۱۲ مرداد ۱۳۸۷، ۱۵:۱۶

آقا محمدی به مهر خبر داد:

موافقت رئیس جمهوری با تاسیس صندوق توسعه ملی

موافقت رئیس جمهوری با تاسیس صندوق توسعه ملی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب اهداف و وظایف تشکیل صندوق توسعه ملی با موافقت رئیس جمهوری در جلسه امروز این مجمع خبرداد.

علی آقا محمدی در گفتگو با مهر با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، از تصویب سیاستهای تشکیل صندوق توسعه ملی خبرداد و گفت: قانون این صندوق توسط مجلس باید تدوین شود.

واریز 30 درصد درآمد نفت و گاز به صندوق توسعه ملی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  افزود: بر این اساس، قرار شد که با موافقت ریاست جمهوری و از ابتدای برنامه پنجم، 30 درصد از منابع حاصل از درآمد نفت و گاز به غیر از گاز مصرفی داخلی به صندوق توسعه ملی اختصاص یابد.

وی با تاکید بر اینکه این صندوق تابع سیاستهای بلند مدت خواهد بود و منبع آن صرف هزینه های عمرانی دولت نمی شود، افزود: مدل این حساب مدل حساب ذخیره ارزی نیست و منابع آن قابل برداشت است.

آقا محمدی با اشاره به اینکه منابع وارد شده به این صندوق مدیریت خواهد شد، اظهارداشت: منابع صندوق می تواند باعث توسعه جدی بخش خصوصی در سرمایه گذاری ها شود، بدین طریق نیز علاوه بر فراهم شدن زمینه اجرای اصل 44 ، از بزرگتر شدن دولت جلوگیری می شود و بهره وری ملی نیز افزایش می یابد.

کاهش وابستگی به نفت

وی یکی از سیاستهای برنامه پنجم را کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت عنوان کرد و گفت: این کاهش به نحوی باید صورت گیرد که در سال پایانی برنامه پنجم وابستگی اعتبارات هزینه ای دولت (به جز یارانه های پرداختی) به نسبت بودجه سال آخر برنامه چهارم به 40 درصد تقلیل یابد.

شاخص عدالت

وی یکی دیگر از مباحث مطرح شده در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام را تعیین شاخص عدالت عنوان کرد و افزود: نظر کمیسیون این بود که ضریب جینی به 35 صدم و فاصله بین گروه های درآمدی نیز کاهش یابد؛ ولی با توجه به نظر دولت که آن را چندان اجرایی نمی دانست؛ قرار شد که مبنا تغییر یابد و در نهایت ضریب جینی 38 صدم تصویب شد.

کد خبر 725775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha