۱۹ تیر ۱۳۸۷، ۱۲:۵۱

اعلام برنامه‌های جشنواره/

برادران داردن در جشنواره فیلم تسالونیکی تقدیر می‌شوند

برادران داردن در جشنواره فیلم تسالونیکی تقدیر می‌شوند

ژان ـ پی‌یر و لوک داردن، ترنس دیویس و گوستاوو سانتائولایا از جمله چهره‌های سرشناس هستند که در چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی در یونان مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکرین دیلی اعلام کرد بخش زیادی از برنامه‌های تقدیر جشنواره تسالونیکی امسال به برادران بلژیکی داردن اختصاص دارد که برنده دو جایزه نخل طلا از جشنواره کن هستند.



برادران داردن با دریافت جایزه اسکندر طلایی افتخاری تقدیر می‌شوند

تقدیر از داردن‌ها شامل برپایی یک کلاس پیشرفته فیلمسازی، انتشار رساله‌ای درباره آثار آنها و اعطاء یک جایزه اسکندر طلایی افتخاری است. ضمن اینکه یک بخش مرور آثار به نمایش تمام فیلم‌های برادران داردن اختصاص داده شده که شامل دو فیلم کوتاه آنها همین طور دو فیلم کمتر دیده شده "فالش" 1987 و Je Pense a Vous (1992) است.

ژان ـ پی یر 57 ساله و لوک 54 ساله، در سال 1999 برای فیلم "رزتا" برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شدند و در سال 2005 نیز برای فیلم "کودک" برای دومین بار نخل طلایی را از آن خود کردند. آنها ماه مه امسال با فیلم "سکوت لورنا" با بازی آرتا دوبروشی در بخش مسابقه کن حضور داشتند.

بازیگر جوان آلبانیایی‌تبار که نقش‌آفرینی او در "سکوت لورنا" مورد استقبال قرار گفت، به مناسبت نخستین نمایش این فیلم در تسالونیکی به یونان سفر می‌کند. ترنس دیویس فیلمساز، بازیگر و رمان‌نویس بریتانیایی که فیلم‌های او هیچ‌گاه در یونان اکران نشده، مضمون یکی دیگر از بخش‌های مرور آثار جشنواره تسالونیکی 49 است.

بخش مرور آثار دیویس به نمایش تمام فیلم‌های او از جمله "زمان و شهر" اختصاص دارد که اخیرا در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن پخش شد. جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین نیز امسال یک بخش مرور آثار را به این فیلمساز 63 ساله متولد لیورپول اختصاص داده است.

دیویس به همراه الیویا استیوارت تهیه‌کننده و همکار قدیمی خود به تسالونیکی می رود و به اتفاق یک کلاس فیلمسازی پیشرفته برگزار می‌کنند. ضمن اینکه دیویس با دریافت یک جایزه اسکندر طلایی افتخاری مورد تقدیر قرار می گیرد.

عثمان سمبنه، فیلمساز سنگالی و نماد سینمای آفریقا که پارسال در 84 سالگی درگذشت، مضمون یکی دیگر از بخش‌های مرور آثار تسالونیکی  است. آثار سمبنه در بخش "روزهای استقلال" جشنواره به نمایش درمی‌آیند و از جمله فیلم‌های در نظر گرفته شده می‌توان به "دختر سیاه" 1966 اولین فیلم او اشاره کرد که از آن به عنوان اولین فیلم آفریقای زیر صحرا یاد می‌شود.

آلن سمبنه پسر فیلمساز فقید سنگالی که خود یک فیلمساز است، در جشنواره امسال فیلم‌های سمبنه را معرفی و درباره میراث فرهنگی پدر خود سخنرانی می‌کند. او در عین حال از طرح احداث موزه / بنیاد عثمان سمبنه در داکار به عنوان یک مرکز تحقیقاتی در حمایت از سینمای آفریقا پرده‌برداری می‌کند.

گوستاوو سانتائولالا آهنگساز آرژانتینی و برنده دو جایزه اسکار برای فیلم‌های "کوهستان بروکبک" و "بابل"، یک کلاس پیشرفته فیلمسازی با موضوع موسیقی متن فیلم برگزار می‌کند و با دریافت یک جایزه اسکندر طلایی افتخاری مورد تقدیر قرار می گیرد.

والتر سالس برزیلی فیلم "خط عبور" را با خود به تسالونیکی می‌آورد که آن را با همکاری دانیلا توماس کارگردانی کرده و سانتائولالا نیز در ساخت موسیقی آن مشارکت داشته است. این فیلم اولین بار در بخش مسابقه جشنواره کن 61 نمایش داده شد.

لیتا استانتیک تهیه‌کننده افسانه‌ای آرژانتینی نیز با مستند Cafe de los Maestros به تسالونیکی می‌آید که آن را میگل کوهان کارگردانی کرده و درباره گروهی موزیسین تانگو آرژانتینی است.

چهل و نهمین جشنواره فیلم تسالونیکی از 14 تا 23 نوامبر (24 آبان تا سوم آذر) در شهر ساحلی تسالونیکی در شمال یونان برگزار می‌شود. تسالونیکی بزرگترین جشنواره سینمایی در منطقه بالکان است. پارسال فیلم چینی "ریشک قرمز" به کارگردانی کای شانگجون برنده جایزه اسکندر طلایی بهترین فیلم این جشنواره شد.

کد خبر 713520

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha