۴ تیر ۱۳۸۷، ۱۶:۵۷

گفتگوی مهربا دکتر زهرا مشیر/

رشد 10 درصدی حضور زنان در مدیریت شهری/ افتتاح 4 پارک بانوان در سالجاری

رشد 10 درصدی حضور زنان در مدیریت شهری/ افتتاح 4 پارک بانوان در سالجاری

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران با تاکید بر اینکه رده های مدیریتی شهرداری بر اساس توانمندی افراد واگذار شده و ملاک مدیریت شهری در تهران جنسیت افراد نیست ، از رشد 10 درصدی حضور بانوان در رده های مدیریتی شهرداری خبر داد و گفت: در سال جاری 4 پارک اختصاصی دیگر برای بانوان تهرانی افتتاح خواهد شد.

دکتر زهرا مشیر مشاور شهردار و مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران ضمن بازدید از مجموعه خبرگزاری مهر ، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی مهر خاطر نشان کرد : با نگاه جدید مدیریت شهری به توانمندیهای زنان در 3-2 سال گذشته، استفاده از توان مدیریتی بانوان در سطوح میانی شهرداری 10 درصد رشد داشته وان شاء الله  به زودی از توانمندی زنان در سطوح کلان مدیریت شهرداری نیز استفاده خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد : ملاک مدیریت در شهرداری تهران  جنسیت نیست زیرا سطوح مدیریت شهرداری تنها بر اساس توانمندیهای آنها واگذار می شود و نه جنسیت آنها. زیرا ملاک اعطای پست مدیریت به افراد ارزیابیها و بررسیهای کارشناسی است.

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به تشکیل این اداره کل در آذرماه 84 یادآور شد : با ایجاد سازوکار مناسب وظایف جدیدی جهت ایجاد یک نگاه نو به قشر زنان در مدیریت شهری انجام شد که این مسئله نیز در راستای تغییر نگاه به شهرداری از یک سو و شهروندان از سوی دیگر است.

به گفته مشیر مدیریت شهری در تلاش است تا در تمام سطوح نگاه فاخر و ویژه ای به زنان جامعه حاکم شود و بانوان تهرانی نیز باید نیازها و خواسته های خود را از شهرداری مطالبه کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد : در حال حاضر در شهرداری تهران 6 هزار پرسنل زن فعالیت می کنند که در طول 15 ماه گذشته برنامه و فعالیتهای متنوعی از طرف این اداره کل برای آنها به اجرا گذاشته شده است.

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به صحبت های شهردار در خصوص انتقاد از مردانه ساخته شدن شهر نیز، گفت : صحبت شهردار طبعا برآمده از تاکید بر ضرورت تغییر نگاه مدیریت شهری به موضوع زنان است و در این خصوص باید توجه داشت که اگر از ابتدا نگاه فعلی به مسائل شهری موجود بود امروز شهر تهران مردانه ساخته نمی شد. یا به عبارتی حضور زنان در ساخت بافت شهری مقوله ای مهم است که به تنظیم روابط فرهنگی و اجتماعی در حوزه شهروندی جهت عادلانه تری می بخشد.

مشیر در این خصوص افزود: مردانه ساخته شدن شهر به معنی آن نیست که از این به بعد باید شهر را زنانه بسازیم ، بلکه بدین معنی است که باید در مدیریت شهر نگاهی فارغ از مسائل جنسیتی داشت.

مشاور شهردار تهران افزود: در مردانه ساخته شدن شهر شاید عمدی هم درکار نبوده و صرفا احساس فقدان حضور زنان توانمند این مسئله را بوجود آورده که خوشبختانه در حال حاضر و با وجود زنان توانمند در عرصه های معماری، شهرسازی و سطوح مختلف مدیریتی این خلاء نیز برطرف خواهد شد.

وی گفت : در حال حاضر شهرداری تهران برنامه های مختلف و متعددی را در زمینه اصلاح فضاهای شهری جهت استفاده مطلوب تر زنان در دستور کار دارد که این مسئله را با شرایط سنجی شناسایی مخاطبان و توجه ویژه به نیازهای زنان اعمال خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول در شهرداری تهران برخی سازه های شهری نظیر ایستگاههای اتوبوس شرایط مناسبی برای استفاده بانوان نداشته است که در حال حاضر و با طراحیهای جدید ایستگاههای اتوبوس با وضعیت فیزیکی و شرایط بانوان همخوانی و تناسب لازم را پیدا کرده است.

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران همچنین افزود: ایجاد مکانهای اختصاصی فعالیتهای بانوان از دیگر برنامه های شهرداری تهران در خصوص توجه ویژه به نیازهای بانوان است که در این زمینه از توانمندی های زنان معمار و فرهیخته استفاده مطلوبی خواهد شد.

مشیر به افتتاح 4 پارک اختصاصی بانوان در سال جاری اشاره کرد و افزود : با افتتاح 4 پارک اختصاصی بانوان در شهر تهران زنان تهرانی می توانند به شکلی آزادانه فعالیت ای ورزشی، تفریحی خود را در محیطی کاملا زنانه انجام دهند که این مسئله برای اولین بار در جامعه ما تجربه می شود.

وی همچنین تاکید کرد: احداث پارک بانوان به معنی نگاه تفکیک جنسیتی بین شهروندان نیست و استقبال قابل توجه بانوان از اولین پارک اختصاصی زنان انگیزه و اراده مدیریت شهری را در این زمینه دوچندان کرده است.

مشیر همچنین خاطرنشان کرد : پارکهای اختصاصی بانوان یک امکان، فرصت جدید و قدرت انتخاب بیشتر را در اختیار زنان قرار می دهد و شهرداری تهران با توجه به شرایط خاص فرهنگی و مذهبی ملاحظات و الزامات خاصی را در خصوص احداث این پارکها در نظر گرفته است.

به گفته مشاور شهردار تهران در احداث پارکهای اختصاصی بانوان ضمن در نظر گرفتن ملاحظات مذهبی و فرهنگی شرایط امنیتی لازم نیز با همکاری نیروی انتظامی لحاظ شده است تا زنان در هنگام استفاده از این پارکها با مشکل خاصی روبرو نشوند.

وی همچنین یادآور شد : با احداث این پارکها نیروهای خدماتی، انتظامی و غیره همگی از بانوان بوده و آموزشهای لازم را نیز دیده اند به صورتی که کلیه امور مربوط به تاسیسات، باغبانی، فعالیتهای خدماتی، آموزشی و غیره نیز همگی توسط بانوان انجام می شود.

به گفته مدیر کل امور بانوان شهرداری رضایت زنان تهرانی از اولین پارک اختصاصی بانوان به صورتی بوده که در هفته اول بهره برداری از این پارک پنج هزار تماس قدردانی و تشکر به سامانه 1888 شهرداری رسیده است.

مشروح این گفتگو به زودی در خبرگزاری مهر منتشر می شود.

کد خبر 704941

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha