صدوق و مقتل جابر جعفی را نقد کرده است.

در فصل پنجم با عنوان «گزارش‌های داستانی» چهارده گزارش از حادثه عاشورا همراه با معرفی و ذکر ویژگی‌های آن ارائه شده است. نویسنده در فصل ششم نیز برخی از گزارش‌های عاشورا را «گزارش‌های تخیّلی» می‌‌خواند و این گزارش‌ها را نام می‌برد: نورالعین فی مشهد الحسین(ع)، روایت منسوب به جابر جعفی، دلایل الامامه، منتخب طریحی و اسرار الشهاده.

فصل هفتم نیز به گزارش‌های جامع از عاشورا اختصاص دارد که عبارتند از: بحارالانوار، العوالم للحسین، ناسخ التواریخ، نفس المهموم، با کاروان حسینی از مدینه تا شام (مع الرکب الحسینی) و تاریخ امام حسین (ع) می‌پردازد. در آخرین فصل نیز «علل و انگیزه‌های تحریف عاشورا» مورد تحلیل قرار گرفته و آنها را به انگیزه‌های سیاسی، عقیدتی، فکری و اجتماعی ـ فرهنگی تقسیم کرده است.

«معرفی و نقد منابع عاشورا» اثر سید عبدالله حسینی در 360 صفحه در قطع رقعی به شمارگان 1400 نسخه و به قیمت 3000 تومان وارد بازار نشر شده است.

کد خبر 704527

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha