۲۹ تیر ۱۳۸۷، ۱۱:۱۲

مدیرعامل بنیاد به مهر خبر داد:

جایزه بنیاد موقوفات دکتر افشار برگزار می شود/ جایزه با یک برنده

جایزه بنیاد موقوفات دکتر افشار برگزار می شود/ جایزه با یک برنده

محمدتقی جنیدی با رد خبری مبنی بر برگزار نشدن هفدهمین دوره این جایزه گفت: در برگزاری جایزه در سال جاری شکی وجود ندارد اما هنوز روز برگزاری آن مشخص نیست.

مدیرعامل بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار در گفتگو با خبرنگار مهر، با رد وجود مشکلی خاص در برگزاری این دوره از جایزه گفت: مشکلی بر سر راه این جایزه به وجود نیامده و همان طور که پیش از این هم توسط یکی از اعضای بنیاد گفته شده بود، اندکی زمان آن به تعویق افتاده است بنابراین در برگزاری جایزه در سال جاری شکی وجود ندارد اما هنوز روز برگزاری آن مشخص نیست.

وی افزود: هیئت امنای جایزه هنوز زمان برای تعیین برگزیده جایزه دارد. البته با اینکه هنوز هویت برنده جایزه مشخص نیست، آثار چند نفر در دست بررسی هیئت امناست و به زودی فرد برگزیده توسط این هیئت اعلام می شود اما تا جایی که من اطلاع دارم بنیاد امسال تنها یک برنده خواهد داشت و مشخص هم نیست که آن فرد ایرانی است یا خارجی.

جنیدی اضافه کرد: جایزه مربوط به فرد برگزیده به همراه لوح سپاس هم توسط بنیاد تامین شده است؛ این جایزه به روال هر سال قالیچه ای است با نشان بنیاد که نام برگزیده بر روی آن حک می شود و با توجه به اینکه هنوز برگزیده جایزه مشخص نشده، این نام نیز مشخص نیست.

مدیرعامل بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار گفت: با توجه به اینکه شهریور ماه تقریباً همزمان است با ماه مبارک رمضان، به احتمال زیاد این جایزه بعد از پایان این ماه و در اوایل مهر برگزار شود.

چندی پیش خسرو افشار فرزند مرحوم محمود افشار و از اعضای بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار در گفتگویی با خبرنگار مهر از به تعویق افتادن این جایزه خبر داده و گفته بود: امسال جایزه به جای اواخر بهار یا اوایل تابستان در موعدی دیرتر برگزار می شود. زمان قطعی آن هنوز مشخص نیست ولی به احتمال زیاد اواخر شهریور ماه باشد. 

زمان برگزاری جایزه ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار یزدی که به همت بنیاد موقوفات برگزار می شود، هر ساله اواخر فصل بهار یا اوایل تیر بوده است. همه ساله و از سال 1372 بنیاد موقوفات دکتر افشار یک دانشمند برجسته در امر ایران شناسی را در مراسمی تقدیر و جایزه ادبی و تاریخی خود را به وی اهدا می کند.

شانزدهمین جایزه ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار یزدی سال گذشته به "شارل هانری دوفوشه کور" ایران شناس و استاد دانشگاه پاریس و پانزدهمین جایزه آن نیز به "نجیب مایل هروی" پژوهشگر افغان و چهاردهمین جایزه به "هانس دوبرین" ایران شناس و اسلام شناس هلندی و استاد دانشگاه لیدن این کشور که در ترجمه اشعار فارسی به زبان های هلندی و آلمانی قلم فرسایی کرده، اهدا شد.

دکتر محمود افشار یزدی در سال ۱۲۶۹ هجری شمسی در یزد متولد شد. وی دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه لوزان سوئیس دریافت کرد و پس از بازگشت به ایران به تدریس علوم سیاسی در دارالفنون پرداخت‌. با عضویت در شورای عالی تجارت در سال۱۳۵۵ بنیاد ادبی دکتر افشار را پایه گذاری کرد. وی در ۲۸ آذر سال ۱۳۶۲ درگذشت. دکتر افشار یزدی موارد وقف اموالش را در کتاب "پنج وقف نامه" ذکر کرده که شامل املاک متعدد وی در شمیران‌، تهران و شهرری است‌.

مصارف وقف شامل تألیف‌، ترجمه، چاپ کتاب و رساله ها مربوط به ادبیات فارسی و تاریخ و جغرافیای ایران است که تاکنون ۹۰ جلد کتاب را این بنیاد (انتشارات‌) چاپ کرده است.

از موارد مصرف وقف‌، اعطای جایزه به دانش پژوهان‌، شاعران و دانشمندان ادبیات فارسی است که هرساله طی مراسمی به یکی از افراد برتر ادبیات تعلق می‌گیرد.

مهم ‌ترین موقوفات دکتر محمود افشار یزدی عبارت است از: ساختمان لغت‌نامه دهخدا، مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران‌، ساختمان مرکز آموزش زبان فارسی به خارجیان‌، ساختمان دانشنامه بزرگ فارسی‌، دبیرستان دکتر محمود افشار (واقع در میدان ونک‌)، مدرسه راهنمایی دکتر محمود افشار (واقع در میدان ونک‌)، دبستان دکتر محمود افشار (واقع در میدان ونک‌)، سالن ورزشی دانشگاه امیرکبیر و ۷۰۰ خانه در شهرری که در اختیار تعاونی فرهنگیان گذاشته شد‌.

کد خبر 718029

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha