۱۶ تیر ۱۳۸۷، ۱۳:۳۸

یوسفی در گفتگو با مهر:

رئیس جمهور اقتصاددانان را برای مشارکت در تصمیم سازی فراخواند

رئیس جمهور اقتصاددانان را برای مشارکت در تصمیم سازی فراخواند

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی از دعوت رئیس جمهور از اقتصاددانان برای مشارکت در تصمیم سازی خبر داد و گفت: اجرای طرح تحول اقتصادی نیازمند عزم ملی است.

محمد قلی یوسفی در گفتگو با مهر با اشاره به این نکته که رئیس جمهور در جلسه دیشب از اقتصاددانان دعوت کرد که در مورد طرح تحول اقتصادی نقطه نظرات خود را مطرح کنند، گفت: صاحب نظران نیز بر اساس برداشت خود از مسائل نقطه نظرات خود را در این جلسه ارائه کردند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به حضور چند تن از وزرا در این جلسه افزود: در این جلسه در مورد شناسایی مشکلات و ضرورت انجام یک تحول در ساختار اداری و اقتصادی کشور نکات مهمی بیان شد و صاحب نظران هم بر انجام اصلاحات اتفاق نظر داشتند.

وی با بیان اینکه با توجه به برنامه رئیس جمهور در مورد طرح تحول اقتصادی می توان چند نکته را مطرح کرد، اظهارداشت:  بر خلاف تمام مسائل مطرح در جامعه اینکه رئیس جمهور از صاحب نظران دعوت و نظرات آنها را در مورد سیاستهای اقتصادی برای حل مشکلات درخواست کرد، اقدام مثبت و ارزشمندی است و این اقدام رئیس جمهور بر خلاف تمام دولتهای پیشین بود.

یوسفی ادامه داد: به عبارت دیگر، این امر بر خلاف تمام دولتهای پیشین که استفاده از نظرات صاحب نظران را کسر شان می دانستند، صورت گرفت، لذا این اقدام مثبتی بود که ریاست جمهوری می خواهد به صورت علمی مسائل را بررسی کند و بعد اتخاذ تصمیم نماید.

وی با بیان اینکه در مورد وجود مشکلات اقتصاد ایران و اینکه این مشکلات پیچیده تر از این است که بشود با سیاستهای جزئی و جسته گریخته آنها را درمان کرد، اجماع نظر وجود داشت، گفت: برخلاف تمام دولتهای گذشته که به صورت ظاهری با تغییر نرخ سود بانکی و جهت گیری صادرات می خواستند مشکلات ریشه دار ساختاری را حل کنند که موفق هم نبودند، دولت بر اصلاح ساختار اقتصاد کشور تاکید کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بر وجود یک عزم ملی و اجماع در این موضوع را نیز از دیگر نکات این جلسه مطرح کرد و افزود: همین که رئیس جمهور به این نتیجه رسید که مشکلات ساختاری در کشور وجود دارد و برای اصلاح آن باید نهادها اصلاح شوند و نه سیاستها، این نظام ارزشمندی است.

وی با اشاره به انباشته تر شدن و پیچیده تر شدن مشکلات جامعه در 30 سال گذشته، گفت: این مشکلات را نمی توان با برخی  سیاستهای جزئی اصلاح کرد و نیاز به تحول همه جانبه دارد، به عبارت دیگر این مشکلات از طریق اصلاح نهادها قابل رفع است، اما شناخت مشکلات یک طرف قضیه است و اجرای آن طرف دیگر.

یوسفی عملیاتی شدن این موضوع را نیازمند حذف نهادها، ارگانها و قدرتهای موازی و شفافیت بیشتر قوانین و مقررات دانست و تصریح کرد: وجود این نهادهای موازی انجام یک تحول ساختاری را با مشکل مواجه می کند، لذا لازمه آن وجود عزمی ملی برای این تحول و تصمیم گیری جدی قوای مختلف برای اصلاح امور است.

وی در مورد طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه ها گفت: این طرحها به طور خلاصه مطرح شده و ریاست جمهور از صاحبنظران برای مشارکت در تصمیم سازی دعوت به عمل آوردند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی هدفمند کردن یارانه ها را در حد ایده ای مثبت ارزیابی کرد و افزود: اگر بتوانیم یارانه ها را هدفمند کنیم گام ارزشمندی برداشته شده اما در مورد نحوه اجرای آن تصمیمی گرفته نشده است.

به گفته وی همه اتفاق نظر دارند که بخش وسیعی از بودجه کشور به صورت نامشخص هزینه می شود و هدفمند نیست، بنابراین لازم است که اصلاحی در ساختار یارانه ها صورت گیرد که مهمترین آنها هم یارانه انرژی است، ولی اینکه به چه شکلی انجام خواهد شد موضوعی است که از صاحب نظران درخواست شده در این مورد اظهارنظر کنند.

یوسفی با بیان اینکه رئیس جمهور از صاحب نظران برای حضور در کارگروه ها دعوت کرد، افزود: وظیفه اقتصاددانان ارائه مشاوره است اما اینکه چه حد به این تصمیمات جامعه عمل پوشیده شود، بحث دیگری است، ولی با توجه به ساختار کلی اجرای این موضوعات نیاز به عزم ملی و هماهنگی سه قوه و سایر نهادها دارد. 

کد خبر 711480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha