۱۲ تیر ۱۳۸۷، ۱۲:۴۳

مدیرعامل آبفای استان تهران:

راهکاری جز متعادل سازی مصرف آب وجود ندارد

راهکاری جز متعادل سازی مصرف آب وجود ندارد

مدیرعامل آبفای استان تهران با تاکید بر اینکه راهکاری جز منطقی کردن و متعادل سازی مصرف آب وجود ندارد، گفت: تجمع جمعیتی ، تامین نیاز آب برای مصارف شرب ، بهداشتی ، کشاورزی و صنعت را با چالشی جدی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، داوود ملایی در مراسم افتتاح طرح آبرسانی به رباط کریم گفت: این پروژه در اوج مصرف آب کشور در تیر ماه با 400 لیتر در ثانیه به مدار بهره برداری رسید که این موضوع برای وزارت نیرو در سال خشکسالی بسیار با اهمیت است، این درحالی است که بحث کمبود آب در استان تهران مربوط به این مقطع زمان نیست و همواره این استان به لحاظ کمبود بارندگی چالشهایی را پیش رو داشته است.

مدیر عامل آبفای استان تهران افزود: اساس برنامه ریزی وزارت نیرو تامین و توزیع آب متناسب با جمعیت است اما علیرغم استقرار 3/19 درصد جمعیت کشور در استان تهران اما تنها 4 درصد منابع آب کشور در این استان مستقر است.

وی تصریح کرد: تجمع جمعیتی ، تامین نیاز آب را برای مصارف شرب ، بهداشتی ، کشاورزی و صنعت با چالشی جدی مواجه کرده که البته در مقابل روحیه مصرف بالای آب نیز بین مردم حاکم است.

ملایی گفت: الگوی مصرف آب برای تهرانی ها 150 لیتر در شبانه روز است که عدد مناسب طبق استانداردها به شمار می آید اما هم اکنون مصرف دو برابر الگو تعیین شده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران خاطرنشان کردَ: یکی از افتخارات  بزرگ وزارت نیرو این است که 4 سال پیاپی و در اوج مصرف آب کشور توانسته در هر مقطع 400 تا 500 لیتر به ظرفیت تامین آب شرب اضافه کند اما همواره تولید و مصرف آب با هم سر به سر است و ما همواره به دنبال مصرف دویده ایم.

وی با اشاره به طرحهای در دست احداث طالقان و ماملو و نیز روشهای استفاده از آب زیرزمینی در استان تهران، تصریح کرد: در این راستا راهکاری جز منطقی کردن و متعادل سازی مصرف آب وجود ندارد ، چرا که چرخه آب ثابت بوده و منابع آن نیز با محدودیت مواجه است؛ بنابراین امکان توسعه منابع در منطقه وجود ندارد.

ملایی  خاطرنشان کرد: اگر سرانه آب موجود برای تمامی مصارف هر نفر از هزار متر مکعب در سال پایین تر باشد منطقه دچار مشکل می شود، این در حالی است که هم اکنون استان تهران سرانه آبی معادل 500 لیتر دارد ، بنابراین رویکرد جدید و مورد تاکید وزارت نیرو این است که مصرف را منطقی کند.

به گفته مدیر عامل آبفای استان تهران، هم اکنون 161 میلیون متر مکعب  آب سطحی کم داریم  و 80 میلیون متر مکعب آب زیر زمینی با کمبود مواجه است؛ در این صورت برای تامین آب باید 150 حلقه چاه را حفر ، تجهیز و به مدار بهره برداری وارد کنیم که البته این الزام باید تا پایان شهریور ماه عملیاتی شود.

وی از پشتیبانی مطلوب و تخصیص اعتبار برای انجام پروژه آب استان تهران برای مقابله با خشکسالی از سوی استانداری تهران و وزارت نیرو تشکر کرد و گفت: آبفای استان تهران مجاز است سالانه 150 میلیون متر مکعب آب را از منابع زیرزمینی به مردم اختصاص دهند در شرایطی که امسال 400 میلیون متر مکعب هدفگذاری شده و برای مقابله با خشکسالی از اب منابع زیرزمینی استفاده شود.

در ادامه ابراهیم یزدیان مدیر عامل آبفای جنوب غربی استان تهران نیز میزان اعتبار عمرانی برای بهره برداری کامل از طرح آبرسانی به رباط کریم را 53 میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت : چنانچه این پروژه در تابستان 87 به بهره برداری نمی رسید قطعا با مشکل تامین و توزیع آب مواجه بودیم .

وی افزود: به طور متوسط به ازای هر اشتراک باید یک متر مکعب مخزن آب وجود داشته باشد که بر این اساس پیش بینی می شود با افتتاح طرح های عمرانی در سال 87 عدد نیم متر مکعبی مخزن آب در سال 83 به 915 لیتر در سال جاری برسد اما با این حال 10 درصد از میزان شاخص های پیش بینی شده مخزن آب کم داریم .

به گفته مدیرعامل آبفای جنوب غربی پیش بینی ما این است که در سال 87 بالغ بر 10 هزار مورد اصلاح انشعاب داشته باشیم .

یزدیان با اشاره به مصوبات سفر استانی رئیس جمهور گفت: اجرای شبکه اب استان گلستان و نسیم شهر از ردیف اعتبارات حذف شده که امید می رود برای این  پروژه های تامین اعتبار صورت گرفته تا توقفی در کار ایجاد نشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای بهره برداری کامل از طرح آبرسانی به رباط کریم 27 میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است.

کد خبر 709514

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha