۳۱ تیر ۱۳۸۷، ۸:۲۸

تلویزیون در پوشش خبر درگذشت شکیبایی از دیگر رسانه‌ها جا ماند

تلویزیون در پوشش خبر درگذشت شکیبایی از دیگر رسانه‌ها جا ماند

درگذشت خسرو شکیبایی از مهمترین رویدادهای روزهای اخیر است؛ خبری که نه تنها جامعه هنری را تحت تاثیر قرار داد بلکه به دلیل محبوبیت این بازیگر مردم را هم متاثر کرد، اما این خبر در رسانه ملی با وجود قدرت تاثیرگذاریش بسیار دیر تحت پوشش قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که خبر درگذشت زنده‌یاد خسرو شکیبایی صبح روز جمعه از رادیو پخش شد، در تلویزیون تنها شبکه خبر این موضوع را پوشش داد و اولین خبر تصویری را هم شبکه یک در بخش خبری ساعت 14 همان روز و پس از خبرهای سیاسی به مخاطبان ارائه کرد.

بلافاصله زیرنویس‌های شبکه یک آغاز شد. اما در دیگر شبکه‌ها ماجرا بازتاب نداشت. ساعت 22 پیش از مجموعه "یوسف پیامبر" تصاویری از سخنان بازیگران درباره مرحوم شکیبایی از شبکه یک پخش شد. پس از گذشت حدود 10 ساعت از اعلام خبر، برنامه‌ای چند دقیقه‌ای که درباره شکیبایی ساخته شده بود ابتدایی به نظر می‌رسید. برنامه‌ای که از شبکه سوم هم پخش شد.

جمعه شب شبکه جام جم به این مناسبت برنامه‌ای با حضور رضا کیانیان پخش کرد که به دلیل حضور این بازیگر برای بینندگان جذاب بود. تلاش کیانیان برای تبیین جایگاه شکیبایی در سینمای ایران قابل توجه بود. اما بهترین ویژه برنامه تلویزیونی درباره درگذشت این بازیگر همانطور که انتظار می‌رفت حاصل کار گروه سازنده برنامه "دو قدم مانده به صبح" بود.

برنامه شنبه شب با پخش گفتگوی فریدون جیرانی با شکیبایی در سال گذشته آغاز شد و پس از آن جیرانی کنار سیروس الوند، هوشنگ توکلی و رسول صدرعاملی به بررسی کارنامه حرفه‌ای این بازیگر پرداختند. در حاشیه برنامه هم بخش‌هایی از پشت صحنه فیلم‌های "سالاد فصل" و "شب" پخش شد.

ویژه‌برنامه "دو قدم مانده به صبح" به دلیل تلاش برای ارائه تصویری متفاوت از زنده‌یاد شکیبایی و اشاره به بخش‌هایی جذاب زندگی خصوصی و حرفه‌ای او ارزشمند بود. هر چند اصرار توکلی برای قانع کردن مخاطب درباره تاثیر مجموعه "مدرس" بر موفقیت شکیبایی در سینما عجیب می‌نمود. ظاهرا او فراموش کرده آنچه پس از سال‌ها از "مدرس" مانده شکیبایی است و درخشش او همه عوامل را تحت تاثیر قرار داده است.

پوشش تصویری و خبری درگذشت مرحوم شکیبایی نشان می‌دهد برنامه‌سازان تلویزیونی هنوز استراتژی دقیقی برای این موارد ندارند و مطبوعات و خبرگزاری‌ها در پوشش اخبار مشابه و تحویل و تفسیر چند گام جلوتر از تلویزیون هستند. متاسفانه پوشش اخبار سیاسی در اولویت تلویزیون است و چنین اخباری در رسانه ملی به مسائل درجه دوم تبدیل می‌شوند.

با توجه به آنچه در این چند روز در شبکه‌های مختلف تلویزیون درباره خبر درگذشت زنده‌یاد شکیبایی گذشته، پیش‌بینی اینکه پوشش تصویری مراسم باشکوه تشییع جنازه امروز این بازیگر به چند دقیقه محدود شود، کار چندان سختی نیست.

کد خبر 719133

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha