۲۹ تیر ۱۳۸۷، ۱۳:۰۹

نخستین نمایش در ژاپن/

میازاکی با انیمیشن "پونیو" به ریشه‌های خود بازگشت

میازاکی با انیمیشن "پونیو" به ریشه‌های خود بازگشت

انیماتور معروف ژاپنی پس از چهار سال غیبت به دنیای سینما بازگشته و برای به تصویر کشیدن داستان یک پری دریایی به جای تصاویر رایانه‌ای، از مداد خود استفاده کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد فیلم انیمیشن "پونیو روی صخره کنار دریا" امروز شنبه اولین بار در دنیا در منطقه هیبیا توکیو و در سالنی با گنجایش 650 تماشاگر به نمایش درآمد.



هایائو میازاکی

فیلم جدید هایائو میازاکی 67 ساله با الهام از قصه پریان قرن نوزدهمی "پری دریایی کوچک" نوشته هانس کریستیان آندرسن نویسنده دانمارکی ساخته شده و داستان درباره یک پری دریایی کوچک به نام پونیو است که سوار بر عروس دریایی از خانه خود در دریا می‌گریزد.

پونیو با پسر بچه‌ای پنج ساله به نام سوسوکه آشنا می‌شود که قسم می خورد از او محافظت کند، اما پونیو به دریا بازگردانده می‌شود. او که می‌خواهد یک انسان باشد و با سوسوکه زندگی کند، با کمک خواهرانش بار دیگر به خشکی باز می‌گردد.

میازاکی یکی از مطرحترین چهره‌ای فرهنگی ژاپن است. "قلعه متحرک هاول" فیلم قبلی او اواخر 2004 اکران شد و با 23/194 میلیون دلار پرفروشترین فیلم سال 2005 ژاپن بود. او در گذشته به دفعات اعلام کرد قصد بازنشستگی دارد و تا پیش از این به نظر می‌رسید "قلعه متحرک هاول" آخرین فیلم او باشد، اما "پونیو روی صخره کنار دریا" نگرانی‌های طرفدارانش را رفع کرد.

میازاکی که پس از انیمیشن "شاهزاده خانم مونونوکه" در 1997 از تصاویر رایانه‌ای استفاده می‌کرد، تصمیم گرفت برای فیلم جدید جلوه‌های ویژه رایانه‌ای را کنار بگذارد و به روش سنتی متوسل شود. او گفت: به نظرم استفاده از مداد برای ساخت انیمیشن تنها راه بقاء ماست. همه مدادها را کنار گذاشته‌اند، اما ما نباید گذشته را از یاد ببریم. من می‌خواهم با این شرایط به کار ادامه دهم.

در فیلم "پونیو روی صخره کنار دریا" برای به تصویر کشیدن شخصیت‌ها و اشیاء حدود 170 هزار تصویر با دست کشیده شده که برای فیلمی از میازاکی یک رکورد است. کشیدن این تصاویر حدود یکسال و نیم طول کشید و 70 انیماتور در انجام این کار مشارکت داشتند.

میازاکی در این باره گفت: همه چیز دنیا متحرک است. من به این خاطر انیماتور شدم که همه چیز را در حال حرکت تصویر کنم. تنها شخصیت‌های انسانی نیستند که حرکت دارند. نه تنها علفزار جنبش دارد، بلکه زمین هم حرکت می‌کند. دنیا موجودی زنده است. این را بچه ها هم می‌دانند. 

میازاکی در پاسخ به این سوال که برای پروژه بعدی خود چه در نظر دارد، گفت: به زودی 70 ساله می‌شوم. الان در شرایطی نیستم که درباره آینده صحبت کنم. میازاکی سال 2003 برای "شهر اشباح" برنده اسکار بهترین فیلم انیمیشن شد که اولین اسکار یک فیلم بلند ژاپنی پس از حدود نیم قرن بود.

این فیلم  سال 2001 در ژاپن به نمایش درآمد و با 297 میلیون دلار هنوز پرفروشترین فیلم این کشور است. میازاکی سال 2002 برای "شهر اشباح" جایزه خرس طلا جشنواره برلین را نیز برد و سال 2005 برای یک عمر دستاورد سینمایی، جایزه شیر طلایی جشنواره بین المللی فیلم ونیز را دریافت کرد.

کد خبر 718177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha